۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
بازار گزارش می‌دهد؛

تکرار نمایش یخچال‌های خالی فروشگاه‌های مرغ در همدان

همدان- در حالی مسئولان استان همدان از کافی بودن گوشت مرغ در بازار همدان خبر می دهند که مرغ همچنان در قفسه فروشگاه‌ها و مغازه ها وجود ندارد و مردم برای تهیه گوشت مرغ سرگردان شده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: موضوع کمبود و گرانی گوشت مرغ گویا به داستان هر ساله این روزهای مردم تبدیل شده چراکه پارسال همین روزها نیز به یکباره گوشت مرغ در بازار نایاب شد و صف های طولانی خرید مرغ را شکل داد.

این داستان چندروزی است در همدان تکرار شده به طوری که نه تنها ویترین و یخچال های عرضه کنندگان مرغ خالی است بلکه اگر در مغازه یا فروشگاهی هم مرغ پیدا شود به قیمت کیلویی ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان فروخته می شود.

این اتفاق در حالی شکل گرفته که مسئولان استان همدان معتقدند مرغ به میزان کافی در بازار همدان وجود دارد و دلیلی برای شکل گیری صف ها نیست اما وقتی به بازار مرغ فروش های همدان سری می زنیم خلاف این امر را می بینیم و خالی بودن یخچال ها بیش از همه نظر ما را به خود جلب می کند.

تکرار نمایش یخچال‌های خالی فروشگاه‌های مرغ در همدان

راه دوری نمی رویم چراکه ماه قبل اخباری مبنی بر احتمال کاهش گوشت مرغ در بازارهای کشور رسانه ای شد به نحوی که دست اندرکاران تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار این روزها را پیش بینی می کردند.

یکی از شهروندان همدانی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در روزهای اخیر مشکل کمبود مرغ در بازار همدان سبب تشکیل صف‌های طولانی برای خرید این کالای پرمصرف شده است، گفت: در بیشتر فروشگاه‌های محلی و حاشیه شهر مرغ وجود ندارد و مردم مجبورند برای خرید مرغ با نرخ کیلویی ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان به بازار مرکزی شهر رفته و با وجود شرایط نامناسب کرونایی ساعات طولانی را در صف خرید قرار بگیرند.

موجودی مرغ تا پیش از ظهر به پایان می‌رسد و اگر در ساعات بعد از ظهر برای خرید مرغ مراجعه کنیم مرغی موجود نیست

وی با بیان اینکه آنچه مشهود است اینکه موجودی مرغ تا پیش از ظهر به پایان می‌رسد و اگر در ساعات بعد از ظهر برای خرید مرغ مراجعه کنیم مرغی موجود نیست، گفت: دیروز از ساعت ۶ بعدازظهر هر مغازه مرغ فروشی مراجعه کردم موفق به خرید گوشت مرغ نشدم.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه انگار داستان کمبود مرغ هر چند ماه یکبار در حالی رخ می دهد که مسئولان استان و دست اندرکاران این بخش از احتمال وقوع آن مطلع هستند، گفت: برای من جای سئوال است چرا از اتفاقی که ممکن است سبب نارضایتی مردم شود پیش از وقوع جلوگیری نمی شود.

وی با بیان اینکه چه معنا دارد مردم هر ماه برای تهیه یکی از اقلام ضروری درگیر صف های طولانی شوند؛ ادامه داد: چندماهی است بازار بهم ریخته و هر مرتبه یکی از اقلام در بازار نایاب می شود که این موضوع روان مردم را به هم می ریزد.

وی با تاکید بر اینکه جای سوال وجود دارد چرا سال های قبل با این مسائل روبرو نمی شدیم اما طی یکی دوسال اخیر به وفور مشکل تامین کالاهای مورد نیاز مردم جدی می شود، گفت: انقدر گرانی ها و کمبود ها زیاد شده که دیگر حوصله اعتراض هم نداریم.

تکرار نمایش یخچال‌های خالی فروشگاه‌های مرغ در همدان

صحبت های شهروندان و بازدیدهای میدانی و تایید نبود گوشت مرغ در بازار همدان در حالی شکل واقعیت به خود گرفته که مسئولان استانی معتقدند این چنین نیست و مرغ به میزان کافی در بازار همدان وجود دارد هر چند تشکیل برخی جلسات خلاف صحبت ها را نمایان می کند.

جدی بودن موضوع کمبود و حتی نبود گوشت مرغ در بازار همدان آنجا مشخص می شود که مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان از تشکیل جلسه اضطراری برای تامین مرغ در استان خبر داده و اظهار کرده این جلسه با حضور مسئولان استانی در تعزیرات حکومتی همدان برگزار و تدابیری اندیشیده شده است

جدی بودن موضوع کمبود و حتی نبود گوشت مرغ در بازار همدان آنجا مشخص می شود که مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان از تشکیل جلسه اضطراری برای تامین مرغ در استان خبر داده و اظهار کرده این جلسه با حضور مسئولان استانی در تعزیرات حکومتی همدان برگزار و تدابیری اندیشیده شده است.

داریوش جودکی با بیان اینکه این جلسه به دلیل کمبود مرغ و عدم همکاری کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها با حضور دادستان همدان، اداره اطلاعات، مدیرکل امور اقتصادی استانداری، روسای سازمان‌های صمت و جهاد کشاورزی، مالکین کشتارگاه‌ها و نماینده اتحادیه  تشکیل و کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها و اتحادیه متعهد شدند نسبت به تامین مرغ و کشتار روزانه به اندازه سرانه مصرف استان اقدام کنند، افزود: مردم نگران تامین مرغ گرم نباشند و مرغ به اندازه کافی در استان وجود دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان عنوان کرد: باید مرغ با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد ضمن اینکه هرگونه قطعه‌بندی مرغ نیز ممنوع است.

با توجه به وضعیت نابسامان توزیع مرغ در استان همدان به صورت سرزده از کشتارگاه طیور همدان بازرسی داشتیم تا در جریان روند کار قرار گیریم

جودکی همچنین با اشاره به بازدید سرزده از کشتارگاه مرغ همدان اظهار کرد: با توجه به وضعیت نابسامان توزیع مرغ در استان همدان به صورت سرزده از کشتارگاه طیور همدان بازرسی داشتیم تا در جریان روند کار قرار گیریم.

تکرار نمایش یخچال‌های خالی فروشگاه‌های مرغ در همدان

وی برنامه‌ریزی در تامین مرغ و جلوگیری از خروج آن را از استان لازم دانست و گفت:‌ با توجه به وضعیت فعلی بازار قطعه‌بندی مرغ ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

وی با اشاره به بررسی نحوه کشتار، توزیع مرغ و ایرادهای چرخه معیوب مانند قطعه‌بندی توسط کارشناسان و صورتجلسه‌ای برای اتخاذ تصمیمات لازم گفت: تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی و صدور حکم را دارد و در عین حال از هرگونه کمک به ثبات و آرامش بازار دریغ نمی‌کند اما با مشاهده ضعف در نظارت، دستگاه‌های نظارتی هم باید با دقت بیشتری بر این موضوع نظارت و بازار را مدیریت کنند تامردم برای تامین مایحتاج ضروری خود مانند مرغ دچار مشکل نشوند.

آنچه از صحبت های مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان بر می آید اینکه نباید شاهد کمبود گوشت مرغ در بازار همدان باشیم اما وقتی به بازار سر می زنیم آنچه می بینیم اینکه خبری از وجود گوشت مرغ در هیچ مغازه و فروشگاهی نیست و باز هم سئوالی در ذهن ایجاد می شود که پس مرغ های کشتارشده کجا رفته اند؟!

عدم نظارت بر بازار، کمبود نهاده‌های دامی، تفاوت قیمت بین استانی و چند دلیل دیگر باعث شده تا این روزها شاهد التهاب قیمت مرغ در بازار باشیم

به نظر می رسد عدم نظارت بر بازار، کمبود نهاده‌های دامی، تفاوت قیمت بین استانی و چند دلیل دیگر باعث شده تا این روزها شاهد التهاب قیمت مرغ در بازار باشیم و از طرفی شاهد عرضه قاچاق مرغ به استان‌های همجوار باشیم.

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر که در پیک مصرف مرغ هستیم روزانه ۱۳۰ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع می‌شود که ۵۰ تن از آن متعلق به همدان است و این در حالیست که کمبودی نداریم؛ ادامه داد: اگر کمبودی هم در توزیع مرغ وجود دارد تقصیر برخی از صنف‌های فروش است که مرغ را به جای فروش برای مصرف خود بر می‌دارند.

تکرار نمایش یخچال‌های خالی فروشگاه‌های مرغ در همدان

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه متولی تأمین مرغ استان همدان جهاد کشاورزی است و برای رفع هر گونه مشکل کمبود مرغ با بسیاری از عاملان توزیع برخورد لازم را انجام داده‌ایم، افزود: اگر کمبودی هم وجود دارد مقصر آن صنف‌های مرغ فروش است.

به هر حال کمبود و گرانفروشی مرغ در سایه بی توجهی مسئولان متولی غوغا می‌کند و فروش آن با قیمت هر کیلو ۳۶ هزار تومان از تخلفات فاحشی محسوب می‌شود که مرغ فروشان را برای سود بیشتر حریص کرده و در این میان چشم کسی به کمر خم شده مردمان این شهر که در فشار و تنگنای اقتصادی رنج می‌برند نمی‌افتد.

با وجود این بازار آشفته این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که علت سکوت و بی توجهی مسئولان دست اندرکار چیست و چرا در برابر قانون شکنی و گرانفروشی واحدهای عرضه سکوت پیشه کرده و اعتراض آنها تنها در اخبار نمایان است که می‌گویند این اقدام تخلف است.

کد خبر: ۹۹٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha