۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
میانگین برداشت پسته ایران در هکتار یک سوم میانگین جهانی است| دلالان قیمت پسته را غیرواقعی می کنند
تولیدکننده پسته در گفتگو با بازار مطرح کرد

میانگین برداشت پسته ایران در هکتار یک سوم میانگین جهانی است| دلالان قیمت پسته را غیرواقعی می کنند

عبدالهی، باغدار کشور گفت: به دلیل نداشتن دانش فنی و مکانیزه نبودن باغات، میانگین برداشت پسته ایران در هکتار ۳ تا ۴ تن است در حالی که میانگین جهانی ۸ تا ۱۰ تن در هکتار است.

بازار؛ گروه کشاورزی: پسته ایران از دیرباز در بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای داشته است در رقابت با تولیدات کشورهای آمریکا و ترکیه به دلیل بالاتر بودن کیفیت و چرب تر بودن، همیشه توانسته مشتریان خاص خود را داشته باشد. با این وجود چند سالی است که این محصول گرانبها به دلیل وجود سم آفلاتوکسین در بازارهای صادراتی محبوبیت خود را از دست داده است و لذا برخی صادرکنندگان این محصول را از کشور دیگری به بازارهای جهانی صادر می کنند. با این وجود تولیدکنندگان این محصول نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که ار تولید را برای آنها سخت کرده است.

به  طوری که حمید عبدالهی یکی از تولید کنندگان پسته در استان خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: اگرچه از سال ۸۰ در بحث تولید پسته و باغداری فعالیت دارم اما سال ها است در تولید پسته چالش های بسیاری مواجه هستیم. این در شرایطی است که پسته یک محصول استراتژیک در بخش صادرات محسوب می شود و ارز آوری خوبی برای کشور دارد.

عبدالهی افزود: از مهمترین چالش های پیش روی ما پسته کاران، نبود سم باکیفیت برای کنترل آفات است که طی چند سال اخیر به نوعی کشاورزان را زمین گیر کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در مورد کنترل آفات باغات پسته سازمانهای ذیربط مانند سازمان جهاد کشاورزی باید به کشاورزان مشاوره بدهد اما متاسفانه چون خود این سازمانها دانش کافی ندارند هیچ گاه نتوانسته اند به کشاورزان کمک کنند.

برای تولید نهاده و بذر با کیفیت پسته باید دانش و تجربه در کنار هم باشد اما ۸۰ درصد تولیدکنندگان ما بی بهره از این دو عامل همزمان با هم هستند

۸۰ درصد تولیدکنندگان نهاده و بذر بی بهره از دانش و تجربه در کنار هم هستند
این پسته کار گفت: از دیگر چالش های پیش روی ما، نبود نهاده های با کیفیت است. این در حالی است که کار کردن با درخت پسته بسیار طاق فرسا است و نیازمند بهترین نهاده ها است.

عبدالهی افزود: موفقیت در بحث تولید نهاده های مورد نیاز پسته، مستلزم بهره مندی از تجربه و دانش در کنار هم است. با این وجود  ۸۰ درصد شرکت های تولید کننده نهاده و بذر چون ترکیب دانش و تجربه را کنار هم ندارند لذا به بن بست می خوردند و کشاورز را نیز متضرر می کنند.

میانگین برداشت پسته ایران ۳ تن در هکتار| میانگین برداشت جهانی پسته  ۸ تن در هکتار
این فعال بخش باغداری کشور در خصوص میزان برداشت پسته در هکتار نیز گفت: در مناطق پسته کاری میانگین برداشت پسته فندقی در هکتار ۳ تا ۴ تن است اگرچه در انجمن پسته ایران و مراکز معتبر پسته این اعداد و ارقام ۲ و نیم تن در هکتار اعلام می شود که نسبت به استاندارد آن در سطح جهانی رقم پایینی است.

وی افزود: در واقع در کشورهایی که در تولید پسته حرف برای گفتن دارند مثل آفریقا، یونان و اخیرا هم سوریه میانگین برداشت در هکتار ۸ تا ۱۰ تن است.

عبدالهی در خصوص دلایل تفاوت میزان برداشت پسته در ایران و در دیگر کشورها گفت: ما با معضل دانش فنی  و نبود نهاده های با کیفیت مواجه هستیم که همین امر در پایین بودن میزان برداشت پسته در باغات ایران موثر است.

مهمترین معضل و چالش بازار پسته به بحث مشکلات صادراتی و جولان دادن دلالان بر می گردد به طوری که دلالان قیمت پسته را غیر واقعی تعیین می کنند

ضعف در مکانیزاسیون؛ منجر به پایین آمدن میانگین برداشت پسته در هکتار شده است
وی تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه مکانیزاسیون بسیار ضعیف  هستیم یعنی در زمینه ادوات از سمپاش گرفته تا دیگر ادوات باغی بسیار ضعیف هستیم و از سوی دیگر قیمت ادوات موجود نیز بسیار بالا است.

عبدالهی ادامه داد: به عنوان مثال در حالی که قیمت تراکتور ۲ سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان بود الان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. در شرایطی که قیمت پسته از ۸۰ هزار تومان به ۱۶۰هزار تومان رسیده است. لذا قیمت تمام شده محصول بسیار بالا رفته اما قیمت خرید محصول که توسط دلالان عمدتا صورت می گیرد قیمت واقعی نیست.

وی در خصوص چالش های بازار پسته نیز اظهار داشت: الان مهمترین معضل و چالش بازار پسته به بحث مشکلات صادراتی و جولان دادن دلالان بر می گردد. به طوری که دلالان به هر نرخی که بخواهند قیمت پسته را تعیین می کنند که معمولا بسیار پایین تر از قیمت واقعی این محصول است.

کد خبر: ۹۹٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
      0 0
      راهنمایی های فنی وتخصصی باغات پسته و..ازکجابایددریافت کردگفتندچینی هاتخصص هایی دارندولی همه نمیتوانندبه چین سفرکنندودرچین دوره پروش پسته یاباغات ببینید.پس فنی وحرفه ای یاترویج بایدکارشناس اعلام کندوتدریس کند