۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
۱۴۰ میلیارد تومان خسارت سیل به کرمان؛ طوفان در راه است
گزارش بازار؛

۱۴۰ میلیارد تومان خسارت سیل به کرمان؛ طوفان در راه است

کرمان- سیل هفته گذشته در حالی ۱۴۰ میلیارد تومان خسارت روی دست مردم گذاشت که هشدار بروز طوفان شدید نیز در کرمان صادر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: سیل هفته گذشته در غرب و جنوب و شمال استان کرمان خسارتهای جدی به بار آورد و موجب تخریب راههای اصلی و فرعی، خسارت به تاسیسات برق و آب، تخریب کامل برخی از قناتها، آبگرفتگی، تخریب مزارع و باغها و آبگرفتگی خانه های مردم شد این سیل همچنین جان ۵ نفر از اهالی شهرستان بافت را نیز گرفت و صدها خودرو را تخریب کرد.

حالا بعد از گذشت چند روز از سیلاب، اداره کل هواشناسی کرمان از بروز طوفان شدید در استان کرمان از فردا تا آخر هفته خبر می دهد و در صورتیکه طوفان در مناطق سیل زده روی دهد مشکلات مردم دو چندان خواهد شد.

بسیاری از روستاهای بافت، بردسیر، زرند و جنوب استان کرمان درگیر سیلی شده اند که شاید کمتر در رسانه ها نمود داشته باشد و به چشم مسئولان بیایید اما روستاییان محروم استان کرمان را محروم تر از قبل کرده است.

بسیاری از روستاهای بافت، بردسیر، زرند و جنوب استان کرمان درگیر سیلی شده اند که شاید کمتر در رسانه ها نمود داشته باشد و به چشم مسئولان بیاید اما روستاییان محروم استان کرمان را محروم تر از قبل کرده است

استاندار کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص می گوید: ابتدا باید دلایل تغییر مسیر سیلها را بررسی کنیم چون بسیاری از رودخانه ها از مسیر خود خارج شدند و دلیل اصلی هم عدم لایروبی رودخانه ها و احداث سازه ها توسط مردم در مسیر رودخانه ها بود.

علی زینی وند افزود: اولویت ما امدادرسانی به سیل زدگان است چون میزان خسارتها بسیار بالا گزارش شده است.

مسئولان در سطح ملی همکاری کنند
وی با اشاره به بازدید از مناطق سیل زده بیان کرد: هم اکنون خانواده های سیل زده اسکان یافته اند اما برای جبران خسارتها به همکاری و مساعدت بیشتر از سوی مسئولان وزارتخانه ها و دولت نیاز داریم.

۱۴۰ میلیارد تومان خسارات سیل به کرمان؛ طوفان در راه است

استاندار کرمان بیان کرد: از فرمانداران نیز می خواهیم با توجه به سیل هفته گذشته تمام سازه ها در مسیر رودخانه ها و مسیلها را تخریب و راه رودخانه ها را باز نگه دارند.

وی لایروبی قنوات و رودخانه ها و کانالهای آب را بسیار مهم دانست و افزود: بسیاری از باغها و مزارع نیز تخریب شده اند که باید در اسرع وقت از گل و لای تخلیه شوند.

۲۰۰ خانه درمان دچار خسارت شده اند که اکثرا در منطقه کیسکان بافت قرار دارند و در حال برآورد میزان خسارتها هستیم

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز از کمک بلاعوض برای رفع مشکلات ناشی از سیلاب به مردم سیل زده خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: همچنین تسهیلات ارزان قیمت نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

علی اکبر سلطانی‌نژاد همچنین افزود: ۲۰۰ خانه در مان دچار خسارت شده اند که اکثرا در منطقه کیسکان بافت قرار دارند و در حال برآورد میزان خسارتها هستیم.

کارشناسان در حال برآورد خسارت ها هستند
وی ادامه داد: راین و هراران در بردسیر نیز خسارتهای جدی دیده اند همچنین خسارتها در داهویه زرند نیز قابل توجه است.

وی از ارزیابی میزان خسارات سیل توسط کارشناسان خبر داد و بیان کرد: بخشی از این خسارات جبران می‌شود و رفع مشکلات مردم در اولین فرصت با وجود تعطیلات مرکز و سیستم بانکی در اولویت کاری مسئولان قرار دارد و به دنبال دریافت مصوبه برای احداث یک واحد مسکونی برای سیل زدگان تمام استان کرمان هستیم.

مسئولان از پشت میزهای خود بلند شوند
نماینده مردم  بافت رابُر و اُرزوئیه در مجلس  نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: حجم خسارتها بسیار بالاست و در برخی از مناطق دیگر اثری از قنات و کانالهای آب باقی نمانده است و درختان چندین ساله که ممر امرار معاش مردم بودند نابود شده اند.

صمدالله محمدی خسارات به منازل مسکونی و ابنیه عمومی روستاها بسیار بالاست و اکثر لوازم خانگی مردم در این شرایط گرانی خراب شده است.

وی از خسارات به دامهای مردم نیز خبر داد و گفت: با از بین رفتن کشاورزی و دامها، مردم امکان امرار معاش ندارند و این مساله بسیار نگران کننده است.

محمدی خواستار حضور میدانی همه مسئولان به ویژه مسئولان ملی در مناطق سیل زده شد و گفت: اعتبار ویژه برای کمک به مردم باید اختصاص یابد.

وی  ابراز امیدواری کرد به زودی با تجمیع امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در منطقه، دوباره شاهد رونق زندگی عادی مردم باشیم.

طوفان شدید در راه کرمان است
این در حالی است که مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با بازار نسبت به بروز طوفان شدید از فردا تا آخر هفته در مناطق شرقی و جنوبی استان کرمان هشدار داد.

وی افزود: فرمانداران و مدیران میدانی باید از هم اکنون نسبت به بروز این طوفان که همراه با طوفان شن و ریزگردها می باشد آمادگی لازم را داشته باشند.

سلاجقه افزود: ایجاد گرادیان فشاری در منطقه شرقی و تشدید باد های ۱۲۰ روزه شرق ایران از امروز رخ می دهد.

وی بیان کرد: وزش باد در نوار شرقی استان شهر های مثل شهداد، بم، فهرج، ریگان، نرماشیر و زهکلوت شدت خواهد گرفت با این تفاسیر در مناطق یاد شده گردوخاک به همراه کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود.

وزش باد در نوار شرقی استان شهر های مثل شهداد، بم ، فهرج، ریگان، نرماشیر و زهکلوت شدت خواهد گرفت با این تفاسیر در مناطق یاد شده گردوخاک به همراه کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود

وی گفت:  این شرایط با شدت و ضعف حداقل تا یک هفته آینده تداوم خواهد شد.

این در حالیست که استان کرمان در سال جاری به خشکسالی بی سابقه دست به گریبان است و کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در این استان موجب شده مردم برای تامین آب شرب نیز با مشکلات جدی مواجه شوند.

عدم مدیریت آبهای موجود در استان کرمان در حالی روی می دهد که مسئولان این کم کاری خود را به زمین مردم می اندازند و صرف بیش از حد در ایام گرم تابستان را موجب افت شدید آب در شهرهای استان می دانند.

نکته دیگر اینکه بسیاری از روستاهایی که دچار سیل شدند چند هفته قبل از سیلاب با مشکل تامین آب مواجه بودند و به صورت سقایی آبرسانی می شدند.

حالا باید دید مسئولان عدم مدیریت منابع آبی و هدر رفت میلیون های مترمکعب آب را چگونه توجیه می کنند.

کد خبر: ۱۰۰٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha