نبود رگولاتوری هوشمند و  از دست رفتن اعتماد به فن آوری بلاکچین
یادداشت؛

نبود رگولاتوری هوشمند و از دست رفتن اعتماد به فن آوری بلاکچین

 قاضی زاده، مدیرعامل پلتفورم تبادل رمز دارایی اکسیر در یادداشتی برای خبرگزاری بازار به اهمیت رگولاتوری در حوزه رمزارزها پرداخته است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

احسان قاضی زاده؛ بازار: در ابتدا باید عرض کنم تعریف رگولاتوری از دید فعالان حوزه کسب و کار تبادل رمز دارایی ها  با مدلی که در دیگر کسب و کارها رایج و مرسوم است ، تفاوت های ساختاری و اساسی دارد . 
ما معتقد هستیم که رگولاتوری به معنی مجوز دادن در این حوزه می تواند تهدیدات و معضلات زیادی را از جمله تحریم های بین المللی بر علیه افراد و کسب و کارهای رسمی فعال در این بخش را به همراه داشته باشد. 
می توان مدل رگولاتوری مطلوب این بخش را  چند محور  خلاصه  کرد :
۱- به رسمیت شناختن کلاس جدیدی از دارایی ها به نام دارایی های دیجیتال و به رسمیت شناختن حق مالکیت شهروندان ایرانی برای خرید ، فروش و نگه داری دارایی های دیجیتال
۲- نظارت به جای مجوز دهی ، به این معنی که برای حفاظت از حقوق کاربران حوزه تبادل رمزدارایی ها قطعا نظارت بر کسب و کارهای فعال باید وجود داشته باشد و ساز و کار این نظارت باید باعث فیلتر شدن طبیعی کسب و کارهایی که زیر ساخت های لازم فنی و کسب و کاری ندارند ، شود . 
۳- اهمیت دادن به آموزش و آگاهی بخشی به عموم مردم و همچنین نظارت بر محتوی تبلیغاتی کسب و کارها بمنظور جلوگیری از تبلیغات اغوا کننده 
۴- نظارت مستمر سیستماتیک بر گردش مالی کسب و کارها به منظور حفاظت از دارایی کاربران 
۵ - حمایت حاکمیت از کسب و کارهای دانش محور در این حوزه و تعیین قوانین و الزامات مالیاتی تخصصی مرتبط با این کسب و کارها به منظور عدم تضییع حقوق کسب و کارها و کاربران 

اما در خصوص نبود یک رگولاتوری هوشمند و متناسب با واقعیت های موجود در این حوزه ، عرصه برای کلاه برداران و افراد ناسالم مانند هر فضای کسب و کاری دیگر مهیا می شود و باعث از دست رفتن همزمان سرمایه و اعتماد عمومی نسبت به فن آوری بلاکچین بطور عام و رمز دارایی ها بطور خاص می شود . در نبود رگولاتوری ، ترس از توسعه کسب و کار ، جذب سرمایه و حتی جذب نیروی انسانی متخصص بوجود خواهد آمد که نتیجه آن هدر رفتن فرصت های کارآفرینی  ، مهاجرت سرمایه های ایرانیان به بیرون از کشور و مهاجرت نیروهای نخبه به بیرون از کشور خواهد شد . 
حاکمیت با رگولاتوری هوشمندانه و به موقع می تواند فرصت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی  ایجاد نماید  و با آموزش صحیح عموم مردم فرصتی مضاعف برای جذب سرمایه های ایشان را فراهم نماید ، نهایتا مردم با آگاهی و اطلاع از طبیعت و ریسک های ذاتی این بازارها اقدام به سرمایه گذاری می نمایند که می تواند اول باعث جلوگیری از  خروج سرمایه و سرمایه گذاری بر روی پلتفورم های خارجی شود و همچنین دولت می تواند با نگاهی منطقی و تخصصی از در آمد های مالیاتی مترتب بر این کسب و کارها درآمد داشته باشد . 
جمع بندی اینکه حتی در نبود هیچ رگولاتوری و نظارتی بازارهای تبادل رمزدارایی ها در همه دنیا وجود دارند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود ، پس چه بهتر با اعتماد به بخش خصوصی و تعامل هر چه بیشتر بهترین تصمیم برای این مواجه با این مفهوم به نسبت نوظهور دنیای فن آوری ، آماده بود .
* مدیرعامل پلتفورم تبادل رمز دارایی اکسیر

کد خبر: ۹۹٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha