۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
قطب نمای قیمتی طلا در جهان به کدام سو می رود؟| عوامل موثر بر اینده بازار طلا + جدول
قیمت طلا به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار رسید

قطب نمای قیمتی طلا در جهان به کدام سو می رود؟| عوامل موثر بر اینده بازار طلا + جدول

ویروس دلتا و فدرال رزو دو عامل مهم برای افزایش قیمت و خوشبینی درباره اثر گذاری واکسن و امید به بازگشت به زندگی عادی عامل روند نزولی طلا هستند. با این اوصاف آینده بازار طلا چه خواهد شد؟

گروه بانک و بیمه؛ بازار: قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه، زیر سطح ۱۸۰۰ دلار و تا ۱۷۹۴ دلار کاهش یافت، زیرا سرمایه گذاران منتظر شروع جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در فردا چهار شنبه بودند.

دارایی های SPDR Gold Trust، بزرگترین صندوق تجارت جهانی با پشتوانه طلا، دیروز ۰.۲٪ کاهش یافت و به ۱۰۲۵.۶۴ تن رسید.

این در شرایطی است که سرمایه گذاران پیش از آغاز نشست فدرال رزرو ایالات متحده - که فردا چهارشنبه به پایان می رسد - محتاط بودند و در جستجوی سرنخ هایی درباره زمان بانک مرکزی برای جلوگیری از سیاست های پولی ساده بودند. بنا بر این گزارش قراردادهای آتی طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۳۲ درصد یا ۵.۷ دلار کاهش یافت تا صبح امروز به  ۱۷۹۷.۷ دلار در هر اونس برسد.

در همین زمان، معاملات آتی نقره برای تحویل در ماه سپتامبر ۰.۳٪ کاهش یافت و به ۲۵.۲۵ دلار در هر اونس رسید و قیمت لحظه ای تحویل پلاتین با ۰.۸٪ کاهش به ۱۰۶۰.۳۹ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۴۲٪ کاهش به ۲۶۵۰.۱۵ دلار رسید.

قطب نما طلا

طلا معمولاً "پناهگاه امن" یا پناهگاهی است که سرمایه گذاران در مواقع بحران و بی ثباتی به آن پناه می برند و با بروز بحران همه گیر "کرونا" که بازیگران  درک درستی از آن نداشتند طلا مامن مناسبی برای تکیه کردن به آن بود. اما آیا  این روند آیا ادامه خواهد داشت؟ آیا همچنان طلا  جذاب خواهد ماند؟   در ادامه  این گزارش سعی می کنیم با نگاهی به تحولات بازار طلا درسالهای گذشته  این موضوع را بررسی کنیم و برای این منظور از منابعی چون بلومبرگ، وال استریت ژورنال، دیده بان بازار و  فوربس استفاده می کنیم.

بحران ۲۰۲۰ با بیماری همه گیر کرونا در وهله اول به عنوان یک بحران بهداشتی مشخص بود و نه بحران اقتصادی و مالی مانند بحران ۲۰۰۸  بود که  پس از آن فلز طلا  ۱۷۰ درصد  افزایش یافت و یک قله تاریخی را در سال ۲۰۱۱ ثبت کرد. در آغاز همه گیری کرونا، مردم احساس کردند که این بحران سلامت همچون بحران وبا  د جهان است و با یک ویروس مرموز و کشنده  مواجه هستند و لذا مشکل با چاپ پول به پایان نخواهد رسید و مداخله های دولت ها  چندان اثر گذار نخواهد بود زیرا خارج از توان دولت ها است.

قطب نمای قیمتی طلا در جهان به کدام سو می رود؟| عوامل موثر بر اینده بازار طلا + جدول

به علاوه  این بحران  بهداشتی در آن زمان یک بحران غیرقابل درک بود همراه با هراس و وحشت که باعث خروج سرمایه گذاران و بعضا نابودی در آنها بود، اعم از سهام یا حتی طلا و فلزات، بنابراین قیمت با آغاز بحران، تمام دارایی ها از جمله طلا کاهش یافت.

قطب نمای قیمتی طلا در جهان به کدام سو می رود؟| عوامل موثر بر اینده بازار طلا + جدول

با این حال در ادامه  وضعیت فشار  ادامه یافت  به استثنای طلا با استدلال که طلا  دارایی  مطمئنی است. بنابراین  قیمت فلز تثبیت شد از ابتدای آوریل شروع به بالا آمدن کرد که به دلیل دوره ابتدایی شیوع بیماری همه گیر بود. در زمان انحلال همه دارایی ها، او توانست به قله های جدید تاریخی دست یابد در حالی که وحشت جهانی را عدم وجود یک واکسن تغذیه می کرد.

قطب نمای قیمتی طلا در جهان به کدام سو می رود؟| عوامل موثر بر اینده بازار طلا + جدول

اما وضعیت ترس و سردرگمی که در ابتدای همه گیری وجود داشت و ماهها ادامه یافت خوراکی برای تحریک قیمت  طلا بود به نحوی که  که ازنقطه  پایین ۱، ۴۷۲.۳۵ دلار در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ به قله ۲۰۵۸.۴۰ دلار در ششم آگوست  درهمان سال  رسید.

طلا در اوج بود که قدرت ترس و خوراک افزایش قیمت طلا با دسترسی به واکسن کم شد و آرامش، اطمینان و ثبات دوباره به روحیه مصرف کنندگان و سرمایه گذاران بازگشت و تأثیر منفی خود را بر طلا گذاشت این قیمت این فلز زرد در مسیر نزولی قرار بگیرد.

فدرال رزرو ایالات متحده در ابتدای بحران با برگزاری جلسات اضطراری، اولین جلسه در سوم مارس و دومین جلسه در پانزدهم همین ماه سال گذشته، یعنی در اوایل شروع همه گیری، مداخله کرد.

 این اقدام به منظور حمایت از اقتصاد و کمک به کاهش برخی از اضطراب ها  در جوامع و بخش های اقتصادی به دلیل شیوع کرونا بود.

در نتیجه رابطه ارزش طلا با افزایش پول کاغذی  انتظار می رفت که قیمت طلا رو به افزایش برود اما وقتی فدرال رزو تصمیم به خرید  دارایی تسهیل  مقداری پول  به شکل ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلارگرفت، تقاضا برای خرید طلا  کاهش یافت.   

آنچه در سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد

 از ابتدای ژانویه تا بیست و ششم ژوئیه، طلا حدود ۷.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. این به دلایل مختلفی رخ داده استکه به طور خلاصه می تواند به شرح زیر باشد: عملکرد خوب شاخص دلار.

- افزایش بازده اوراق خزانه.

- معادن در حال بازگشت و فعالیت معدن در حال بهبود است.

- فعالیت های تجاری و اقتصادی برمی گردد.

- واکسن موجود است و میزان واکسیناسیون در حال افزایش است.

- نیازی به وحشت و ترس نیست.

پاسخ همیشه یکسان نیست

 از طرف دیگر، طلا ممکن است از جنبه های مختلف مورد حمایت قرار بگیرد، از جمله جهش ویروس "کرونا"، به ویژه "دلتا"، که به طور گسترده ای در ایالات متحده و چندین کشور بزرگ دیگر در حرکت سرمایه گذاری و تجارت طلا  نمود یافته و اثر واکسن های تزریقی خیلی نتوانسته مطلوبیت و رضایتمندی جدی را فراهم کند. به علاوه برخی صداها در شورای فدرال ایالات متحده  در روز چهارشنبه  ممکن است تاثیر قابل توجهی در حرکت طلا در دوره آینده  داشته باشد.

زیرا برخی  در ایالات متحده بر این باورند که لازم است به تدریج به فکر کاهش مداخله و حمایت دولت  در حوزه های مختلف بود.

با این حال، لازم نیست که پاسخ طلا به این عوامل شبیه حوادث قبلی باشد و با اطمینان با آنها سازگار باشد و نمی توان آن را قبل از وقوع تشخیص داد، زیرا طلا تنها پناهگاه امن در صورت گسترش "دلتا" نیست. ممکن است تصمیم فدرال رزو در خرید دارایی های خود  بیش از اثر «دلتا»   باشد.

عوارض جانبی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است از تأثیر این عوامل جلوگیری کند و هیچ تضمینی برای ثبات سایر عوامل نیست، همانطور که در کتاب های اقتصادی همیشه گفته می شود، علاوه بر این که پناهگاه های مطمئنی برای رقابت با طلا مانند دلار وجود دارد. ین ژاپن، فرانک سوئیس و حتی اوراق قرضه آمریکا نیز در تعیین نرخ فلز زرد دخیل هستند.

کد خبر: ۱۰۰٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha