۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست| یک شهر و چند نرخ
گزارش میدانی بازار؛

خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست| یک شهر و چند نرخ

تبریز- مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار بازار در تبریز نشان می‌دهد که خبری از مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی مصوب مسئولان نیست و مرغ در بیشتر فروشگاه‌ها به قیمت بالای ۳۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود یک سالی می‌شود که مرغ به سوژه اصلی گرانی‌ها و کمبود کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی مردم تبدیل شده و یک روز خبر از کمبود مرغ منتشر می‌شود و یک روز دیگر خبر از گرانی و عدم توان خرید مردم.

بعداز آرامشی که طی ماه خرداد در بازار مرغ شاهد بودیم ولی در تیرماه و طی روزهای اخیر بازهم مرغ به سوژه اصلی گرانی‌ها تبدیل شده است و شاهد افزایش گوشت مرغ هستیم.

با اینکه مسئولان امر قیمت فروش مرغ را ۲۴ هزار تومان اعلام کردند ولی بررسی خبرنگار بازار در شهر تبریز نشان می‌دهد که خبری از مرغ به این قیمت نیست و فروشندگان نیز توجهی به این قیمت‌های اعلامی توسط اتحادیه و سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان نمی‌کنند.

گوشت مرغ در ولیعصر، شاه گلی، زعفرانیه، آبرسان، مرزداران و باغمیشه با قیمت حدود ۳۴ و ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد

نکته جالب دیگر تفاوت نرخ فروش مرغ در نقاط مختلف شهر تبریز است به طوری که گوشت مرغ در ولیعصر، شاه گلی، زعفرانیه، آبرسان، مرزداران و باغمیشه با قیمت حدود ۳۴ و ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در بازار بزرگ تبریز نیز قیمت مرغ حدود ۳۰ و ۲۹ هزار تومان است.

در مناطق پایین شهر نیز می‌توان مرغ با برندهای ناآشنا را کیلویی ۲۸ و گاهی ۲۷ هزار تومان خرید کرد. در سایه عدم نظارت مسئولان و کاهش کشتار مرغ در شهر تبریز مرغ چند نرخی شده و فروشندگان نیز دلایل مختلفی برای چرایی این چند نرخی شدن اعلام می‌کنند.

تولید مرغ با چالش‌های جدی روبه رو است
یکی از فعالان بازار مرغ تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت تولید مرغ در استان آذربایجان شرقی گفت: تولید مرغ با چالش‌های جدی روبه رو بوده و مرغداران نیز مشکلات فراوانی دارند که باعث کاهش تولید شده است.

اسماعیل پوربقال با اشاره به اینکه گرمای بی سابقه هوا در این روزها و هفته‌های اخیر باعث تلف شدن تعدادی زیاد مرغ و جوجه در مرغداری‌ها شده است، افزود: گرمای شدید همچنین باعث شده مرغ‌ها به وزن مناسب نرسند.

وی به تأمین نهاده‌های مرغداری‌ها نیز اشاره کرد و ادامه داد: مشکل همیشگی یعنی تأمین نهاده همچنان پابرجاست، نهاده هست ولی گران است و برای بسیاری از مرغداری‌ها مقرون به صرفه نیست.

خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست/ یک شهر و چند نرخ

سه ماه می‌شود مرغ خرید نکرده ام
یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص قیمت مرغ گفت: سه ماه می‌شود مرغ خرید نکرده ام چراکه توان خرید آن را ندارم. یک مرغ معمولی سه کیلویی بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و خیلی از مردم توان خرید آن را ندارند.

وی که نخواست اسمش در گزارش ذکر شود، ادامه داد: متأسفانه بازار مرغ تبریز آشفته است و هر فروشنده‌ای به قیمت دلخواه در حال فروش مرغ است. گوشت قرمز خیلی وقت است از سفره ما ایرانی‌ها فراری شده و حالا نیز نوبت به مرغ است که از سفره‌ها پر بکشد.

ارزش مرغ در دولت روحانی ۵ برابر شده است
یک شهروند دیگر تبریزی با انتقاد از عملکرد دولتمردان در تنظیم بازار گوشت سفید و قرمز گفت: مرغ در ابتدای دولت حسن روحانی به قیمت کیلویی ۷ و ۸ هزار تومان به فروش می‌رسید ولی اکنون قیمت آن در حدود ۳۵ هزار تومان است یعنی ارزش مرغ در دولت روحانی ۵ برابر شده است.

 دولت سیزدهم باید به صورت فوری و ضرب العجل اقداماتی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی انجام دهد

حسین صالح نژاد با تاکید بر اینکه امیدواریم دولت منتخب فکری به حال سفره‌های مردم بیاندیشد، افزود: مردم با مشکلات مختلفی روبه رو هستند و سفره خالی آنها نیز بر گرفتاری‌ها و دغدغه‌های آنها افزوده است و باید دولت سیزدهم به صورت فوری و ضرب العجل اقداماتی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی انجام دهد.

خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست/ یک شهر و چند نرخ

مرغ با این وضعیت فعلی در ماه محرم نایاب می‌شود
یک فروشنده مرغ در منطقه نصف راه تبریز به خبرنگار بازار گفت: مرغ در بازار وجود دارد ولی نسبت به ماه گذشته کاهش تولید داشتیم و برای همین شاهد افزایش قیمت و خالی شدن یخچال‌های مغازه‌های فروش مرغ طی روزهای اخیر بودیم.

رضا ناصری با بیان اینکه اگر تولید افزایش نیابد قیمت مرغ همچنان رشد می‌کند، افزود: البته خرید از سوی مردم نیز افزایش یافته و متأسفانه برخی‌ها بیشتر از نیاز خود اقدام به خرید مرغ می‌کنند.

وی همچنین افزود: مرغ با این وضعیت فعلی در ماه محرم و صفر با توجه به افزایش تقاضا، نایاب می‌شود و انتظار داریم مسئولان امر اقدامات اساسی برای افزایش تولید مرغ در آذربایجان شرقی داشته باشند.

منتظر گوشت مرغ ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی باشید
رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با انتقاد از عملکرد دولتمردان در تنظیم بازار تولید و عرضه مرغ به خبرنگار بازار گفت: نگران وضعیت موجود هستیم، ادامه وضعیت فعلی و کمبود و گرانی نهاده‌ها باعث کاهش مصرف و تولید خواهد شد.

هادی فرجی آزاد ادامه داد: با ادامه این وضعیت باید منتظر گوشت سفید ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی باشیم. مرغداران در کشور مشکلات مختلفی همچون کمبود نهاده‌ها و افزایش قیمت نگهداری مرغ دارند و باید دولت به صورت واقعی از آنها حمایت کند.

در گوشت سفید، قرمز و شیر در بحران هستیم و با بالا رفتن قیمت به دلیل کاهش تولید متأسفانه دیگر مصرف کننده قادر به خرید نخواهد بود

وی افزود: در گوشت سفید، قرمز و شیر در بحران هستیم و با بالا رفتن قیمت به دلیل کاهش تولید متأسفانه دیگر مصرف کننده قادر به خرید نخواهد بود.

فرجی آزاد اظهار داشت: سود اصلی تولید در کشورمان به جیب دلالان می‌رود. دولت اجازه نمی‌دهد قیمت گذاری شیر و گوشت سفید و قرمز طبق قانون انجام شود و در نتیجه ضرر اصلی را تولیدکننده و سپس مصرف کننده می بیند و سود اصلی به جیب دلال می‌رود.

خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست/ یک شهر و چند نرخ

معاون وزیر صمت سَری به مرغ فروشی‌های تبریز بزند
همه این مشکلات و افزایش قیمت‌ها و کمبودها در حالی است که دبیر ستاد تنظیم بازار کشور و معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً در تبریز گفت شرایط کشور از نظر تأمین کالاهای اساسی بسیار ایده آل است.

عباس قبادی با اینکه اعلام کرده کالارسانی و بازار در آذربایجان شرقی شرایط خوبی دارد و ثبات قیمت در استان وجود دارد ولی انتظار می‌رود معاون وزیر صمت سَری به مرغ فروشی‌های تبریز در مناطق مختلف شهر بزند تا شاهد کمبود مرغ و فروش آن به قیمت‌های مختلف باشد.

صادرات مرغ از آذربایجان شرقی انجام نمی‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: صادرات مرغ از آذربایجان شرقی انجام نمی‌شود و دلیلی برای افزایش قیمت مرغ در استان وجود ندارد.

اکبر فتحی با تاکید بر اینکه روزانه حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ تن کشتار مرغ در استان وجود دارد، گفت: تولید و مصرف مرغ در استان در وضعیت سر به سر قرار دارد ولی کمبودی در بازار مرغ آذربایجان شرقی وجود ندارد.

تولید و مصرف مرغ در استان در وضعیت سر به سر قرار دارد ولی کمبودی در بازار مرغ آذربایجان شرقی وجود ندارد

فتحی در خصوص قیمت مرغ نیز اظهار داشت: کنترل قیمت در دست سازمان صمت است و از آنجایی که مشکلی در تولید وجود ندارد علت افزایش قیمت‌ها را باید سازمان صمت پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید قیمت مرغ زنده و بازار ۸,۰۰۰ تومان تفاوت وجود داشته باشد، گفت: اگر این تعادل حفظ نشود بازار به هم خواهد ریخت.

فتحی در خصوص مشکل تأمین نهاده‌ها توسط مرغداری‌ها نیز گفت: مشکلی وجود ندارد و فقط هفته گذشته در حمل و نقل نهاده‌ها مشکلی پیش آمد که اکنون این موضوع برطرف شده است. وضعیت واردات و تأمین نهاده‌های مرغداری‌ها طی دو هفته گذشته مطلوب شده و نهاده به دست مرغداران رسیده است.

خبری از مرغ ۲۴ هزار تومانی در تبریز نیست/ یک شهر و چند نرخ

اجرای طرح مدیریت هوشمند توزیع گوشت مرغ در آذربایجان‌شرقی
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز از اجرای طرح مدیریت هوشمند توزیع گوشت مرغ در استان با مشارکت شرکت پست خبرداد.

یوسف پایدار ادامه داد: به منظور رصد فرایند توزیع گوشت مرغ آماده طبخ و میزان خروجی کالای مذکور از کشتارگاه‌های استان از ۱۱ تیر ماه هرگونه توزیع فقط با صدور فاکتور فروش حاوی بارکد رهگیری اداره پست امکان پذیر است.

وی از انجام بازرسی‌های مشترک متعدد با کارشناسان شرکت پست جهت هماهنگی برای راه اندازی طرح در سطح استان خبر داد و گفت: در جلسه نظارت بر فرایند عرضه مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی، چگونگی اقدام و مقابله با تخلفات، طرح یاد شده تشریح و زمان و فرایند اجرای طرح به تمامی کشتارگاه‌های استان ابلاغ شد.

با تمام این اوصاف مردم منتظر کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار هستند چراکه بسیاری از آنها توان خرید مرغ با این قیمت‌های فعلی را ندارند.

کد خبر: ۹۹٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha