۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
صندوق اهرمی، ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون استفاده از شبکه بانکی
مدیرعامل شرکت «تامین سرمایه لوتوس پارسیان» مطرح کرد

صندوق اهرمی، ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری بدون استفاده از شبکه بانکی

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی با ایده فراهم کردن سرمایه‌گذاری اهرمی بدون استفاده از تسهیلات و اعتبار شبکه بانکی و نیز با اتکا به ظرفیت­ های بازار سرمایه شکل گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مجتبی تقی پور، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در گفت وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق سرمایه ­گذاری اهرمی گفت: این صندوق به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری با همت مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، در زمستان ۱۳۹۹ طراحی و در بهار ۱۴۰۰ ساختار آن نهایی شد و به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. در تابستان ۱۴۰۰ نیز، ساختار این ابزار جدید توسط مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ابلاغ شد.

مجتبی تقی ­پور، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت­ های تامین سرمایه با چالش­ های متعددی در حوزه تاسیس و راهبری صندوق­ های سرمایه­ گذاری جدید رو به رو هستند که ریشه اصلی آن به بند «ب» ماده ۱۴ برنامه پنج ­ساله ششم توسعه بازمی ­گردد. بر مبنای این بند تاسیس هرگونه صندوق سرمایه‌گذاری توسط شرکت­ های تامین سرمایه­ دارای سهامدار بانکی ممنوع بوده و منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: براین اساس با گذشت بیش از ۴ سال از برنامه پنج‌­ساله، هنوز مجوز موثری در این خصوص توسط بانک مرکزی صادر و رویه مشخصی ابلاغ نشده است. بنابراین ضروری است، در تدوین قوانین و مقررات جدید به نقش محوری صندوق­ های سرمایه­ گذاری و شرکت­ های تامین سرمایه در تامین مالی و توسعه بازار سرمایه توجه بیشتری شود.

تقی پور تصریح کرد: در این صندوق با تعریف سه نوع واحد سرمایه­ گذاری در قالب واحدهای سرمایه­ گذاری ممتاز نوع ۱ (مدیریتی - Equity)، ممتاز نوع ۲ (Equity) و عادی (Fixed Income)، سازوکاری طراحی شده است که خلق اهرم برای دارندگان واحد ممتاز با استفاده از ظرفیت واحدهای عادی فراهم شود.

او ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در این صندوق، واحدهای ممتاز در بازار سرمایه قابلیت معامله دارند (مشابه واحدهای سرمایه ­گذاری صندوق­ های قابل معامله - ETF) و واحدهای عادی از طریق مدیر ثبت، قابلیت صدور و ابطال دارند (مشابه صندوق­ های سرمایه­ گذاری مشترک  Mutual Fund).

کد خبر: ۱۰۱٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha