۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
لزوم ساماندهی و توسعه بازارچه‌های مرزی ایران و عراق
رئیس مجلس تاکید کرد

لزوم ساماندهی و توسعه بازارچه‌های مرزی ایران و عراق

قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه‌ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف پیش از ظهر امروز (جمعه) در دیدار با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به مناسبات برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اشاره کرد و گفت: توسعه و گسترش همکاری‌ها و ارتباطات دوستانه فیمابین به ویژه در زمینه اقتصادی به نفع مردم دو کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و تجاری میان ایران و عراق به ویژه با اقلیم کردستان و وجود مرز مشترک و طولانی، ضرورت دارد با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، راه‌های مواصلاتی، ساخت و توسعه بازارچه‌های مرزی و ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان، زمینه افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری فی مابین ضمن ایجاد رونق اقتصادی، به معیشت مرزنشینان منطقه کمک کرد.

قالیباف بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از طریق نوار مرزی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهی مبادلات مرزی با توسعه بازارچه‌ها و مناطق آزاد تجاری در نقاط مرزی به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانی می‌کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان خاطرنشان کرد: با توجه به خواست و اراده طرفین برای گسترش همکاری‌ها به ویژه در زمینه تبادلات تجاری و اقتصادی، ضرورت دارد تا با پیگیری و کمک به اجرای توافقات انجام شده با اقلیم کردستان و دولت عراق، زمینه لازم برای ایجاد تحرک اقتصادی را فراهم کرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق: ارائه تسهیلات به بازرگانان مرزنشین، قاچاق کالا را از بین می‌برد
نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار گفت: ما همواره قدردان کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف چه در دوران صدام و چه حملات داعش و پس از آن به اقلیم کردستان و ملت و دولت عراق هستیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که در اوج شرایط سخت برادران و خواهران ایرانی در کنار ما بودند.

وی افزود: ما اهمیت فراوانی برای گسترش تعاملات دوستانه با جمهوری اسلامی ایران قائلیم و همواره از روند توسعه و ارتقاء سطح مناسبات میان دولت جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنیم.

بارزانی در ادامه کمک به افزایش عایدات و درآمد ساکنان مرزی ایران و عراق و اقلیم را با اهمیت خواند و افزود: ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان محلی و مرزنشین ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در منطقه، معضلاتی نظیر قاچاق کالا، بیکاری و ناامنی را از بین می‌برد.

رئیس اقلیم کردستان عراق در پایان این دیدار، گفتگو و مذاکره مستمر میان مسئولان دو طرف را دریافتن راه حل مشکلات و رفع موانع موجود در مسیر گسترش تبادلات اقتصادی، مفید و مؤثر دانست.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha