۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
تکمیل زنجیره تولید در روستاهای استان سمنان بدون «تأمین بازار فروش» میسر نیست
فعال بخش بازار روستایی:

تکمیل زنجیره تولید در روستاهای استان سمنان بدون «تأمین بازار فروش» میسر نیست

سمنان- بخشی، فعال بازار روستایی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید در روستاهای استان سمنان بدون تأمین بازار میسر نیست، گفت: دولت برای بازار و برند سازی محصولات روستایی کار نکرده است.

اسماعیل بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید در روستاهای استان سمنان بدون تأمین بازار میسر نیست، تاکید کرد: امروز در روستاهای استان مشکل تولید کمترین دغدغه است زیرا مهم‌تر از آن بازار فروش محصولات است که سبب شده تا تولیدکننده روستایی بی رغبت شود.

وی با بیان اینکه امروز محصولات تولیدی روستاها از لبنیات، صنایع دستی، مصنوعات چوبی که در روستاهای شاهرود و دامغان فراوان هستند، گیاهان دارویی، محصولات باغی و زراعی و … بازار فروشی ندارند در حالی که اگر بازار باشد، شرایط برای تولید مهیاتر خواهد بود.

شناساندن ظرفیت های تولید روستایی
این فعال بازار روستایی که در زمینه محصولات باغی زراعی مشغول به فعالیت است، می‌گوید: فقدان بازار ثابت مشکل بزرگ تولد کننده روستایی استان است و نمی‌گذارد که زنجیره تولید در روستاها شکل بگیرد.

امروز محصولات تولیدی روستاها از لبنیات، صنایع دستی، مصنوعات چوبی که در روستاهای شاهرود و دامغان فراوان هستند، گیاهان دارویی، محصولات باغی و زراعی و … بازار فروشی ندارند

بخشی با بیان اینکه اگر محصولات تولیدی روستاها و عشایر استان سمنان در پایتخت و شهرهای بزرگ شناسانده می‌شدند امروز شاهد رغبت بیشتر تولیدکننده در زمینه تولید بودیم، گفت: ظرفیت‌های عظیمی در زمینه کشت بادمجان، زیره، پسته، گیاهان دارویی و … در سطح استان سمنان وجود دارد اما متأسفانه شناسانده نشده‌اند.

وی افزود: نمایشگاه‌های دائم، بازارچه‌های فصلی، حضور در رویدادهای اقتصادی بازار روستایی کشور، فراهم کردن زیرساخت تکمیل بازار الکترونیک روستایی و ده‌ها اقدام دیگر می‌توانست توسط دولت انجام شود اما نشده است.

تکمیل زنجیره تولید
این فعال بازار روستایی با بیان اینکه وقتی زنجیره تولید از کارگر تا فروشنده تهرانی به هم متصل نیستند نباید توقع داشت که تولید روستاهای ما رونق بگیرند، تاکید داشت: تولید تنها چیزی است که می‌تواند به روستاها مهاجرت معکوس ببخشد اما بزرگترین مشکلات روستاها هم اتفاقاً در همین زمینه است.

بخشی با اشاره به اینکه گردشگری و بوم گردی و … به تنهایی نمی‌تواند جمعیت مهاجرت کرده را به روستا بازگرداند، گفت: باید روستا محور تولید باشد در حالی که امروز به دلیل فقدان بازار و سخت گیری های دولتی، روستاها خالی از تولید و طبیعتاً خالی از جمعیت شده‌اند.

وقتی زنجیره تولید از کارگر تا فروشنده تهرانی به هم متصل نیستند نباید توقع داشت که تولید روستاهای ما رونق بگیرند

وی با بیان اینکه روستایی‌ها و عشایر استان نیازمند برند سازی، معرفی و ایجاد امکان فروش محصولات شأن را در بازارهای فرا استانی دارند، گفت: بازار الکترونیک روستایی مهمترین راهکار برای دست‌یابی به این منظور است که دولت می‌تواند با همکاری بخشداری‌ها نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی این زمینه، به روستاییان و عشایر به آنها کمک شایانی کند.

زنجیره الکترونیک روستایی
این فعال بازار گفت: در نشست‌های مدیران مخابرات اعلام می‌شود که استان سمنان از لحاظ فیبر نوری و پوشش اینترنت بالاترین سطح کشور را دارد در نتیجه به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین و سهل‌الوصول ترین کاری که می‌توان برای ارتقای روستاها کرد، همین موضوع بازار الکترونیک روستایی است.

بخشی گفت: کاهش سخت گیری ها در زمینه ارائه استانداردها، سیب سلامت و… در زمره اقداماتی است که می‌تواند دوباره رغبت را بین تولید کنندگان روستایی و عشایر باز گرداند که اگر چنین اتفاقی رخ دهد دوباره روستاهای استان مهد تولید و شهرهایمان مهد مصرف می‌شوند موضوعی که سال‌های سال بود در استان مشاهده می‌شد اما در این سال‌های اخیر به خصوص دوره دوم دولت روحانی با رها کردن روستاها کاملاً برعکس شد.

کد خبر: ۹۹٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha