۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۹
گرانی به نان رسید؛ خبازان و مردم هر دو ناراضی
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی به نان رسید؛ خبازان و مردم هر دو ناراضی

ساری- نوبت به گرانی نان رسید تا این قوت هم از سفره ها آرام آرام کنار رود و دست خیلی ها به آن نرسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت نان از روز شنبه رسماً گران شد، هرچند این گرانی از ماه‌های پیش به صورت غیررسمی و نانوشته در برخی نانوایی‌های آزادپز کلید خورده بود.

بررسی‌های میدانی خبرنگاران بازار نشان می‌دهد که نانوایی‌های مازندران از چندی پیش به صورت نامحسوس با کاهش وزن چانه و کیفیت، گرانی نان را کلید زده اند و استفاده از کنجد و دانه‌ها نیز شیوه دیگر آنها برای گرانی نرخ نان بوده است.

حدود یک سالی از آخرین قیمت گذاری نان در مازندران می‌گذرد و اکنون چندمین استانی است که به صورت رسمی، مسئولان تنظیم بازار به استقبال گرانی نان رفته اند و دلیل آن را حمایت از نانوایان اعلام می‌کنند.

به اعتقاد آنان افزایش هزینه‌های کارگری، روغن، خمیرمایه و حامل‌های انرژی، فعالیت را برای نانوایان سخت کرده است و چاره‌ای نیست برای تأمین بخشی از هزینه‌ها، نان را گران کنیم.

نانوایان همچنان ناراضی هستند
به گفته نانوایان، رشد هزینه‌های تولید و تورم در سال‌های اخیر درحالی است که قیمت نان کمترین تغییر را داشته است، همچنین هزینه کارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و غیره برای نانوایان رشد بی سابقه‌ای داشته است.

گرانی به نان رسید؛ خبازان و مردم هر دو ناراضی

از سوی دیگر آنان ترک کار کارگران به دلیل سختی کار و کاهش نیروی کار را از دیگر مشکلات عنوان می‌کنند، کیالاشکی متصدی یک نانویی در مازندران با اشاره به اینکه در سال جاری دستمزد کارگر طبق قانون کار افزایش یافته است، افزود: ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه تمام شده نانوایی را کارگران تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر به دلیل سختی کار، کارگران تمایل به ماندن در این حرفه را ندارند.

وی ادامه داد: همچنین هزینه‌های حامل‌های انرژی آب، برق و گاز، مالیات و حمل ونقل افزایش یافته است و در صورت عدم افزایش نرخ نان، شاهد تعطیلی نانوایی‌ها خواهیم بود.

به گزارش بازار، با آنکه طی یکسال گذشته قیمت نان در مازندران افزوده شد اما همچنان نان بی کیفیت در بسیاری از نانوایی‌های مازندران عرضه می‌شد و تعطیلی‌های خودسرانه و فروش آرد سهمیه‌ای به صورت غیرمجاز و عرضه خارج از شبکه وجود داشت.

شهروندان از کیفیت پایین نان گلایه دارند
عباسی یک شهروند ساروی با گلایه از کیفیت نامطلوب نان در منطقه اظهار داشت: به رغم آنکه هر سال قیمت نان افزوده می‌شود اما بر کیفیت آن چندان نظارت نمی‌شود و نان پس از چند ساعت بیات و غیرقابل مصرف می‌شود.

وی در عین حال افزایش ۴۰ درصدی نرخ نان را سبب فشار بر خانواده ضعیف و کم درآمد دانست و گفت: با توجه به گرانی بی سابقه سایر اقلام، تنها دلخوشی مردم به نان است و با افزایش قیمت، قطعاً در کاهش مصرف نان تأثیرگذار خواهد بود.

اگرچه اصلاح قیمت نان و واقعی سازی آن با توجه به رشد بی سابقه هزینه‌ها امری مهم به نظر می‌رسد، اما ارتقای کیفیت نان، جلوگیری از تعطیلی خودسرانه، افزایش زمان پخت، متناسب سازی وزن چانه و حذف دلالان و پیشگیری از عرضه خارج از شبکه آرد توسط نانوایی‌ها ضرورتی مهمتر به شمار می‌رود.

هزینه‌های نانوایی ۶۵ درصد و نرخ نان ۳۰ درصد افزایش یافت
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تأیید افزایش قیمت نان از روز شنبه در استان اظهار داشت: قیمت جدید از روز شنبه اعمال می‌شود و برای نان با وزن ۴۲۰ گرمی نرخ هزار تومانی، بربری با وزن ۵۴۰ گرم ۱,۵۰۰ تومان تعیین شده است.

وی با عنوان اینکه طبق محاسبه صورت گرفته، هزینه‌های بخش نانوایی ۶۵ درصد افزایش یافته است، افزود: طبق نظر کارشناسی نرخ نان در استان باید ۶۵ درصد افزایش پیدا می‌کرد.

وی زیان دهی نانوایی را درپی افزایش هزینه‌ها سبب تأثیر منفی در کار و کیفیت نان دانست و گفت: از این رو ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت نان کرد و به طور میانگین نرخ نان در استان ۳۰ درصد رشد یافته است.

گرانی به نان رسید؛ خبازان و مردم هر دو ناراضی

در استان مازندران پنج هزار و ۲۰۰ نانوایی وجود دارد که طبق پایش های صورت گرفته نیمی از آنها مازاد نیاز جمعیت استان است، تعطیلی خودسرانه و خروج و عرضه آرد آزاد از جمله بیشترین تخلفات نانوایی‌ها در مازندران به شمار می‌رود.

آردفروشی همچنان ادامه دارد
عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پایش نانوایی‌ها و برخورد با قانونی با تخلفات از تعطیلی‌های خودسرانه گفت: مشاهده این تخلف سبب کاهش سهمیه آرد نانوایی و برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی نانوایی‌ها آرد یارانه‌ای پخت نشده را غیرقانونی و خارج از شبکه به صورت آزاد می‌فروشند، اظهار داشت: تعطیلات نانوایی‌ها براساس موقعیت جغرافیایی و لحاظ کردن وضعیت نانوایی‌های همجوار ابلاغ شده است.

اعلام نرخ جدید نان
نرخ انواع نان در استان مازندران طبق مصوبه کارگروه گندم، آرد و نان شامل یارانه‌ای نوع یک، بربری با وزن ۴۲۰ گرم هزار تومان، لواش با وزن ۱۴۰ گرم، ۴۰۰ تومان، تافتون با وزن ۴۵۰ ۷۵۰ تومان و سنگک با وزن ۴۵۰ گرم ۱,۵۰۰ تومان تعیین شده است.

همچنین نرخ نان یارانه‌ای نوع دو برای بربری با وزن ۵۴۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، لواش با وزن ۱۵۰ گرم ،۴۵۰ تومان، تافتون با وزن ۴۵۰ گرم ۸۰۰ تومان و سنگک با وزن ۴۸۰ گرم دو هزار تومان تعیین شده است.

نرخ حمل هر کیسه آرد بابت هزینه حمل از کارخانجات آرد، داخل استان تا درب انبار آرد شهرستان، هزینه انبارداری، تخلیه و بارگیری، حمل به درب نانوایی، تخلیه آن در واحدهای نانوایی و با احتساب هزینه‌های اجرای سامانه لجستیک در مجموع ۸۰ هزار ریال است.

کد خبر: ۹۹٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha