۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
نان در تنور گرانی برشته نشد| کوچ نانوایان به سمت کارگری
بازار گزارش می‌دهد؛

نان در تنور گرانی برشته نشد| کوچ نانوایان به سمت کارگری

ساری- با همه اما و اگرها نان در مازندران گران شد اما همچنان بر کیفیت آن افزوده نشده و نانوایان بربری و سنگک، از قیمت ها راضی نیستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نان طی یکسال اخیر دوبار گرانی را تجربه کرد، اولین بار اواخر بهار پارسال بود و از دومین گرانی نیز یک هفته‌ای می‌گذرد.

قیمت لواش یارانه‌ای نوع یک از ۳۰۰ تومان به ۴۰۰ تومان و بربری از ۸۰۰ تومان به هزار تومان رسید و بربری‌ها معتقدند قیمت این قرص نان باید هزار و ۱۰۰ یا هزار و۲۰۰ تومان شود تا دستشان به چانه رود.

با آنکه یک هفته‌ای است که ۳۰ درصد بر قیمت نان افزوده شد اما همچنان مردم مازندران شاهد پخت نان‌های بی کیفیت و کاهش وزن چانه هستند.

عضو اتحادیه خبازان مازندران با بیان اینکه نان خوب دادن به مردم نیازمند تأمین هزینه است، گفت: قیمت اصلاح شده با هزینه‌های جاری نانوایی‌ها همخوانی ندارد.

نرخ نان بربری و سنگک مناسب نیست
ذکریا نوروزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اصلاح و متناسب سازی قیمت نان اظهار داشت: قیمت تعیین شده برای نان لواش خوب بوده ولی نرخ نان بربری و سنگک مناسب نیست.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی نرخ نان افزود: این اصلاح قیمت پس از دو سال انجام شده درحالی برخی مایحتاج نانوایی‌ها رشد بی سابقه داشته است و هزینه حمل نیز گران شده است.

نان در تنور گرانی برشته نشد| کوچ نانوایان به سمت کارگری

عضو اتحادیه خبازان مازندران با عنوان اینکه در تأمین هزینه‌های مربوط به نانوایی با مشکل روبرو هستیم، گفت: افزایش تعرفه‌های آب و برق و رشد ۴۰۰ درصد خمیرمایه از جمله مشکلات بوده و قیمت آن از ۴۸۰ به ۵۸۰ تومان رسیده است.

افزایش تعرفه‌های آب و برق و رشد ۴۰۰ درصد خمیرمایه از جمله مشکلات بوده و قیمت آن از ۴۸۰ به ۵۸۰ تومان رسیده است

نوروزی با اشاره به دخیل بودن آیتم‌های مختلف در قیمت گذاری آرد و نان گفت: نرخ حمل ونقل، دستمزد کارگران و بیمه تأثیر زیادی در هزینه‌ها دارد و اکنون کمتر کارگرانی راغب به کار و اشتغال در نانوایی‌ها هستند.

وی تصریح کرد: کارگران سنگک ۴۰۰ هزار تومان دستمزد طلب می‌کنند و بیشتر این افراد در حال کوچ به تهران هستند و با تداوم وضعیت کنونی و عدم همخوانی نرخ نان و هزینه‌ها سبب تعطیلی بسیاری از نانوایی‌ها از جمله سنگک خواهد شد.

عضو اتحادیه خبازان مازندران یادآور شد: پیشنهاد اتحادیه این بود که نرخ سنگک با وزن ۴۵۰ تومان به دو هزار و ۵۰۰ برسد زیرا این قیمت معقول بود.

نوروزی با اظهار اینکه نان خوب دادن به مردم هزینه دارد، گفت: نباید خباز از جیب هزینه کند و اکنون نرخ نان سنگک و بربری دولتی معقول و مناسب نیست.

به هزینه نانوایی‌ها افزوده شد
طی یکسال اخیر چندین بار بر نرخ کالاها افزوده شد و نان نیز از گردونه گرانی عقب نماند و در حالی که خبازان لواش نسبت به قیمت‌های رضایت دارند اما نانوایی‌های بربری و سنگک دل خوشی ندارند. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تا چند سال پیش ۷۰ درصد قیمت نان مربوط به گندم و آرد بود، افزود: در حال حاضر آرد یارانه‌ای با قیمت ۶۵۰ تا ۹۰۰ تومان به نانوایی‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های مختلف از جمله کارگری، نیروی انسانی، تعمیرات، حمل ونقل، خمیرمایه و غیره باید قیمت نان هر سال بازنگری شود، افزود: اگر قیمت را اصلاح نکنیم، قطعاً اتفاقاتی رخ می‌دهد که به نفع مردم نخواهد بود.

نان در تنور گرانی برشته نشد| کوچ نانوایان به سمت کارگری

وی با اظهار اینکه گزارش‌های زیادی مبنی بر کاهش کیفیت نان و آردفروشی داشتیم، گفت: برخی نانوایی‌ها برای کاهش هزینه‌ها از نیروهای بی تجربه استفاده می‌کنند.

وی گفت: طبق بررسی‌ها برای جبران هزینه‌های نانوایان باید ۶۰ درصد قیمت نان افزوده می‌شد ولی برای حمایت از مردم نان بربری یارانه‌ای نوع یک را فقط ۲۰ درصد افزایش دادیم.

قوانلو با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۲ درصد قیمت نان را اصلاح کردیم، گفت: گندم را دولت به قیمت پنج هزار تومان می خرد و تبدیل به آرد می‌کند و با قیمت ۶۵۰ تا ۹۰۰ تومان به نانوا می‌دهد.

وی ادامه داد: سال قبل ۴۵۰ هزار تومان یارانه نان پرداخت شد و هرچند نظارت کنیم باز تخلف وجود دارد و وقتی خباز زیان دهد شاهد آردفروشی و تخلفات دیگر خواهیم بود.

نرخ انواع نان در استان مازندران طبق مصوبه کارگروه گندم، آرد و نان شامل یارانه‌ای نوع یک، بربری با وزن ۴۲۰ گرم هزار تومان، لواش با وزن ۱۴۰ گرم، ۴۰۰ تومان، تافتون با وزن ۴۵۰ ۷۵۰ تومان و سنگک با وزن ۴۵۰ گرم ۱,۵۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین نرخ نان یارانه‌ای نوع دو برای بربری با وزن ۵۴۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، لواش با وزن ۱۵۰ گرم ،۴۵۰ تومان، تافتون با وزن ۴۵۰ گرم ۸۰۰ تومان و سنگک با وزن ۴۸۰ گرم دو هزار تومان تعیین شده است.

نرخ حمل هر کیسه آرد بابت هزینه حمل از کارخانجات آرد، داخل استان تا درب انبار آرد شهرستان، هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری، حمل به درب نانوایی، تخلیه آن در واحدهای نانوایی و با احتساب هزینه‌های اجرای سامانه لجستیک در مجموع ۸۰ هزار ریال است.

افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها و سخت و زیان آور بودن این شغل و نامناسب بودن قیمت نان سبب شده برخی از نانوایی‌های استان تغییر کاربری داده و فعالان این حرفه به شهرهایی مانند کرج یا تهران برای اشتغال در دیگر مشاغل از جمله کارگر کوچ کردند.

کد خبر: ۹۹٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha