۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
شرایط تردد از گمرک اسلام قلعه عادی است؛ دغدغه رانندگان ترانزیتی ادامه دارد
به‌رغم شایعات ناامنی در مسیر ترانزیتی افغانستان؛

شرایط تردد از گمرک اسلام قلعه عادی است؛ دغدغه رانندگان ترانزیتی ادامه دارد

مشهد- با تسلط طالبان بر گمرک اسلام قلعه در مرز ایران واقع در استان خراسان رضوی شایعات مبنی بر ناامنی در بین رانندگان و تجار و به‌ویژه فضای مجازی شدت گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزارنفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است  که سالانه یک و نیم میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

کنترل گمرک و منطقه صفر مرزی اسلام قلعه واقع در استان هرات افغانستان در نقطه مقابل تأسیسات گمرکی دوغارون شهرستان تایباد خراسان رضوی از ۱۷ تیرماه در اختیار گروه طالبان قرارگرفته لذا این موضوع مدتی است که موجبات نگرانی بسیاری از رانندگان ایرانی را در برداشته است.

با تسلط طالبان بر بخشی از مرزها و گمرکات کشور افغانستان لذا بیم آن می‌رفت که روند صادرات و تردد خودروهای ایرانی به این کشور با اختلال و یا ناامنی مواجه شود.

به گزارش خبرنگار بازار به استناد گزارش‌های منتشره شنیده می‌شود طالبان برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی به سمت شهرستان غوریان، جاده هرات-زنده جان- غوریان را مین‌گذاری کرده‌اند و در همین راستا شایعاتی نیز با حول همین محور در خصوص مین‌گذاری در شاهراه هرات- اسلام قلعه مطالب ضدونقیضی شنیده می‌شود.

ازآنجاکه خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و خواف در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار داشته و تعداد بسیاری از مردم این شهرستان‌ها معیشت آن‌ها با این مرز گره‌خورده است.

اگرچه تاکنون خبری مبنی بر تهدیدات و مشکلات خاصی برای تردد کامیون‌ها و بارهای تجاری در مسیر اسلام قلعه به هرات نشنیدیم اما برای بررسی آخرین وضعیت این گمرک با رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

شرایط عادی است
رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در پاسخ به این سؤال که با توجه به استقرار طالبان در گمرک اسلام قلعه در حال حاضر آیا مشکلی برای تردد خودروهای ترانزیتی وجود دارد یا خیر می‌گوید: تاکنون که صادرات کالا و ترانزیت مشکلی نداشته است و تردد خودروهای باری به‌صورت عادی در حال انجام بوده است.

احمد زمانیان یزدی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر طالبان در مرز مستقر هستند  و شرایط کاملاً عادی و طبق روال معمول در حال انجام است ادامه می‌دهد: فقط۴ الی۵ روزبه دلیل عید قربان این گمرک تعطیل بود که  از روز شنبه به روال عادی بازگشت و رفت‌وآمدها انجام می‌شود .

شرایط تردد از گمرک اسلام قلعه عادی است؛ دغدغه رانندگان ترانزیتی ادامه دارد

رئیس کمیسیون ترانزیت حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان در پاسخ به این سؤال که روزانه چند خودرو از این گذرگاه عبور می‌کنند نیز به ما می‌گوید: آمار دقیقی در این رابطه در اختیارم نیست اما روزانه از مرز حدود ۲۰۰ دستگاه خودرو ورود و خروج دارند .

وی هم‌چنین در خصوص این سؤال که با استقرار طالبان برخی از رانندگان ایرانی برای پیمودن این مسیر تا شهر هرات ابراز نگرانی می‌کنند نیز توضیح می‌دهد: خوشبختانه مشکل جدی تا این لحظه وجود نداشته و دغدغه‌ای در این رابطه باوجود تغییرات به وجود آمده نیست.

زمانیان یزدی هم‌چنین در خصوص افزایش هزینه‌های حمل کالا و افزایش نرخ خدمات در سال جدید نیز به ما می‌گوید: نرخ حمل کالا و خدمات روند متغیری دارد و بسته به شرایط مرز و کالا افزایش و یا کاهش می‌یابد.

وی بابیان اینکه نرخ حمل کالا عددی ثابت نیست به ما می‌گوید: اگر مرز باز و خلوت باشد، نرخ‌ها از حد معمول کمتر هستند اما در صورت شلوغی و ازدحام و ایجاد صف به‌طور حتم به دلیل افزایش خواب کامیون‌ها و زمانی که صرف می‌شود نرخ خدمات و حمل کالا نیز افزایش محسوس دارد.

ضرورت رسیدگی به مشکلات کهنه
وی هم‌چنین در خصوص مشکلات قدیمی و کهنه گمرک اسلام قلعه و ضرورت سامان‌دهی در دولت آینده نیز می‌گوید: مشکلات مرز دوغارون مشکلات جدیدی نیست و هم چنان از گذشته باقی است و هنوز هم ما شاهد صف‌های طویل در این مرز هستیم که موجب توقف و افزایش هزینه حمل می‌شود.

رئیس کمیسیون ترانزیت حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان اذعان می‌کند: به‌طورکلی مشکلاتی هست که برخی از آن‌ها حل‌شده و برخی دیگر در حال حل شدن است و لذا این مسائل باید پیگیری شود تا رفت‌وآمد روان انجام شود اگرنه بارها که زیاد شود ،حجم تردد و توقف‌ها افزایش پیدا می‌کنند.

وی می‌افزاید: در بخش اسلام قلعه هم مشکلاتی وجود داشته اما هم‌اکنون چون طالبان مستقر است رفت آمد روان است اما باید ببینیم در ادامه کار به چه شکل انجام می‌شود و آیا دستگاه‌های دولتی افغانستان در اسلام قلعه بازمی‌گردند؟

دغدغه تمام‌نشدنی
به گزارش بازار هرچند سخنان رئیس کمیسیون ترانزیت حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان مبنی بر وضعیت تردد خودروهای ترانزیتی در شرایط کاملاً عادی است اما بازپس‌گیری احتمالی مناطق تحت سلطه طالبان یکی از نگرانی‌های عمده تجار و بازرگانان ایرانی است زیرا بر این باورند با این اقدام باری دیگر روند صادرات برای مدت‌ها مختل و جان بسیاری از رانندگان به خطر خواهد افتاد.

شرایط تردد از گمرک اسلام قلعه عادی است؛ دغدغه رانندگان ترانزیتی ادامه دارد

بر اساس اعلام برخی منابع خبری در شهر هرات و همچنین اعلام خبرنگاران محلی در شهرستان‌های «کهسان» و «غوریان»، که اکنون در تصرف طالبان قرار دارند، احتمال بروز درگیری بین قوای دولتی و گروه طالبان در شهرستان‌های غوریان، زنده جان و کهسال و همچنین گمرک اسلام قلعه دور از ذهن نیست.

این موضوع در حالی است که رئیس اتاق مشترک بازرگانی استان‌های هرات و خراسان رضوی می‌گوید: دولت افغانستان قول داده است که اگر قرار شود عملیاتی برای بازپس‌گیری بندر(گمرک) اسلام قلعه از طالبان انجام دهد، تلفات و خسارتی متوجه تاجران، رانندگان، کامیون‌ها و بارهای تجاری نخواهد شد و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

«میرا جان سلیمان خیل» دراین‌باره بیان می‌کند: با توجه به تصمیم اخیر دولت افغانستان در ولایت (استان) هرات، مبنی بر بازپس‌گیری مناطق از گروه طالبان، ما قبلاً نگرانی خود را به دولت اعلام کرده‌ایم که اگر قرار است عملیاتی در اسلام قلعه انجام شود نباید با آتش‌سوزی و خسارت به تجار و کامیون داران همراه باشد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی اظهار  می‌کند:  اگر دولت نیز تاکنون اقدام خاصی برای بازپس‌گیری گمرک اسلام قلعه انجام نداده، به این خاطر بوده است که خسارت و تلفاتی به تجار و کامیون‌ها در منطقه وارد نشود.

سلیمان خیل می‌افزاید: در حال حاضر تهدیدات و مشکلات خاصی برای تردد کامیون‌ها و بارهای تجاری در مسیر اسلام قلعه به هرات وجود ندارد، البته خبرهایی مبنی بر مین‌گذاری در این جاده در فضای مجازی منتشر می‌شود که نادرست است.

کد خبر: ۱۰۱٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha