۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
چگونه بیمه خسارت قطعی برق را می‌دهد؟+ راهنمای کامل بیمه برق

چگونه بیمه خسارت قطعی برق را می‌دهد؟+ راهنمای کامل بیمه برق

گاهی در فصل تابستان به دلیل این که مشترکین برق از وسایلی نظیر کولر، پنکه یا … استفاده می‌کنند، میزان مصرف برق نسبت به ماه‌های دیگر سال بالاتر می‌رود.

بازار; گروه صنعت: گاهی در فصل تابستان به دلیل این که مشترکین برق از وسایلی نظیر کولر، پنکه یا … استفاده می‌کنند، میزان مصرف برق نسبت به ماه‌های دیگر سال بالاتر می‌رود. با این اوج گرفتن مصرف، گاهی با مشکل قطعی برق نیز مواجه می‌شویم. متاسفانه قطعی برق زمان مشخصی ندارد یا این که زمان‌بندی  طبق برنامه اعلامی وزارت نیرو پیش نمی‌رود، این مساله مشکلات فراوانی را برای افراد جامعه ایجاد می‌کند. قطعی برق همانا و خراب شدن وسایل گرانقیمت خانه و شرکت‌ها همان. وزارت نیرو برای این مساله مشترکین برق، راهکاری را ارائه کرده است  بیمه برق. اگر از شنیدن نام این بیمه‌نامه تعجب کردید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیمه برق چیست؟

اگر با دقت به قبض برق خود دقت کنید، علاوه بر هزینه برق مصرفی، هزینه‌هایی دیگری نظیر حق بیمه برق از مصرف‌کنندگان گرفته می‌شود. این هزینه طبق قرارداد بیمه مرکزی با شرکت توانیر از مصرف‌کنندگان برق شهری، روستایی و صنعتی دریافت می‌شود: بیمه برق، بیمه‌ای اجباری است که طبق مفاد آن، مشترکان برق می‌توانند خسارت خرابی یا سوختگی لوازم برقی را از شرکت برق دریافت کنند. این مساله دریافت خسارت قطعی برق شرطی نیز دارد :سوختگی، خراب شدن و اختلال در کارکرد وسیله برقی باید ناشی از قطع و وصل‌های برق باشد.

پوشش‌های بیمه برق شامل چیست؟

پوشش‌های بیمه برق، خسارات زیر را جبران می‌کنند:

  • آتش سوزی
  • فوت
  • نقص عضو
  • خسارات پزشکی
  • آسیب و خرابی وسایل برقی

حق بیمه برق  چقدر است؟

خیلی از افراد از وجود چنین بیمه‌ای خبر ندارند. این مبلغ در بین هزینه‌های زندگی روزمره، آن قدر کوچک است که کمتر کسی حتی به آن فکر می‌کند. حق بیمه برق در سال ۱۴۰۰ برای مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی ماهانه ۱۰۰۰ تومان و برای روستاییان، ۵۰۰ تومان در ماه است.

سقف خسارت پرداختی توانیر برای پوشش حوادث تحت پوشش بیمه خود چقدر است؟

این مبالغ ذکر شده در جدول، حداکثر خسارتی است که به شخص زیان دیده در جریان قطعی برق پرداخت می‌شود. در محاسبه میزان خسارت، شرکت توانیر، آیین‌نامه و فرمول‌های خاصی تدارک دیده است که طبق آن‌ها، خسارت بیمه خود را محاسبه و پرداخت می‌کند.

سقف خسارت پرداختی برای جبران خسارات قطعی برق و خاموشی برای سال ۱۴۰۰ در جدول زیر خلاصه شده است:

چگونه از بیمه برق خسارت بگیریم؟

چگونه بیمه خسارت قطعی برق را می‌دهد؟+ راهنمای کامل بیمه برق

اگر با رعایت همه جوانب احتیاط و ایمنی، چندان خوش شانس نبودید و خسارت وسایل برقی دامنگیرتان شد، برای گرفتن خسارت از بیمه برق شرکت توانیر ، می‌توانید مراحل زیر را در پیش بگیرید:

  1. برای ثبت، رسیدگی و دریافت خسارت به سامانه خسارات حوادث ناشی از برق مشترکین خانگی به نشانی http://bime.tavanir.org.ir/  وارد شوید.

چگونه بیمه خسارت قطعی برق را می‌دهد؟+ راهنمای کامل بیمه برق

صفحه استعلام خسارت بیمه برق

  1. با ورود به قسمت اعلام حوادث و خسارت، صفحه حاوی کد امنیتی و محل وارد کردن شناسه قبض محل حادثه باز می‌شود. بعد از وارد کردن این اطلاعات و فشردن دکمه تایید، سامانه صحت شناسه برق را بررسی و تایید می‌کند.
  2. اطلاعات نوع شخص حقیقی/ حقوقی، نام و نام خانوادگی شخص خسارت دیده، کدملی، شماره تلفن همراه، نشانی و کدپستی خود را وارد نمایید. سپس در صورت فشردن دکمه تایید، سیستم به بررسی اطلاعات شما می‌پردازد.
  3. بعد از بارگزاری مدارک، اطلاعات حادثه شامل تاریخ حادثه، زمان و نوع خسارت ، شرح حادثه و مبلغ تخمینی خسارت را وارد نمایید. سپس با فشردن دکمه به مرحله بعد هدایت می‌شوید.
  4. در این مرحله ، کلیه مدارک مربوط به خسارت و حادثه ناشی از قطعی برق را بارگزاری نمایید. در نهایت، بعد از ثبت درخواست، کد رهگیری به شما نمایش داده می‌شود. کد رهگیری را برای بررسی وضعیت پرونده خود در ارجاعات بعدی، نگه دارید.

چگونه استعلام خسارت بیمه برق را بگیریم؟

در صورت ثبت خسارت در سامانه شرکت توانیر و تمایل به استعلام درخواست خسارت بیمه برق خود، مراحل زیر را عملی سازید:

  • به سامانه پیگیری خسارت شرکت توانیر وارد شوید.
  • در این بخش، اطلاعات شناسه قبض، کد رهگیری و شناسه امنیتی خود را وارد نمایید. بعد از ورود اطلاعات، وارد قسمت پیگیری شده و فرم پرونده را مشاهده نمایید. در این بخش، اطلاعات گردش پرونده، آخرین وضعیت و تاریخ دقیق ارجاعات دیده می‌شود.
  • احتمال دارد که پیگیری پرونده درخواست خسارت شما نیازمند اطلاعات و مدارکی باشد. در این صورت، فرمی در بالای این صفحه پدیدار می‌شود. همچنین اگر شما اعتراضی به نتیجه پرونده خود داشتید، با دکمه‌های اعتراض به رای دستگاه مدنظر، تایید یا اعتراض مبلغ خسارت برآوردی بیمه،  تایید یا اعتراض به مبالغ واریزی خسارت و ثبت اطلاعات بانکی، پروسه مدنظر را در پیش بگیرید.

پیشگیری بهتر از درمان است

چگونه بیمه خسارت قطعی برق را می‌دهد؟+ راهنمای کامل بیمه برق

رعایت نکات ایمنی بهتر از بیمه برق در زمان خاموشی است

نگه داری و رعایت جانب احتیاط، مراقبت از جان و اموال راحت تر از ادعای خسارت است. بنابراین کارشناسان متخصص بیمه نظیر بیمه دات کام ، رعایت نکات ایمنی برق کشی ساختمان‌ها، نگه داری دقیق از وسایل برقی و … را پیشنهاد می‌کنند. ولی باز هم حادثه خبر نمی‌کند. در صورت بروز خسارت‌های ناشی از قطعی‌های برق، می‌توانید زیان مالی و جانی خود را از توانیر دریافت کنید.

در تلاش بودیم که کلیات بیمه برق را به  اطلاع شما برسانیم. این راهنما می‌تواند کمک زیادی به شما در بهره‌گیری از پوشش‌های بیمه برق کند.ولی در صورت هر گونه اشکال یا ابهام در باره بیمه برق، می‌توانید مساله خود را در ۲۴ ساعت شبانه روز  کل هفته با مشاوران بیمه دات کام مطرح کنید.

برگرفته از سایت بیمه دات کام  https://bimeh.com)/)

کد خبر: ۹۸٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha