۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۱
خشک شدن آب چشمه‌ها و رودخانه‌های ایوان| برداشت از چاه‌ها متوقف شود
بازار گزارش می‌دهد؛

خشک شدن آب چشمه‌ها و رودخانه‌های ایوان| برداشت از چاه‌ها متوقف شود

ایلام- آب چشمه‌ها و رودخانه‌های شهرستان ایوان به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی در حال خشک شدن است، کشاورزان از مسئولان انتظار دارند از برداشت‌های بی رویه از چاه‌های شهرستان جلوگیری شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: درخواست کشاورزان ایوانی از مسئولان آب منطقه‌ای استان ایلام این است که برای جلوگیری از خشک شدن آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها به قرارداد برداشت آب از چاه‌های این شهرستان پایان داده شود.

این چاه‌ها طی یک قرارداد ۱۰ ساله در سال ۸۲ حفاری شده و از آن روز تاکنون ۱۸ سال می‌گذرد و همچنان در اختیار صنعت پالایشگاه و پتروشیمی ایلام هستند، چاه‌هایی که هر کدام ظرفیت پمپاژ ۴۰ لیتر بر ثانیه آب را دارند.

طبق گفته کشاورزان و مردم شهرستان ایوان، چاه‌هایی که در مدار بهره برداری پالایشگاه گاز و پتروشیمی هستند، در حوزه شهرستان ایوان خارج شده و در اختیار صنعت قرار داده شده باید باز پس گرفته شود و به مصرف خود شهرستان برسد.

این روزها در حالی که اولویت اصلی مردم با توجه به خشکسالی‌های اخیر آب است در این زمینه تاکنون برای استفاده از آب این چاه‌ها برای کشاورزان شهرستان هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

هنوز از آب چاه‌ها غیرقانونی و بی رویه استفاده می‌شود
یکی از کشاورزان این شهرستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یک قطعه زمین کشاورزی دارم که باید حداقل میزان سه تن گندم از آن برداشت می‌کردم، اما به علت کم آبی یک تن از این محصول برداشت کردم.

محمد قیطاسی بیان کرد: چشمه‌ها و آب رودخانه‌های شهرستان خشک شده و هر روز به افزایش خشکسالی در شهرستان افزوده می‌شود.

کشاورزان و دامداران شهرستان با مشکل شدید کمبود آب مواجه هستند و انتظار داریم مسئولان به مردم منطقه کمک کنند و آب این چاه‌ها را به ایوان برگشت دهند

وی افزود: قراردادی که برای استفاده از چاه‌های عمیق شهرستان برای حوزه صنعت بسته شده ظاهراً تا چهار سال تمدید شده اما متاسفانه هنوز هم برداشت آب این چاه‌ها توسط صنعت پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام انجام می‌شود.

قیطاسی افزود: قرار بود از آب این چاه‌ها تا بهره برداری از سد گلال مورد استفاده قرار گیرد و بعد در اختیار کشاورزی منطقه قرار گیرد، اما هم اکنون که این سد به بهره برداری رسیده و هنوز از آب چاه‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: علت آن را نمی‌دانیم چرا این چاه‌ها را در اختیار مردم قرار نمی‌دهند، از زمانی که این چاه‌ها گذاشته شده هر چه چشمه در شهرستان ایوان بوده خشک شده و الان یک قطره آب در این منطقه وجود ندارد.

خشک شدن آب چشمه‌ها و رودخانه‌های ایوان| برداشت از چاه‌ها متوقف شود

وی افزود: کشاورزان و دامداران شهرستان با مشکل شدید کمبود آب مواجه هستند و انتظار داریم مسئولان به مردم منطقه کمک کنند و آب این چاه‌ها را به ایوان برگشت دهند.

قیطاسی بیان کرد: طبق گفته کارشناسان برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی باعث افت سطح ایستگاهی، کاهش آب‌های زیرزمینی و حتی نیز آب‌های سطحی و خشک شدن چشمه‌های شهرستان شده است.

چاه‌ها از مدار بهره برداری خارج خواهند شد
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این چاه‌هایی که مدنظر کشاورزان شهرستان ایوان است، فقط سه حلقه و مربوط به شرکت پالایشگاه گاز استان هستند و شرکت پتروشیمی استان از آب شهرستان ایوان استفاده نمی‌کند.

کاهش بارش ها باعث شد که حجم مخزن سد توانایی برطرف کردن نیاز پتروشیمی و پالایشگاه گاز را توامان نداشته باشد، لذا اتصال پالایشگاه گاز به خط سد گلال به تعویق افتاده است

علی پوراحمد افزود: هدف سد گلال تامین آب پتروشیمی و پالایشگاه گاز است که در سال گذشته آبگیری سد آغاز شد و شرکت پتروشیمی نیز خط انتقال آب پتروشیمی را اجرا کرده و از کنار پالایشگاه گاز عبور می‌کند.

وی افزود: هدف این است که شرکت پالایشگاه گاز نیز به این خط وصل شود، اما از زمان آبگیری سد گلال متاسفانه بارش‌های موثری در این منطقه وجود نداشته است.

خشک شدن آب چشمه‌ها و رودخانه‌های ایوان| برداشت از چاه‌ها متوقف شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام اضافه کرد: این عامل باعث شد که حجم مخزن سد توانایی برطرف کردن نیاز پتروشیمی و پالایشگاه گاز را توامان نداشته باشد، لذا اتصال پالایشگاه گاز به خط سد گلال به تعویق افتاده است.

چشمه‌های شهرستان ایوان خروشان خواهند شد
پوراحمد بیان کرد: اگر در فصل پاییز بارش‌های موثری داشته باشیم حتماً این صنعت از سد گلال تامین آب خواهد شد و این چاه‌ها از مدار بهره برداری خارج خواهند شد.

پوراحمد عنوان کرد: این مطلب را نیز باید اضافه کرد که این چاه‌ها نیز چاه‌های آهکی هستند و تاثیری بر روی آبخوان آبرفتی منطقه ندارند، اما تاثیراتی به صورت کوتاه مدت بر چشمه‌ها خواهند داشت که به محض اینکه از مدار بهره برداری خارج شوند، چشمه‌های شهرستان ایوان حتماً مثل گذشته خروشان خواهند شد.

کمبود آب و خشکسالی بحرانی است که در تابستان گرم ۱۴۰۰ گریبان کشور را گرفته است و این وضعیت بغرنج در استان ایلام با وضعیت آب و هوایی گرم و خشک بیشتر نمایان بوده و از رودخانه‌ها و چشمه‌های خروشان، سرابی بیش باقی نمانده است.

کد خبر: ۱۰۱٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha