۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
کاهش عرضه فولادی ها در بورس کالا

کاهش عرضه فولادی ها در بورس کالا

قطعی برق از یکسو و همچنین افزایش قیمت ها از سوی دیگر بازار را در حد خود نابسامان کرده بود. حال در کنار این شرایط کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا نیز به این شرایط دامن زد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، آنچه این روزها مشاهده می شود این است که گویا قطعی برق نفس تولید را گرفته و در این میان تولید کنندگان چشم انتظار تدبیری از سوی وزارت صمت هستند. قطعی برق از یکسو و همچنین افزایش قیمت ها از سوی دیگر بازار را در حد خود نابسامان کرده بود. حال در کنار این شرایط کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا نیز به این شرایط دامن زد که این مسئله منجر به ایجاد مشکل جدیدی برای بازار فولاد خواهد شد.

قرار بر این بوده که میزان عرضه ها در بورس کالا مجموعا بالغ بر ۵۵ هزار و ۸۴۱ مقاطع طویل از نوع میلگرد و تیرآهن و همچنین ۱۳۰ تن ریل آهن در تالار صنعتی عرضه شود. شایان ذکر است حجم عرضه تیرآهن نسبت به عرضه قبل ۴۶/۵ درصد افزایش داشته است اما به طور کلی حجم کل عرضه ۲۰ درصد از هفته قبل کمتر است.

امروز روز بسیار موثری در بازار است چرا که بایستی نظاره گر رفتار خریداران مقاطع باشیم. به واسطه این موضوع این سوال مطرح می شود که آیا خریداران می توانند موتور محرکی برای رشد هر چه بیشتر قیمت ها باشند یا  معاملات بدون رقابت صورت خواهند گرفت؟

محمد محمدپور، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان اردبیل اذعان داشت: از هفته گذشته تا کنون افزایش قیمت هزار تومانی بر روی انواع مقاطع فولادی ملاحظه شده است. با این وضعیت تولید؛ نمی توان بازار را مدیریت کرد. از آنجایی که شمش در بورس کالا عرضه نشد؛ قیمت ها افزایش یافت. حال با توجه به خاموشی های پیوسته ی صنایع، به ویژه فولاد، عرضه نسبت به تقاضا کاهش چشمگیری داشته است. اشتغال فقط یک شیفت کاری در کارخانه های تولید کننده منجر به کاهش تولیدات صنایع نسبت به هفته های پیشین شده است.

در اکثر کارخانه های تولیدی از ۱۰۰ درصد حجم تولیدی که قبلا تولید می شد در حال حاضر فقط ۳۰ درصد ظرفیت فعال است که در نتیجه منجر به کاهش تولید شمش و در نهایت کاهش صادرات است. چنانچه روند خاموشی ها ادامه یابد؛ قطعا کمبود تولید شمش نیز ادامه خواهد یافت. این عوامل می تواند در کنار یکدیگر منجر به افزایش قیمت ها شود. هم اکنون قیمت میلگرد از ۱۶ هزار تومان گذشته و ادامه این شرایط قیمت های بالاتری را رقم خواهد زد که در نهایت امر منجر به مشکلات فروان در ساخت و ساز خواهد شد.

برای بازگرداندن آرامش به بازار؛ باید نیاز شمش کارخانه ها به میزان تولیدشان تامین شود؛ همچنین خاموشی ها کاهش یابد. زمانی که عرضه نسبت به تقاضا بیشتر شود؛ آنگاه دولت با اعمال تعرفه هایی می تواند آرامش را به بازار اعمال نماید.

کد خبر: ۹۹٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha