۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲
ماندگاری میراث سیل ۹۸؛ خسارت کشاورزان دره شهری جبران نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

ماندگاری میراث سیل ۹۸؛ خسارت کشاورزان دره شهری جبران نشد

ایلام- بخشی از خسارت‌های سیل ۱۳۹۸ به کشاورزان شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام هنوز جبران نشده تا همچنان میراث سیل در این شهرستان ماندگار باشد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سیل فروردین سال ۱۳۹۸ خساراتی را به تاسیسات آبرسانی بخش کشاورزی شهرستان دره شهر وارد کرد اما با گذشت دو سال از این اتفاق هنوز تاسیسات آبرسانی کشاورزی به ویژه در روستای دشت چمران مرمت و بازسازی نشده است.

کشاورزان دره شهری همچنان از نبود امکانات و بی توجهی مسئولان می‌گویند. خشکسالی، تنش‌های آبی، بلاتکلیفی ایستگاه‌های پمپاژ دست به دست هم داده تا اراضی کشاورزی دشت چمران همچنان روزهای بی آبی را تجربه کند.

این در حالی است که دست کشاورزان این روستا خالی از منابع مالی برای انتقال آب به مزارع است، از طرفی کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری باعث شد تا فصل تابستان خشکی در انتظار کشاورزان روستا باشد.

مسئولان به داد کشاورزان برسند
یکی از کشاورزان دره شهر در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سیل دو سال گذشته تمام پمپاژهای کشاورزی روستاهای پایین دست سد سیمره همه زیر رودخانه هستند اما مسئولان هیچ اقدامی در این خصوص برای کشاورزان انجام نداده‌اند.

مهدی صفری افزود: بیشترین باغات زیتون شهرستان مربوط به روستای دشت چمران است، هم اکنون این باغات نیز در حال خشک شدن هستند نه می‌توانیم کشت بهاره و نه کشت پاییزه انجام داشته باشیم.

حالا چشم کشاورزان روستای دشت چمران با بیش از ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی به حیات دوباره ایستگاه‌های پمپاژ و اراضی تشنه روستای دشت چمران در انتظار اقدام و عمل به موقع مسئولان برای انتقال آب به این اراضی است

وی گفت: مسئولان کجا هستند که به داد کشاورزان برسند که کمک حال مجریان پمپاژ باشند.

تسهیلات تعمیر و مرمت ایستگاه‌ها در انتظار اعتبار
مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خسارت بلاعوض مصوبه دولت به کشاورزان پرداخت شده است.

طیار فیلی افزود: ترانس‌های برق ایستگاه‌های پمپاژ نیز نصب شده، همچنین تسهیلات تعمیر و مرمت ایستگاه‌ها از طریق سامانه سیتا بارگذاری شده در انتظار تخصصی اعتبار لازم هستیم.

ماندگاری میراث سیل ۹۸؛ خسارت کشاورزان دره شهری جبران نشد

حالا چشم کشاورزان روستای دشت چمران با بیش از ۴۰۰ هکتار زمین کشاورزی به حیات دوباره ایستگاه‌های پمپاژ و اراضی تشنه روستای دشت چمران در انتظار اقدام و عمل به موقع مسئولان برای انتقال آب به این اراضی است.

۹۰ درصد جمعیت شهرستان دره شهر کشاورزی می‌کنند
یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه به رغم اینکه ۹۰ درصد جمعیت شهرستان دره شهر کشاورزی می‌کنند و امرار معاش آنها از طریق کشاورزی است، زیرساخت‌های خوبی در این شهرستان برای فعالیت‌های کشاورزی فراهم نشده است.

علیرضا پوراحمد افزود: اولین و مهمترین نکته کشاورزی شهرستان، عدم استفاده درست از آب رودخانه سیمره است، بسیاری از اراضی کشاورزی شهرستان دیم هستند.

وی گفت: عدم احداث سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره باعث شده هر ساله کشاورزی این شهرستان در پایین دست سد دچار خسارت شوند.

تلاش مردم در روستاها علاوه بر عمران و آبادانی باعث روحیه نشاط در بین آنان شده است، توجه به زیرساخت‌ها در روستاها علاوه بر اشتغال و تولید بیشتر باعث بازگشت معکوس از شهرها به روستاها خواهد بود

وی تصریح کرد: در سیل ۹۸ خسارت‌های زیادی به کشاورزی شهرستان وارد شد، اما همچنان شاهد این هستیم بسیاری از زیرساخت‌های کشاورزی در منطقه مشکل دارد.

ماندگاری میراث سیل ۹۸؛ خسارت کشاورزان دره شهری جبران نشد

پوراحمد بیان کرد: برنامه مشخصی برای توسعه کشاورزی در شهرستان وجود ندارد.

توسعه زیرساخت‌ها زمینه بازگشت معکوس به روستاها
یکی از کشاورزان دره شهر که با همت و تلاش خود باعث تولید آبادانی و اشتغال شده در گفتگو با خبرنگار بازار نیز اظهار داشت: حدود ۴۱ سال سن دارم و بعد از نزدیک به ۱۵ سال زندگی در تهران، به دره شهر بازگشتم و هم اکنون مشغول به کار و زندگی کشاورزی هستم.

رضا عزیزی افزود: احساس می‌کردم زندگی و کار در تهران بهتر است اما متاسفانه آن گونه که فکر می‌کردم نبود، هزینه‌ها بسیار بالا بود و به شهر و روستای خود مجدداً برگشتم.

وی عنوان کرد: هم اکنون نزدیک به نیم هکتار از زمین‌های زراعی خود را به کشت بامیه اختصاص داده‌ام و روزانه حدود بیش از ۴۰ کیلوگرم از این محصول برداشت می‌کنم.

عزیری اضافه کرد: درآمد بسیار خوبی دارم و علاوه بر این آرامش اینجا قابل مقایسه نیست، همچنین مقداری از سطح زمین‌های زراعی خود را نیز به کشت برنج اختصاص داده‌ام و سالانه حدود ۹۰۰ کیلوگرم برنج از محصول برداشت می‌کنم.

وی گفت: در کنار این کار به فعالیت‌های دیگری مانند باغداری نیز مشغول هستم، قطعاً اگر زیرساخت‌های خوبی در شهرستان دره شهر فراهم شود بسیاری از جوانانی که به تهران مراجعه کرده‌اند دوباره به شهرستان باز خواهند گشت.

تلاش مردم در روستاها علاوه بر عمران و آبادانی باعث روحیه نشاط در بین آنان شده است، توجه به زیرساخت‌ها در روستاها علاوه بر اشتغال و تولید بیشتر باعث بازگشت معکوس از شهرها به روستاها خواهد بود.

۵۰ نوع محصول کشاورزی در ۱۴ هزار هکتار از اراضی دره شهر کشت می شود، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول زراعی در این شهرستان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

کد خبر: ۱۰۲٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha