۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
هدف۲ میلیارد دلاری از بازار ۹۰۰ میلیاردی اتحادیه اوراسیا
معاون سازمان توسعه تجارت خبرداد:

هدف۲ میلیارد دلاری از بازار ۹۰۰ میلیاردی اتحادیه اوراسیا

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دربازار اتحادیه اوراسیا می توان با صادرات کالاهایی همچون مواد غذایی، محصولات معدنی، مصالح ساختمانی و دیگر کالاها می توان حجم مبادلات ۲ میلیارد دلاری داشت.

به گزارش بازار به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران،  مسعود کمالی‌اردکانی با بیان اینکه این اتحادیه شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است، گفت: واردات پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا را حدود ۳۲۰ میلیارد دلار است که از این میزان ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران است اما مطالعات نشان می‌دهد ظرفیت ایران برای صادرات به این کشورها حدود ۲۰ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: البته روسیه در این بازار نقش عمده و متمرکزی ایفا می‌کند، اما اقلام متنوعی همچون مواد غذایی، محصولات معدنی، مصالح ساختمانی و دیگر کالاها را نیز می‌توان به سبد صادراتی ایران افزود.

کمالی اردکانی با تأکید بر ظرفیت خوب ایجاد شده برای تجارت خارجی کشورمان، به واسطۀ  موافقتنامه تعرفه‌های ترجیحی با اوراسیا بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از تجار در زمینۀ کاهش تعرفه‌های ترجیحی در بازارهای خارجی مطالبه دارند که با انعقاد این تفاهم‌نامه در ۵۰۲ قلم کالا از این پنج کشور ترجیح تعرفه گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: برای برخی از این کالاها تا ۹۰ درصد  و به طور میانگین حدود ٥٦ درصد کاهش تعرفه گرفته شده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌هایی که با اعضای این اتحادیه مراودات تجاری دارند به منظور بهره‌مندی از منافع تجارت ترجیحی باید از  فرم‌های مخصوص گواهی مبدأ این کشورها که در حال حاضر در اتاق بازرگانی منتشر شده است، استفاده کنند و در غیر این صورت امکان استفاده از مزایای ترجیحات تجاری این کشورها را نخواهند داشت.

کمالی‌اردکانی گفت: تجار آینده‌نگر باید سبد بازارهای خود را توسعه داده و از حالت تک بازاری خارج شوند که کشورهای اورآسیا می‌توانند ظرفیت خوبی در این زمینه باشند.

معرفی بازارهای جدید به صادرکنندگان خراسان جنوبی

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت:بازار بی ثبات و ساختار نیافته افغانستان موجب شده تا سازمان توسعه تجارت به دنبال بازارهای جدید برای صادرکنندگان استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند باشد.

کمالی‌اردکانی اظهارکرد:عمده صادرات استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند متمرکز بر بازار افغانستان است و هر چند بازار افغانستان در نوع خود یک بازار استراتژیک و مهم برای ایران محسوب می‌شود، اما بی‌ثبات و ساختارنیافته است، از این رو، تلاش داریم ظرفیت‌های جدید صادراتی را به این استان معرفی کنیم.

مسعود کمالی اردکانی با اشاره به اینکه ایران عملاً از پنجم آبان‌ماه سال جاری وارد موافقتنامه تجارت ترجیحی بااتحادیه اورآسیا شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این استان عمدتاً با یک بازار خاص کار می‌کند، ظرفیت‌های بازار اوراسیا و اتحادیه اوراسیا می‌تواند فرصتی جدید برای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی استان باشد.

کد خبر: ۱٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha