توسعه تجارت ایران و ارمنستان با تولید مشترک و ورود به بازار سوم
سفیر ارمنستان در تهران مطرح کرد

توسعه تجارت ایران و ارمنستان با تولید مشترک و ورود به بازار سوم

تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران با اشاره به جایگاه کالاهای ایرانی در ارمنستان، حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور، تولید مشترک و ورود به بازار سوم را زمینه‌ساز توسعه تجارت دوجانبه عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست سفیر جمهوری ارمنستان با فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان زنجان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. در این نشست، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران با اشاره به جلسه گذشته در تهران جهت گسترش همکاری‌های دوجانبه ارمنستان و استان زنجان، اظهار کرد: در ارزیابی کلی ارتباطات ایران و ارمنستان در همه زمینه‌های در سطح عالی قرار دارد، اما ارتباطات فعلی پاسخگوی نیازهای دو کشور نیست و می‌توان پتانسیل‌های بلااستفاده را فعال و از آن‌ها استفاده کرد.

آرتاشس تومانیان با بیان اینکه در راستای اجرایی کردن همکاری‌های امکانات وجود دارد و ایران ارمنستان دارای فرهنگ و تاریخ مشترک بوده و همسایه هستند و می‌تواند این همکاری‌ها گسترش پیدا کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری تأثیرگذار و پیشرفته در منطقه است و دارای اقتصادی قوی و منابع و امکانات مطلوبی دارد.

سفیر ارمنستان در تهران با بیان اینکه ارمنستان و ایران دارای مرز خشکی هستند و ارتباطات ترانسفری هوایی و زمینی وجود دارد، ابراز کرد: ارمنستان ۳۰ هزار کیلومترمربع مساحت و ۳ میلیون جمعیت دارد و این کشور چهار همسایه ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان دارد که ایران در این مورد همسایه استثنایی ارمنستان محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه کشاورزی، انرژی، معدن و صنعت، آی‌تی و های‌تک و در برخی صنایع ارتباطات و همکاری خوبی با ایران داریم، افزود: ازجمله همکاری‌های مشترک در زمینه انرژی، دو خط‌های ولتاژ بین ایران و ارمنستان بوده که سومین خط نیز وارد مدار خواهد شد و خط انتقال لوله گاز نیز بین دو طرف فعال است.

تومانیان با بیان اینکه طی چند سال گذشته حجم همکاری‌ها چند صد میلیون دلار و ثابت و متعادل بوده است و این مقدار تبادل تجاری جای ارزیابی داشته و می‌تواند توسعه پیدا و بیشتر شود، اظهار کرد: کالای ایرانی بیشتر وارد ارمنستان شده و واردات از ارمنستان به ایران خیلی کم بوده و می‌توان این مورد را نیز در زمره همکاری‌ها قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه ورود کالاهای ایرانی به ارمنستان جای رشد دارد و می‌تواند گسترش پیدا کند، اظهار کرد: با مشارکت دو طرف می‌توانیم وارد بازار سوم شده و این همکاری‌ها در زمینه صنعت و کشاورزی و زیرساخت جای همکاری وجود دارد.

سفیر ارمنستان با تأکید بر اینکه در حوزه صنعت ای تی و تکنولوژی‌های پیشرفته ارمنستان شاخص‌های خوب و بالایی داشته و دارای استاندارد بین‌المللی است، گفت: شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا در ارمنستان دارای شعبات بوده و گردش مالی بالایی در همکاری با شرکت‌های ارمنی دارند.

تومانیان با اشاره به اینکه شرکت‌های ارمنستانی در این زمینه در حال گسترش کار خود هستند و این زمینه همکاری در ایران می‌تواند موردنظر باشد، افزود: ایران نیز در این حوزه دارای ظرفیت‌های خوبی است و می‌تواند وارد بازار ارمنستان شود.

او با تأکید بر اینکه سیستم بانکی ارمنستان بسیار پیشرفته است و بسیاری از بانک‌های معتبر بین‌المللی دارای شعبه در ارمنستان هستند و یکی از شاخصه‌های مهم اقتصاد ارمنستان خصوصی بودن آن است، تصریح کرد: دولت ارمنستان مستقیماً در اقتصاد دخالتی ندارد و طی سال‌های گذشته فساد اداری در این کشور بسیار کاهش داشته و نهادهای حاکمیتی در تجارت و اقتصاد کمترین دخالت ممکن را دارند.

تومانیان با اشاره به اینکه ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا بوده که یک بازار ۲۰۰ میلیونی است، هزینه گمرکی نداشته و ایران دو سال است با این اتحادیه تفاهم‌نامه مراودات تجاری دارد که تخفیفات گمرکی ۸۳۰ قلم کالا دارد، بیان کرد: صادرات ایران طی دو سال گذشته ۴۴ درصد رشد به این اتحادیه داشته و در این زمینه امکانات بین دو کشور بیشتر باید به کار گرفته شود و ارمنستان می‌تواند پلتفرمی برای تولید و یا همکاری مشترک باشد تا به‌اتفاق وارد بازار اوراسیا شویم.

سفیر ارمنستان در تهران تصریح کرد: اتحادیه اروپا ۲.۶ میلیارد یورو کمک مالی به ارمنستان خواهد کرد که در همین راستا و برای احداث جاده، پل و دیگر برنامه‌ها، شرکت‌های ایرانی نیز قطعاً در مناقصات شرکت خواهند کرد.

رئیس اتاق زنجان نیز در این جلسه با ابراز امیدواری نسبت به گسترش همکاری‌های تجاری ایران و ارمنستان گفت: ظرفیت‌های استان زنجان در تجارت با کشورهای دیگر از سوی اتاق زنجان جمع‌بندی شده در بخش‌های مختلفی به سفرا و هیات‌های تجاری خارجی عرضه می‌شود.

علی یگانه فرد با بیان اینکه زمینه‌های همکاری استان زنجان با ارمنستان مشخص شده است، افزود: تعدادی از تجار که دارای روابط تجاری با ارمنستان دچار مشکلاتی هستند که هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا این مشکلات در جلسه‌ای در تهران با حضور سفیر ارمنستان به‌صورت مستقیم طرح و بررسی شود.

رئیس اتاق زنجان با اشاره به اینکه ارمنستان تنها کشور همسایه مسیحی ایران است که همواره دارای روابط مناسب و خوبی با ایران بوده است، تصریح کرد: حضور هم‌وطنان مسیحی در اقصی نقاط کشور پل ارتباطی بین ایران و ارمنستان بوده و در همه حوزه‌های علم و فرهنگ قابل‌لمس و نقش تأثیرگذاری دارند که از آن جمله می‌توان به نخستین زن معمار ایران و نخستین کارگردان و پررنگ‌تر از همه حضور مجاهدان ارامنه در جنگ تحمیلی و شهیدانی که در راه ایران تقدیم شده، اشاره کرد.

یگانه فرد با بیان اینکه مراودات تجاری ایران و ارمنستان می‌تواند ارتقا پیدا کند که در صورت شناخت نیازهای بازار این کشور با توجه به زمینه صادرات مجدد از این کشور، توافقنامه ترجیحی اوراسیا دسترسی و ...، مراودات تجاری یک میلیارد دلاری قابل‌دسترسی است، گفت: امید است حضور سفیر منجر به تعریف راهبری تجارت با این کشور شود.

او با بیان اینکه با توجه به ظرفیت استانی و تصویب منطقه ویژه اقتصادی زنجان و فرودگاه آمادگی جهت جذب سرمایه‌گذار و همکاری مشترک، امید است آن را با پیگیری‌های بعدی عملیاتی کنیم، ابراز کرد: پیشنهادهای اتاق در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده که از آن جمله می‌توان به هماهنگی لازم جهت اختصاص فضایی در سایت نمایشگاهی ارمنستان جهت حضور فعالان اقتصادی استان در این کشور و آمادگی زنجان جهت حضور تجار ارمنستانی در سایت نمایشگاهی زنجان اشاره کرد.

یگانه فرد تصریح کرد: هماهنگی لازم با یکی از استان‌های ارمنستان که ترجیحاً استان لوری جهت همکاری مشترک و امضای تفاهم‌نامه با اتاق بازرگانی آن شهر با اتاق زنجان نیز از دیگر پیشنهادهای ما است، خاطرنشان کرد: آمادگی اعزام یک هیات تجاری به ارمنستان و متقابلاً آمادگی پذیرش یک هیات از این کشور در نیمه دوم سال به زنجان نیز از دیگر برنامه‌های گسترش همکاری است.

رئیس اتاق زنجان با بیان اینکه پیشنهاد دیگر ما هماهنگی لازم برای امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری با پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی، خدمات فنی و مهندسی و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان با طرف‌های ارمنی است، افزود: همچنین پیشنهاد داریم تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات به اتحادیه اروپا مشخص و به فعالان اقتصادی استان زنجان معرفی شود که امید است امروز با جمع‌بندی مشترک جهت عملیاتی نمودن پیشنهادهای فوق با همکاری سفیر محترم گام‌های اساسی برداشته شود.

کد خبر: ۹۹٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha