۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
ماحصل تداوم قطعی برق فولادی ها؛ کاهش تولید و افزایش قیمت
عضو هیات مدیره انجمن فولاد با «بازار» مطرح کرد

ماحصل تداوم قطعی برق فولادی ها؛ کاهش تولید و افزایش قیمت

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران گفت: در هفته گذشته همچنان تولید فولاد در مجتمع های فولاد سازی کشور و عرضه آن در بورس به علت قطعی برق با محدودیت‌های زیادی مواجه شد.

بازار؛ گروه صنعت: در تحلیل بازار فولاد کشور، «سید رضا شهرستانی» عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: در این شرایط عرضه میلگرد و برخی از محصولات فولادی در بورس متوقف شد و چون در هفته گذشته فقط یک شرکت به دنبال عرضه شمش در بورس بود فروش آن نیز در بورس متوقف شد.

وی اظهار داشت: هفته گذشته قطع برق و کاهش تولید بر قیمت محصولات فولادی نیز تاثیر گذاشت به طوری که قیمت میلگرد که بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان بود با یک هزار تومان افزایش به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.

قیمت ورق در بازار به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان رسید
این مقام مسئول در هیات مدیره انجمن فولاد ایران بیان کرد: قیمت ورق مبارکه نیز در هفته گذشته تغییری نکرد و قیمت آن مانند هفته ماقبل از آن در بورس تغییر آنچنانی نداشت، اما قیمت ورق در بازار به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان رسید.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران خاطرنشان کرد: همچنین قیمت ورق گرم مبارکه بین ۲۱ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت ولی در بازار قیمت این محصول از ۲۳ هزار تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران بیان کرد: اوایل هفته گذشته قیمت شمش تا ۱۶ هزار تومان افزایش یافت، اما هم اکنون قیمت آن بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا به ۱۵ هزار و ۷۰۰ در نوسان است.

قیمت برخی از محصولات فولادی در بازار نسبت به بورس حدود ۵ هزار تومان بیشتر شد
شهرستانی یادآور شد: دو هفته قبل قیمت ورق یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان در بازار بالاتر از بورس به فروش می رسید، اما هفته گذشته به علت کمبود برق و کاهش تولید قیمت آن در بازار به بیش از ۲۵۰۰ تومان رسید و حتی قیمت برخی از محصولات فولادی معادل ۵ هزار تومان نسبت به بورس بیشتر شد.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با اشاره به قطعی برق فولادسازان نیز افزود: برای تامین برق مورد نیاز فولاد در هفته گذشته نامه‌ای به وزیر نیرو ارسال شد تا با جلوگیری از صادرات برق، برای تامین برق مجتمع های فولاد سازی کشور از شب تا صبح اولویت در نظر گرفته شود تا این شرکت‌ها بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و حداقل نیازهای داخلی به محصولات فولادی را تامین کنند، اما تاکنون پاسخ این نامه دریافت نشده است.

قطعی برق فولادی‌ها تا اواسط مردادماه سال جاری همچنان دارد 
این مقام مسئول در هیات مدیره انجمن فولاد ایران تاکید کرد: به نظر می‌رسد همین شرایط و وضعیت برق فولادی‌ها تا اواسط مردادماه سال جاری همچنان ادامه داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در ادامه به وضعیت بازارهای جهانی فولاد اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته قیمت محصولات فولادی از جمله شمش در بازارهای جهانی ۲ تا ۳ دلار کاهش یافت.

از آنجا که واکسیناسیون بیماری کرونا به صورت گسترده در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود با افزایش رفت و آمد و سفر مردم به کشورهای هدف، اقتصاد جهانی روند رو به رشدی طی می‌کند و مصرف فولاد نیز در این شرایط روند صعودی خواهد داشت 

شهرستانی بیان کرد: از آنجا که واکسیناسیون بیماری کرونا به صورت گسترده در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود با افزایش رفت و آمد و سفر مردم به کشورهای هدف، اقتصاد جهانی روند رو به رشدی طی می‌کند و مصرف فولاد نیز در این شرایط روند صعودی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران خاطر نشان کرد: همچنین قیمت ورق گرم مبارکه بین ۲۱ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشت ولی در بازار قیمت این محصول از ۲۳ هزار تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

این عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران بیان کرد: اوایل هفته گذشته قیمت شمش تا ۱۶ هزار تومان افزایش یافت، اما هم اکنون قیمت آن بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا به ۱۵ هزار و ۷۰۰ در نوسان است.

برای تامین برق فولاد سازان تولیدکنندگان چشم انتظار تدبیری از سوی صمت و وزارت نیرو هستند
کارشناسان حوزه فولاد معتقدند که در روزهای اخیر قطعی برق نفس تولید فولاد را گرفته و در این میان تولید کنندگان چشم انتظار تدبیری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو هستند.

به اعتقاد این کارشناسان، قطعی برق از یک طرف و همچنین افزایش قیمت ها ازطرف دیگر، تا حدودی در بازار فولاد کشور نابسامانی به وجود آورده و ادامه دارد.

شرایط قطع برق سبب شده عرضه محصولات فولادی در بورس کالا روند کاهشی داشته باشد به طوری که کاهش عرضه بر افزایش قیمت برخی از محصولات فولادی نیز در هفته گذشته تاثیرگذار بوده است

شرایط قطع برق سبب شده عرضه محصولات فولادی در بورس کالا روند کاهشی داشته باشد به طوری که کاهش عرضه بر افزایش قیمت برخی از محصولات فولادی نیز در هفته گذشته تاثیرگذار بوده است.

به طور کلی هفته گذشته نسبت به هفته ما قبل از آن عرضه محصولات فولادی در بورس ۲۰ درصد کمتر شد
قرار بود که میزان عرضه در بورس کالا در مجموع بالغ بر ۵۵ هزار و ۸۴۱ مقاطع طویل از نوع میلگرد و تیرآهن و همچنین ۱۳۰ تن ریل آهن باشد، در حالی که حجم عرضه تیرآهن نسبت به عرضه قبل ۴۶/۵ درصد افزایش داشته، اما به طور کلی هفته گذشته نسبت به هفته ما قبل از آن عرضه محصولات فولادی در بورس ۲۰ درصد کمتر شد.

کارشناسان اقتصادی در این حوزه معتقدند که برای بازگرداندن آرامش به بازار، در مرحله نخست باید نیاز شمش کارخانه ها به میزان تولیدشان تامین شود و با کاهش خاموشی ها زمانی که عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شود؛ آنگاه دولت با اعمال تعرفه هایی می تواند آرامش را به بازار برگرداند.

 بازار فولاد با کاهش قیمت بیگانه است 
بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصادی بازار فعلی کشش قیمت های بالا را ندارد، بنابراین فروشندگان بعد از کاهش هیجانات زودگذر ناچار می شوند در اولین گام تخفیف های بیشتری بدهند، هرچند که تجربه ثابت کرده است که بازار فولاد با کاهش قیمت بیگانه است و از هر سیگنال تاثیرگذار بر روند بازار، در جهت افزایش قیمت ها استفاده می کند. 

یکی از همین شیوه های استفاده از اتفاقات فولادی ها؛ کاهش عرضه در بورس کالا بود که منجر به رشد ۵ درصدی نرخ میلگرد در هفته گذشته شد در حالی که همین محصول در هفته پیشین در بورس کالا خریداری نداشت و قیمت نبشی و قیمت ناودانی ازسوی ۳ شرکت با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان همراه بود؛ بقیه شرکت ها نیز ثبات قیمتی را بر قیمت محصولات خود لحاظ کردند.

هفته گذشته در بازار تیرآهن نیز بخش کیلو فروشی ثبات قیمتی را لحاظ کرد. اما در بخش شاخه فروشی بی ثباتی و بلاتکلیفی  در قیمت تیرآهن به چشم می خورد، به این صورت که در این حوزه شاهد افزایش ۵۰ هزارتومانی و در مقابل کاهش ۱۰ هزارتومانی بودیم.

در هفته گذشته قیمت پروفیل نیز از سوی اغلب فروشندگان این محصول بدون تغییر ثابت ماند ولی در این میان برخی از فروشندگان افزایش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را اعمال کردند.

کد خبر: ۹۹٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha