۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
سهم اشتغال زنان آب رفت | فقط ۱۷ درصد بانوان قمی بیمه هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

سهم اشتغال زنان آب رفت | فقط ۱۷ درصد بانوان قمی بیمه هستند

قم- چندین کارخانه بزرگ و هشت شهرک صنعتی در استان قم وجود دارد ولی بیشترین حوزه‌ای که بانوان در آن اشتغال دارند مشاغل آزاد و قالی بافی است.

هیفاء پردل، بازار: امروز زنان در کنار خانه‌داری؛ همسرداری و تربیت فرزند نقش مهمی در اقتصاد و چرخش چرخ‌های تولیدی کشور دارند اما طبق آخرین آمارهای اشتغال در کشور نرخ بیکاری در بین زنان بالاتر از مردان است در حالی که بیشترین نرخ فارغ التحصیلی و ورودی دانشگاه‌ها را دارند.

آمار زنان تحصیل‌کرده در ایران بالاتر از کشورهای منطقه است، اما آن طور که باید و شاید نتوانسته‌اند سهم مهمی در بازار کار کشور را از آن خود کنند. طبق داده‌های آماری تعداد کل شاغلان کشور در بهار امسال ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار نفر برآورد شده که نسبت به بهار سال گذشته نزدیک به صد هزار نفر کاهش داشته است. از این تعداد افراد شاغل در اقتصاد کشور ۸۴.۴ درصد سهم مردان و ۱۵.۶ درصد سهم زنان است که به عبارتی سهم زنان در بازار کار کشور تنها ۱۵ درصد است.

طبق یک نظریه در طول تاریخ، تورم در هر کشوری بیشترین ضربه را به کارگران به ویژه کارگران زن وارد کرده است چرا که دولت‌ها عمدتاً برای جبران کسری بودجه خود با سرکوب کردن دستمزدها بخشی از تورمی که در ساختار اقتصاد کشور به وجود آوردند را از جیب حقوق‌بگیران تأمین می‌کنند در چنین بازار کاری معمولاً گروه‌های ضعیف به خصوص زنان نسبت به مردان تاوان بیشتری پرداخت می‌کنند حال اگر این زنان خود سرپرست خانوار باشند طور دیگری باید تجزیه و تحلیل کرد از سویی بسیاری از این زنان کارگر حتی از مشوق‌های کارگری هم محرم هستند.

زنان کارگری که چهره خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند

سهم اشتغال زنان در هشت شهرک مهم صنعتی قم بسیار ناچیز است و بیشترین فراوانی اشتغال زنان کارگر فقط در بخش‌های آزاد و قالی بافی است؛ هم‌چنین فقط ۱۷ درصد بانوان قمی بیمه هستند. زنان کارگر قمی با چالش‌هایی مانند کم بودن دستمزد و حقوق و نبود امنیت شغلی و هم‌چنین نبود مشوقی برای فعالیت روبرو هستند.

نامش لیلا عسکری زاده است و کارشناس آی تی دارد. او مادر پنج فرزند است و به دلیل فوت همسرش باید مسئولیت اداره خانه را به عهده بگیرد. وی در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به این که مدرک کارشناسی دارم نتوانستم برای خود شغلی پیدا کنم لذا وارد حرفه فنی شدم و بعد از آموزش اکنون در یکی از رشته‌های صنایع دستی مشغول به کار هستم اما چون حرفه من تا حدودی آزاد به شمار می‌رود نتوانسته‌ام بیمه شوم.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی قم: بیش از ۲۵ هزار و ۶۱۶ نفر از زنان قمی تحت پوشش بیمه هستند

وی می‌افزاید: ما واحدهای تولیدی خوبی در قم داریم که متأسفانه درصد اشتغال زنان در آن کم است و اگر هم کاری باشد حقوق و دستمزد آن به نسبت مردان بسیار اندک است. با توجه به شرایطی که داریم مشوق‌هایی هم برای رغبت برای کار وجود ندارد که علاقمند به کار باشیم.

معصومه علوی یکی دیگر از زنان کارگر قمی معتقد است وقتی بانویی در یکی از واحدهای تولیدی مشغول به کار شد برای رسیدن به حقوق و تسهیلات باید موی خود را سفید کند مشوق‌هایی برای مردان وجود دارد که برای ما زنان نیست در حالی که با توجه به سیاست جمعیتی که دولت به دنبال آن است باید مشوق‌هایی برای کارگران دارای فرزند اجرا شود من ۳ شیفت در یکی از واحدهای تولیدی مشغول به کار هستم اما جز این حقوق قانون کار مشوق دیگری ندارم.

سهم اشتغال زنان آب رفت | فقط ۱۷ درصد بانوان قمی بیمه هستند

سهم ۱۷ درصدی زنان قمی از بیمه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: بیشترین حوزه‌ای و رشته‌هایی که در آن بانوان اشتغال دارند مشاغل آزاد است و بعد از آن قالیبافان استان هستند. آمار سنی آنان ۲۰ تا ۴۰ سال است و تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند؛ در بخش بانوان تعداد بیمه شده اجباری در قم ۲۵ هزار و ۶۱۶ نفر است که تقریباً ۱۷ درصد جمعیت بیمه شده اجباری استان را تشکیل می‌دهند.

وحید وزیری راد می‌افزاید: بیش از ۲۵ هزار و ۶۱۶ نفر از زنان قمی تحت پوشش بیمه هستند و از ۶۲ هزار و ۵۹۴ نفر بازنشسته‌ قمی ۳۶ هزار و ۹۷۸ نفر مرد هستند و در حالی که در قم هشت شهرک صنعتی وجود دارد بیشترین بازار کار زنان در این استان مشاغل آزاد و حرفه قالی بافی است.

کارشناس امور کارگری: در سیاست‌هایی که توسط دولت‌های گذشته اعمال شده با سرکوب کردن دستمزدها بخشی از تورمی که در ساختار اقتصاد کشور به وجود آمده را از جیب حقوق‌ بگیران تأمین می‌شود

وی در پاسخ به این سئوال که زنان کارگر قمی با چه چالش‌ها و آسیب‌هایی روبرو هستند، می‌افزاید: مهمترین مشکلات زنان کارگر قمی ناهمگون بودن محیط کار، بالا بودن ساعات کاری برای زنان، نبود مهد کودک برای نگهداری کودکان و مهم‌تر از همه حقوق بسیار پایین‌ است. عدم اختصاص مشوق‌ها و عدم همکاری کارفرمایان برای ارجاع وظایف محوله در محیط خانه یا همان دورکاری در مشاغلی مانند بسته‌بندی و غیره از دیگر مشکلات زنان کارگر در قم است.

رنج زنان کارگر

یکی از کارشناسان امور کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تحلیلی بر مشکلات زنان کارگر می‌گوید: جامعه ما که امروز با مشکلات اقتصادی و تورم دست و پنجه نرم می‌کند افزایش حقوق که به دنبال آن باعث افزایش هزینه تولید برای کارفرما شده و تورم در بازار را ایجاد می کند می‌تواند آسیب‌هایی را به کارگران از جمله زنان کارگر وارد کند وقتی کارفرما قدرت پرداخت حقوق را نداشته باشد اقدام به اخراج کارگران از جمله کارگران زن کرده و آمار بیکاری را افزایش می‌دهد.

مرتضی شریفی میبدی می‌افزاید: در سیاست‌هایی که توسط دولت‌های گذشته اعمال شده با سرکوب کردن دستمزدها بخشی از تورمی که در ساختار اقتصاد کشور به وجود آمده را از جیب حقوق‌ بگیران تأمین می‌شود. در چنین بازار کاری معمولاً گروه‌های ضعیف به خصوص زنان نسبت به مردان تاوان بیشتری پرداخت می‌کنند.

دولت باید شرایط برابری را برای حضور زنان در کنار مردان ایجاد کند. این در حالی است که بازار کار مردانه در ایران این اجازه را نمی‌دهد تا سهم زنان از بازار کار تأمین شود برخی کارفرمایان با سودجویی زنان را با کمترین حقوق و بیشترین ساعت اداری به کار می‌گیرند و این اولین آسیب به آنها است.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha