۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
صندوق‌های اهرمی ابزاری برای روزهای سخت بازار
سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مخاطب یک ابزار جدید قرار گرفتند؛

صندوق‌های اهرمی ابزاری برای روزهای سخت بازار

صندوق‌های اهرمی با فراهم کردن زمینه نقدشوندگی در بازار سرمایه گامی مهم در عمق بخشی به این بازار برمی‌دارند، با استفاده از این ابزار همه سلایق در شرایط مختلف رونق و رکود، جذب بازار سهام خواهند شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علی تیموری شندی، مدیر عامل «گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما» بیان کرد: سال گذشته و زمانی که بازار در مسیر خوبی قرار گرفت، ایده آزادسازی سهام عدالت مطرح شد، ایجاد زمینه های لازم برای مقدمات این آزادسازی از بعد فنی و مباحث حقوقی تا حدودی زمان برد که این موضوع همزمان با رشد قابل توجه شاخص و حضور آحاد مردم در بازار سرمایه رقم خورد.

او، اظهار داشت: اما بحث آزادسازی سهام عدالت زمانی آغاز شد که شاخص بورس آماده قرار گرفتن بر مدار نزولی بود؛ این موضوع مزید بر علت شد تا فشار قابل توجهی از عرضه بر بازار وارد شود.

تیموری ادامه داد: در آن مقطع چنین ملاحظاتی صورت گرفت تا افرادی که دارای سهام عدالت هستند بتوانند سهام خود را نقد و با استفاده از منافع حاصل از آن نیازهای خود را برآورده کنند.

مدیر عامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما اظهار داشت: در آن مقطع زمانی این ایده مطرح شد که چگونه می‌توان با فراهم کردن زمینه نقدشوندگی برای افرادی که دارای سهام عدالت هستند، اقدامی انجام داد تا فشار عرضه بر معاملات بازار وارد نشود.

او حجم عرضه های سهام عدالت در آن دوره را مورد توجه دانست و گفت: در برهه ای از زمان شرایط بازار طوری بود که سهامداران اعتماد چندانی به چشم‌انداز بازار نداشتند و بازده کسب شده کمتر از انتظارات آنها بود؛ این موضوع باعث شد تا تفاوت های دیدگاهی در روند عادی بازار تاثیرگذار باشد.

مدیر عامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما ادامه داد: در این دوره بود که موضوع صندوق های اهرمی مطرح شد. مکانیسم صندوق‌ به شکلی طراحی شده که دربرگیرنده دو نوع یونیت باشد، به طوری که دسته نخست آن بتواند ریسک تغییرات قیمت را از روی پرتفوی صندوق بردارد و دسته دیگر در برگیرنده میزان تضمینی از سود باشد، در عین حال منابع این صندوق باید صرف خرید سهام عدالت و سهام موجود در بازار شوند.

او تاکید کرد: مجموعه هایی که دیدبلندمدت به سرمایه گذاری در بازار سهام دارند می توانند در بخش سهام این صندوق اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و عده ای دیگر که به دنبال دریافت سود تضمین شده و درآمد ثابت مانند صندوق های با در آمد ثابت  هستند، می توانستند اقدام به سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت کنند. با این روش امکانی پیش آمد تا بتوانیم حجم قابل توجهی از سهام عدالت را در این صندوق جذب کنیم.

تیموری ادامه داد: مخاطب یونیت های با درآمد ثابت می توانند عامه مردم، شرکت ها و افرادی باشند که به دنبال ریسک سرمایه گذاری در بورس نیستند؛ بنابراین نباید از این موضوع غافل ماند که سنگ بنای صندوق های اهرمی رفع مسایل ایجاد شده در بازار هستند.

مدیر عامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما در اشاره به وجود صندوق های اهرمی در اکثر بازارهای دنیا گفت: در بازارهای بین الملل با استفاده از این صندوق ها بازده و ریسک های مختلفی تعریف می شود؛ به این ترتیب شاهد جذب طبقات مختلفی از اوراق غیرکارآمد توسط این صندوق ها هستیم.

اهرمی‌ها، ابزاری مثبت در وضعیت فعلی بازار

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی، صندوق های اهرمی به عنوان ابزاری بسیار مثبت تلقی می شوند که در این  بازار به کار گرفته خواهند شد، گفت: این ابزار نسبت به دیگر ابزارهای مرسوم در بازار با تفاوت های زیادی همراه است و استفاده آن به نفع سرمایه گذارانی است که دید بلندمدت نسبت به سرمایه گذاری در بورس دارند.

مدیر عامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه مردم در برابر نوسان های ایجاد شده در بازار تضمین خواهند شد یا خیر، گفت: یونیت هایی که در این صندوق ها  مربوط به بخش سهام است نه تنها در برابر نوسان تضمین نمی شوند، بلکه نوسان ایجاد شده در بازار با شدت بیشتری بر روند و بازده کسب شده در این یونیت ها تاثیرگذار خواهد بود؛ اما در یونیت با درآمد ثابت نوسان ایجاد شده در بازار هیچ تاثیری بر آنها ندارد، به عنوان مثال اگر در همان ابتدا وعده سود ٢٠ درصدی داده شود به طور حتم این سود به سهامداران تعلق می گیرد.

صندوق‌های اهرمی فاقد بازارگردان هستند
وی با اشاره به اینکه به واسطه ماهیت بازار سرمایه یونیت مربوط به سهام در این صندوق ها از امکان نقدشوندگی کمتری برخوردارند، افزود: علت این امر ناشی از آن است که سرمایه گذاران در بخش سهام این صندوق افراد حرفه ای با دید بلند مدت هستند و با توجه به اینکه این بخش از یونیت ها درگیر با نوسانات قابل توجهی خواهند بود لذا برای آن بازار گردان تعریف نشده است.

تیموری ادامه داد: بازارگردان برای ابزارهایی است که نقدشوندگی برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در حالی که در صندوق های اهرمی باید دید بلندمدت تری برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد و سرمایه گذاران نباید به زودی به سمت فروش آن پیش بروند.

مدیر عامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما تاکید کرد: زمانی که قرار است دید بلندمدت برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد ایجاد مکانیزم نقدشوندگی برای صندوق های اهرمی همانند دیگر ابزارهای معمولی حاضر در بازار بی معنی خواهد شد.

او اظهار داشت: در صندوق های اهرمی نباید اجازه داده شود تا هر سرمایه گذار و با هر سطح دارایی در این ابزارها سرمایه گذاری کند، این ابزارها مختص سرمایه گذاران حرفه ای است که می توانند نوسانات احتمالی بازار را تحمل کنند.

به گفته تیموری، این موضوع معمول نیست که اجازه داده شود سرمایه گذاران خرد با دارایی های کم به این ابزارها ورود پیدا کنند.

ورود صندوق های اهرمی در شرایط خاص و بحرانی بازار
مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری کاردان با اشاره به اینکه صندوق اهرمی می توانند در شرایط خاص و بحرانی به بازار ورود کنند، گفت: صندوق های اهرمی از این طریق بخش عمده ای از عرضه ها را جذب و کمک می کنند تا از رفتارهای تندی که در بازار سال گذشته شاهد بودیم جلوگیری شود و بازار  بتواند با سرعت بیشتری به سطح تعادل خود برسد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق های اهرمی می توانند نقش قابل توجهی را در روند معاملات بازار داشته باشند، گفت: تفاوت انتظارات از روندهای آتی بازار همیشه وجود دارد، این ابزار کمک می‌کند تا پول پرقدرت به بازار ورود کند و زمینه ایجاد تعادل در بازار فراهم شود تا جریان بازار توسط افرادی که سرمایه خود را وارد صندوق با درآمد ثابت می کنند به شرایط عادی خود باز گردد.

کد خبر: ۱۰۱٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha