۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
۲۷۰ هزار بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند| ضرورت حمایت ملی از هنرمندان
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

۲۷۰ هزار بافنده فرش در استان اصفهان فعال هستند| ضرورت حمایت ملی از هنرمندان

اصفهان - آذری، سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان گفت: ۲۷۰ هزار بافنده شناسایی شده در استان اصفهان فعال و نیازمند حمایت از سوی دولت هستند تا اصالت این میراث گرانبها را در میان آثار کپی جهان، حفظ کنیم.

شاهین آذری در حاشیه اختتامیه «دومین جشنواره ملی قالی فاخر» در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بخشی از فرهنگ و تمدن هر کشور را آثار هنری آن کشور تشکیل می دهند که فرش دستباف نیز یکی از این آثار است.

وی افزود: فرش دستباف در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد که به پیش از دوران هخامنشیان و و حتی میلاد مسیح می رسد؛ طی این مدت با توجه به استعداد بی نظیر ایرانیان در زمینه خلق آثار هنری، فرش دستباف نیز روند رو به رشدی را طی کرد که منجر به خلق فرش‌ های گرانبها توسط اساتید برجسته شده که در موزه های نقاط مختلف جهان حضور دارد و باعث سرفرازی ایران شده است.

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان گفت: به دلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفویه به هنرهای دستی، تاریخچه فرش اصفهان به آن دوران می رسد و بهترین فرش های دستباف آن زمان نیز در این شهر بافته شده است.

آذری تصریح کرد: هرچند به مرور زمان این هنر در شهرهای دیگری نظیر تبریز و یزد رواج یافته و رونق گرفته اما با توجه به قدمت و پیشینه فرش اصفهان، فرش همواره به عنوان یکی از فاخرترین میراث این سرزمین توسط بافندگان زحمتکش بافته شده و به سایر کشورهای جهان صادر شده است.

وی با اشاره به پرزحمت بودن این حرفه، گفت: امیدوارم ما به عنوان وارثان این میراث گرانبها ارزش و اهمیت رنج های کشیده در این مسیر توسط دست اندرکاران این صنعت را بدانیم؛ قطعا استان اصفهان به عنوان میزبان برگزاری جشنواره قالی فاخر ایرانی به منظور انتخاب آثار برگزیده فاخر، تمام تلاش خود را در این مسیر انجام خواهد داد.

برگزاری جشنواره ملی قالی فاخر در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان ادامه داد: برگزاری جشنواره ملی قالی فاخر در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان طراحی و ابلاغ شده و اهداف مختلفی نظیر معرفی تنوع و ویژگی فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین الملل، ترغیب و تشویق بافندگان طراحان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه برای بروز استعدادها و نوآوری در این حوزه با حفظ اصالت ایرانی، و همچنین کمک به بازاریابی فرشهای تولیدی را دنبال می کند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به بیان آمار و ارقامی در حوزه فرش دستباف استان اصفهان پرداخت و گفت: این استان همواره در کنار پایه گذاری صنایع مادر و بزرگی چون صنعت فولاد، تولید صنایع دستی را نیز دنبال کرده است. بر این اساس در حال حاضر ۲۸ اتحادیه فرش دستباف، ۵۴ تعاونی، ۲۰ مجتمع بزرگ متمرکز و غیر متمرکز، ۸۵۰ واحد دارای پروانه کسب و همچنین ۲۷۰ هزار بافنده شناسایی شده در این استان در حال فعالیت هستند. امیدواریم با برگزاری جشنواره قالی فاخر گامی هرچند کوچک در مسیر اعتلا این صنعت برداشته شود.

کد خبر: ۲۷۰٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha