۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
مالیات بر درآمد، مشکلات بودجه‌ای را کاهش می‌دهد
کارشناس مسائل مالی:

مالیات بر درآمد، مشکلات بودجه‌ای را کاهش می‌دهد

سبحانیان، کارشناس بودجه گفت: با اجرای مالیات بر درآمد، بسیاری از مشکلات بودجه‌ای کشور حل خواهد شد.

به گزارش بازار، سید محمدهادی سبحانیان کارشناس بودجه گفت: طبق قانون، باید نیمی از منابع عمومی از مالیات تامین شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملی شده و هزینه دولت هم افزایش داشته است و ناگزیر هستیم اصلاحاتی انجام دهیم.

سبحانیان گفت: وضع اقتصاد ایران شبیه به فردی است که دهه‌های متوالی پای سفره نشسته و هزینه هایش به شدت افزایش یافته است، اما تن به اصلاح رویه‌ها نمی‌دهد.

وی افزود: دهه هاست سر سفره نفت نشستیم و به همین دلیل نظام بودجه‌ای ما هدفمند نیست.

این کارشناس بودجه گفت: برخی دستگاه‌ها از بودجه سهم می‌گیرند، اما طبق قانون نباید از بودجه استفاده می‌کردند.

سبحانیان با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها کارهای موازی انجام می‌دهند و ما می‌توانیم اصلاحاتی را در این باره انجام دهیم، گفت: با اصلاح ساختاری، هزینه دولت کاهشی خواهد شد.
کارشناس بودجه گفت: شکاف بین درآمد و هزینه‌های دولت به سرعت در حال افزایش است و در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۱۰ درصد هزینه‌های خود را افزایش داده است.

سبحانیان افزود: دولت در سال آخر کارش هزینه‌ها را افزایش داده و این غیرمنطقی است و ما باید ۵۰ درصد هزینه‌ها را از مالیات تامین می‌کردیم.

سبحانیان گفت: دولت باید منابع درآمدی خود را شناسایی می‌کرد، اما اینکار انجام نشد در مقابل دولت به اوراق مشارکتی و استقراض از بانک مرکزی رو آورد.

وی افزود: اگر قانون مالیات بر درآمد اجرا شود خیلی از افراد لازم نیست مالیات پرداخت کنند؛ بلکه قسمت عمده مالیات از افراد ثروتمند گرفته خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha