۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
آزادسازی پولهای بلوکه شده به نفع تجار ژاپنی و کره ای بود تا ایران
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

آزادسازی پولهای بلوکه شده به نفع تجار ژاپنی و کره ای بود تا ایران

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است که ایران دسترسی به پولهای بلوکه شده خود در ژاپن و کره جنوبی ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: وزارت خارجه ایران در آخرین گزارشی که درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئیسی «تکمیل شود.»

این گزارش که بیست و دومین گزارش سه‌ماهه وزارت امور خارجه در خصوص برجام بود شامل آخرین وضعیت مذاکرات جاری است.

بر اساس تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی مقرر داشت که «وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.»

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرده است: «ایران برای ازسرگیری مذاکرات جهت بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای تا زمان آغاز شدن دولت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، آماده نیست.»

این منبع در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده است: «ایران این مسئله را از طریق مقام‌های اروپایی به‌عنوان میانجی در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا، به واشنگتن انتقال داده است.»

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه «پی‌بی‌اس» گزارش داده است که این منبع، یک مقام ارشد دولتی آمریکا است که اعلام کرده تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

پیش از این سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته بود حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما امریکا به بررسی چشم انداز آینده مذاکرات وین پرداخته که در ادامه می آید.

*مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزارت خارجه ایران به مجلس ایران، صحبت از تکمیل مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی است. این به این معناست که ادامه مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی دنبال خواهد شد. آیا این امر تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟
چارچوب مسائلی که در وین مورد گفتگو بوده است را نظام تعیین می کند و نه رئیس جمهور ایران. این چارچوب با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی تغییر نمی کند. البته نحوه مذاکره و روبرویی یا ایستادن در مقابل فشارها و یا تهدیدات طرف غربی بستگی به عملکرد و مهارت اعضای تیم مذاکره دولت آقای رئیسی خواهد داشت.

*بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرده انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین برای احیای برجام اواسط ماه اوت برگزار شود. این شبکه به نقل از یک مقام اروپایی نوشته است به تأخیر انداختن هفتمین دور مذاکرات وین تا زمان روی کار آمدن دولت رئیسی لزوماْ شانس رسیدن به مصالحه را کاهش نمی‌دهد. ارزیابی شما از این استدلال چیست؟
این بستگی به این موضوع دارد که تا چه اندازه طرف غربی آمادگی دارد که خود را از سیاستهای «فشار حد اکثری» دور کند. 

اگر آمریکا به ادامه سیاستش در این مورد تأکید داشته باشد شانس رسیدن به مصالحه کاهش پیدا خواهد کرد.  لذا خیلی مهم است که اعضای تیم مذاکره کننده ایران از افراد با تجربه، ماهر و مصمم تشکیل بشوند. یقین بدانید یکی از اولین کارهائی که طرف غربی خواهد کرد آزمایش تیم جدید مذاکره کننده ایران خواهد بود.

*روز سه شنبه ۱۳ جولای، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت غیرقانونی نفت ایران، چشم‌پوشی می‌کند. این اقدام را به لحاظ زمانی چگونه ارزیابی می کنید؟
اهمیت این خبر بیشتر برای تاجران و شرکتهای کره جنوبی و ژاپن که با ایران رابطه تجاری داشتند است تا برای ایران چون ایران دسترسی به دارایی‌های مسدود شده که در این گزارش آماده است نخواهد داشت. 

این تصمیم آمریکا به کره جنوبی و ژاپن اجازه خواهد داد که از پول مسدود شده ایران برای پرداخت به شرکتهای این کشورها استفاده شود و همچنین مقدار ارز خارجی ایران را کاهش دهد.

*ایران اخیرا از روند مثبت مذاکره در خصوص زندانیان آمریکایی در ایران سخن گفته است. به نظر می رسد این موضوع از سوی امریکا به مذاکرات هسته ای پیوند خورده است. موضوعی که ایران آنرا قابل قبول نمی داند و آنرا موضوعی جدا می داند. به نظر شما این موضوع چه آثاری بر روند مذاکرات وین خواهد داشت؟
موضوع مذاکره در مورد آزادی زندانیان آمریکایی-غربی و آزادی چندی از زندانیان ایرانی در آمریکا بطور موازی با مذاکرات برجامی در وین دنبال شده است. 

از نظر  ایران این دو موضوع جداگانه هستند و آمریکا هم در ظاهر جدائی این دو موضوع را قبول کرده است ولی در عمل مایل بوده است که مسئله آزادی زندانیان و برجام را ادغام کند تا به قول معروف بتواند از آب گل آلود ماهی بیشتری بگیرد.

کد خبر: ۹۹٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha