۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
اقتصادی که از «فرش» به عرش می رسد
گزارش بازار از قابلیت های فراموش شده یک صنعت مهم در نجات اقتصاد استان مرکزی

اقتصادی که از «فرش» به عرش می رسد

اراک - صنعت فرش در استان مرکزی در حالی برای دو دهه به عنوان اولین کالای غیر نفتی مطرح بود، که اکنون در زیر سایه سنگین عدم حمایت مسئولان روزهای رکود و سکون را تجربه می‌کند.

بازار- گروه استان ها؛ استان مرکزی یکی از مراکز مهم تولید فرش در کشور به شمار می رود و فرش دستبافت ایرانی نیز در جهان پر آوازه و پر طرفدار است، اما به گفته سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تا چند دهه پیش ایران تولید ۸۰ درصد بازار فرش دستباف دنیا را در اختیار خود داشته که این رقم در حال حاضر به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

این کاهش سهم ایران از بازار بین المللی فرش دستبافت، در حالی صورت گرفته است، که با نگاه به وضعیت قالیبافان ایرانی در اقصی نقاط کشور به خوبی می توان علت آن را یافت و امروز در بازار بین الملل با توجه به حمایت های انجام شده، شاهد حضور رقبای بزرگی مانند افغانستان، ترکیه، پاکستان، چین و هند هستیم.

اما در کشور ما صنعت- هنر فرش دستبافت در حال نابودی است، چرا که علی رغم پیشینه تاریخی این صنعت- هنر در ایران، آمار و ارقامی تاسف آور در خصوص این صنعت- هنر که مختص کشور ما بوده است را ملاحظه می کنیم و در این بین اراک به عنوان مرکز شبکه ارتباطی فرش، نقش مهمی در تولید مواد اولیه، تجارت و صادرات فرش در سراسر کشور داشته است و رواج طرح های خاصی مانند بند ریحان، گل حنا و بوته میر در دوره قاجار و قبل از جنگ جهانی اول در استان مرکزی و مناطقی از آن مانند فراهان بر کسی پوشیده نیست.

هم اکنون ۳۵ هزار قالیباف و ۸۰ هزار کارگاه قالیبافی در استان مرکزی شناسایی شده اند، که اغلب در فراهان، محلات وجود دارند.

سازمان صمت استان مرکزی برنامه مدونی برای توسعه صنعت فرش ندارد

یک فعال بازار فرش و قالیبافی در خصوص این صنعت در استان مرکزی به خبرنگار بازار گفت: نقوش ماهی درهم،مرغ ماهیخوار،تک بند، ستونی، لچک ترنج، بته میر، جغرافیا، دستگاهی، اطلسی، زیر خاکی، بندریحان، مهرجو، کف ساده، شاه عباسی و افشان از نقوش مطرح استان مرکزی است.

آرزو ملامحمدعلی با بیان این که فرش استان مرکزی جایگاه خود را در کشور از دست داده است، اضافه کرد: بسیاری از برندها و نقش های استان در کشور منحصر به فرد است، اما برای بازیافتن جایگاه قبلی خود باید این صنعت- هنر بر اساس سلیقه و خواست مشتری به روز شود، اما در حال حاضر نه تمایلی برای حضور فعال در بازار فرش از سوی بخش خصوصی ملاحظه می شود و نه دولت حمایتی از این صنعت- هنر می کند.

وی اضافه کرد: صنعت فرش، صنعتی قابل دفاع و با ظرفیت به ویژه در استان مرکزی است، که نباید از آن غافل شد و رونق صنعت فرش، می تواند، به رونق تولید و کاهش بیکاری در راستای رونق در صنایع جانبی فرش مانند رفو و ترمیم و ... منجر شود، که از این مسیر می توان شاهد بالندگی این صنعت و ارزآوری برای کشور بود، اما متاسفانه هیچ برنامه جدی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی برای توسعه صنعت فرش مشاهده نمی شود.

استفاده از رنگ های صنعتی در فرش

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نمی توان ظرفیت صادرات و رونق تولید فرش در استان مرکزی را نادیده گرفت، اما در یک دهه اخیر از تعداد تولید کنندگان حوزه فرش در استان مرکزی و نیز کل کشور کاسته شده است و شاهد کاهش تمایل برای قالیبافی هستیم.

محمدهاشم ریاحی همچنین به اقداماتی که سبب کاهش کیفیت و طبیعت فرش دستبافت می شود، اشاره کرد و افزود: اکنون به جای خامه و رنگ طبیعی از رنگ های صنعتی در فرش استفاده می شود، که همین امر یکی از قابلیت های مهم فرش استان مرکزی یعنی استفاده از مواد اولیه مرغوب و رنگ های سنتی در کارگاه های رنگرزی را از این فرش گرفته است.

فرش دستباف در استان مرکزی، ظرفیت های مناسب تاریخی، نیروی انسانی، ذوق و سلیقه و ... برای پیشرفت و یافتن جایگاه گذشته خود دارد، اما برای تبدیل این ظرفیت به صنعتی بالنده و ایجاد اشتغال برای جوانان و حرکت به سوی رونق تولید نیازمند عزمی راسخ از سوی مسئولان امر، حمایت و ایجاد علاقه در بخش خصوصی و جوانان و افراد جویای کار هستیم.

کد خبر: ۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha