۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
«تارا» الکتریکی در انتظار سرنوشت «رانا» الکتریکی| شوآف مدیران با هدف ابقا در دولت آینده
«بازار» از وضعیت خودروهای الکتریکی گزارش می‌دهد

«تارا» الکتریکی در انتظار سرنوشت «رانا» الکتریکی| شوآف مدیران با هدف ابقا در دولت آینده

کارشناسان معتقد هستند برای تولید «تارا» الکتریکی باید زیرساخت تولید و باز یافت باتری فراهم شود تا این محصول با سرنوشت مشابه رانا الکتریکی و دنا هیبریدی در گروه صنعتی ایران‌خودرو مواجه نشود.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی گروه صنعتی ایران‌خودرو از نسخه الکتریکی تارا با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی کرد. محصولی که به گفته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو؛ ایران خودرو با نگاه داخلی سازی به سمت برقی سازی تارا رفته و توفیقات خوبی نیز به دست آورده است. این درحالی است که گروه صنعتی ایران خودرو رانا الکتریکی و دنا هیبرید را در سالیان گذشته طراحی و تولید کرده بود، اما هرگز موفق به تولید انبوه آن نشد.
کارشناسان معتقد هستند که تولید خودرو الکتریکی در کشور با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر نیست، زیرا تامین باتری، واحدهای کنترل الکترونیکی، موتورهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ در کشور همچنان چالش دارد. از سویی مدیرعامل ایران خودرو، در رونمایی از محصول مذکور، اعلام کرد: «در نظر داریم تا از طریق ایجاد شبکه تامین به یک محصول دست یابیم، در تارای برقی این خواسته تحقق یافته است
.» این درحالی است که محصولات بهتر از تارا مانند دنا هیبریدی و رانا الکتریکی با گذشت حدود ۷ سال صاحب شبکه تامین و تولید نشدند،

شایعات نیز خبر از آن دارند که در پایان دولت مدیران خودرویی سعی دارند با رونمایی‌های متعدد به سمت ابقا خود در دولت بعدی پیش بروند.

استاندارد باتری‌های ساخت داخل پایین تر از تولیدات جهانی
اگر به ظرفیت باتری‌های داخلی در قیاس با محصولات خارجی برای تامین انرژی مورد نیاز خودروهای الکتریکی نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که بر اساس استاندارد بین‌المللی، ظرفیت باتری با استاندارد ۱۸۶۵۰ معرفی می‌شود و باتری‌سازان جهانی تاکنون توانسته‌اند به ظرفیت ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت دست یابند این در حالی است که در ایران این ظرفیت روی ۲۲۰۰ مانده است. این درحالی است که برنامه بعدی برای افزایش ظرفیت باتری در دنیا تولید باتری‌هایی با ۳۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت است که در دو سال آینده به آن خواهند رسید. بنابراین در صورتی که پیشنهاد می‌شود خودروسازان نیز به این موضوع ورود کنند و با سرمایه‌گذاری خود این ظرفیت را به سطح جهانی برسانند که به طور قطع به نفع خودشان هم خواهد بود.

تولید باتری مخصوص خودروهای الکتریکی در کشور را باید جدی گرفت، از ایجاد انحصار برای دو یا یک شرکت پرهیز و تنوع تولید باید فراهم شود. بخش خصوصی باید به بحث تولیدات باتری ورود کند تا نیاز داخل تامین شود

پیش از تولید خودرو الکتریکی باید زیر ساخت بازیافت داشت
فرشاد ترابی دانشیار گروه انرژی دانشکده مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در خصوص زیر ساخت تولید خودروهای الکتریکی، گفت: تولید خودروهای الکتریکی الزامی هست و آینده خودروسازان به این محصول گره خورده، از سال ۲۰۳۰ به بعد نیز فقط خودروهای الکتریکی در دنیا تولید می‌شود. اکنون نیز بهترین زمان برای سرمایه گذاری روی محصولی هست که ابتدا تکنولوژی آن در دنیا بوده و همه خودروسازان با یک سرعت درحال پیشرفت محصولات الکتریکی هستند.

ترابی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت خودروی الکتریکی زمانی قابل توجیه هست که دو نکته رعایت شود، افزود: نخست اینکه تولید باتری مخصوص این خودروها را در کشور باید جدی گرفت. از ایجاد انحصار برای دو یا یک شرکت پرهیز شود و تنوع تولید باید فراهم شود. بخش خصوصی باید به بحث تولیدات باتری ورود کند و تا نیاز داخل تامین شود. شاهد هستیم در کشورهای اروپایی هر بار گیگا فکتوری متعدد با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه راه اندازی می‌شود.

اگر خودروهای الکتریکی داخلی تولید انبوه شوند تا هفت سال آینده باتری این خودروها توان خود را برای کارکرد از دست خواهد داد. براین اساس چه برنامه‌ای برای باتری‌های از دست رفته دارند؟ با حجم انبوهی از باتری غیرقابل استفاده چه باید کرد؟

وی افزود: دوم اینکه، بحث بازیافت باتری از تولید و مسائل مربوط دیگر به این قطعه مهم‌تر است. خودروهای الکتریکی متعددی توسط خودروسازان در سال‌های اخیر رونمایی شده است. اگر این خودروها تولید انبوه شوند تا هفت سال آینده باتری این خودروها توان خود را برای کارکرد از دست خواهد داد. براین اساس چه برنامه‌ای برای باتری‌های از دست رفته دارند؟ با حجم انبوهی از باتری غیرقابل استفاده چه باید کرد؟ برای باتری ۱۲ ولتی خودروها زیر ساخت بازیافت فراهم شده، اما برای خودروهای هیبریدی یا برقی هیچ زیرساخت بازیافتی دیده نشده است. اگر به بازار نگاهی کنید، خواهید یافت که حتی باتری‌های قلمی موجود در بازار نیز بازیافت نشده و فاجعه زیست محیطی ایجاد می‌کند. اگر هدف ارسال سل‌های باتری خودروهای الکتریکی به خارج را نیز داشته باشند، اقتصاد را فلج و مغلوب خواهد کرد. دولت به همراه خودروسازان باید به این مساله ورود کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه، در کشور باتری لیتیومی تولید می‌شود، اما مناسب خودروها نیست، ادامه داد: یک باتری ساز بزرگ در کشور باتری‌های لیتیومی را تولید می‌کند، اما توان و کاری آن مناسب خودروها نیست. بنابراین خودروسازان هنوز به سمت تولید محصولات مناسب برای خودروهای هیبریدی یا الکتریکی حرکت نکردند.

ترابی در پاسخ  به سوال خبرنگار بازار در خصوص ایمنی خودروهای الکتریکی ساخت داخل، اظهار داشت: باتری مهم‌ترین منبع انرژی خودروهای الکتریکی است که باید از ایمنی مناسب برخوردار باشد. در زمان طراحی ایمنی خودرو تعیین می‌شود. خودروسازان معمولا برای داشتن فضای مناسب در خودرو، باتری را در کف کابین جانمایی می‌کنند. از دو نوع تکنولوژی سل‌های باتری یا استوانه‌ای برای خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. باتری‌های استوانه‌ای ایمن‌تر هستند، اما از نظر ایمنی مکانیکی سبب افزایش وزن خودرو خواهند شد. از نظر ایمنی الکترونیکی نیز، شرکت‌های تامین کننده قطعات کنترل مدیریت انرژی باید از توانایی بالایی برخوردار باشند، گفتنی است که این موضوع پاشنه آشیل صنعت خودرو محسوب می‌شود.

تارا با طراحی فعلی مناسب الکتریکی شدن هست؟
حسین سلیمانی یک طراح خودرو در خصوص طراحی تارا برای نسخه الکتریکی، گفت: تارا با طراحی فعلی قابلیت الکتریکی شدن را دارد، ولی مشخصه‌های آن قطعا دچار بهم ریختگی خواهد شد. معمولا باید خودرو را برای نمونه هیبریدی آماده کرد که با جانمایی باتری، ارتفاع آن را از سطح زمین افزایش داد. اما در صورت هیبریدی نبودن خودرو و ورود مستقیم به نمونه الکتریکی باید تارا را دستخوش افزایش ارتفاع قرار داد.
اگر مشکلی در طراحی ایجاد نشود که ۱۰ سانتی‌متر ارتفاع خودرو به دلیل جانمایی باتری ایجاد نشود، تاثیرات منفی در هندلینگ و سواری وجود نداشته باشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. این مورد بستگی به نظر خودروساز برای محصول تولیدی دارد. به طور مثال ساینا برای الکتریکی شدن، باتری را در صندوق عقب و  باتری را در محفظه کاپوت تعبیه کردند. این مساله برای تعادل وزن و افزایش پایداری در نظر گرفته شد.

خودروساز با صرف نظر از طراحی زیبا و ارتفاع غیرمنطقی خودرو، به دنبال کاهش هزینه جهت تغییرات است

سلیمانی با اشاره به اینکه گاهی به دلیل عدم زمان کافی توسط خودروساز برای تعویض کفی خودرو، افزود: خودروساز با صرف نظر از طراحی زیبا و ارتفاع غیرمنطقی خودرو، به دنبال کاهش هزینه جهت تغییرات است. هرچند از نظر تکنیکال برای تارا این تغییر مشکلی ایجاد نمی‌کند.
وی در پاسخ به اینکه باید خودروهای الکتریکی آیرودینامیک مناسب داشته باشد و جلو پنجره تغییرات داشته باشد، بیان کرد: احتمالا تارا فعلی مجهز به سیستم آب خنک هست و بنابراین به جلو پنچره نیاز دارد. باتوجه به اینکه موتور این خودرو در کاپوت قرار گرفته، هوا ورودی از جلو پنجره به این قسمت ورود و از زیر خودرو خارج خواهد شد.

کد خبر: ۹۹٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha