۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
افزایش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید از بابت قطعی برق| قیمت فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان ۴برابر شد
مدیرعامل شرکت قطعه سازی مطرح کرد

افزایش ۲۰درصدی هزینه‌های تولید از بابت قطعی برق| قیمت فولاد مورد نیاز قطعه‌سازان ۴برابر شد

مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور با اشاره به قطعی‌های اخیر برق گفت: نه تنها حداقل ۲۰ درصد به هزینه‌های تولید افزوده شد بلکه از ۳۰ درصد برنامه تولید عقب ماندیم.

بازار؛ گروه خودرو: هر چند گفته می‌شود با پیگیری‌های نمایندگان مجلس قطعی‌های برق از این هفته بسیار محدود می‌شود اما همین چند هفته اخیر که تولیدکنندگان با قطع گاه و بیگاه برق مواجه بودند متحمل خسارت‌های سنگینی شدند. خسارتی که در یک کارخانه لنت سازی به عقب ماندن از ۴۰ درصد برنامه تولید، کاهش عمر مفید تجهیزات و افزایش ضایعات شده بود این بار گریبان یک تولیدکننده قطعات فلزی خودرو را هم گرفته است.

«سیامک مقتدری» مدیرعامل شرکت مهندسی خور که تولیدکننده قطعات فلزی بدنه خودرو است و ارتباط مستقیمی با خودروسازان دارد با قطعی برق نه تنها ۳۰ درصد از برنامه تولید عقب ماند بلکه با فروش از دست رفته نیز مواجه شد. خسارتی که با ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اکنون بیش از پیش به کاهش نقدینگی قطعه‌سازان دامن زده است.

در این رابطه گفتگوی خبرگزاری «بازار» با «سیامک مقتدری» عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو را در ادامه خواهید خواند.

* چندی پیش شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد که هر چند برخی از فولاد سازان همچون فولاد مبارکه نیروگاه برق دارند اما باز هم نگرانی از تامین به موقع سفارشات وجود دارد، به عنوان تولیدکننده قطعات فلزی بدنه خودرو بفرمایید این قطعی های برق چه تاثیری بر روی تامین مواد اولیه‌ شما گذاشته است؟
درحال حاضر قطعی برق تاثیر خاصی بر روی تامین مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان بخصوص شرکت مهندسی خور که قطعات فلزی خودرو را تولید می‌کند نگذاشته است؛ اما آنچه در زمینه فولاد برای قطعه سازان آزار دهنده شده قیمت گذاری آزاد محصولات فولاد سازان و سنجیده شدن بهای آن با دلار است، این درحالی است که هنوز قیمت خودرو دستوری تعیین می شود.

از اسفند سال ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت فولاد ۴ برابر افزایش یافته و معضل اصلی تولیدکنندگان اکنون همین موضوع است اما بعد از اردیبهشت چندان تغییری در بهای این ماده اولیه مورد نیاز در صنعت قطعه سازی ندیده‌ایم

* با این تفاسیر قطعی‌های برق تاثیری بر روی قیمت مواد اولیه مورد نیازتان نگذاشته است؟ فکر می‌کنید این روال ادامه یابد یا فولاد بر اثر این مسائل با افزایش قیمت روبه رو شود؟
از اسفند سال ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ قیمت فولاد ۴ برابر افزایش یافته و معضل اصلی تولیدکنندگان اکنون همین موضوع است اما بعد از اردیبهشت چندان تغییری در بهای این ماده اولیه مورد نیاز در صنعت قطعه سازی ندیده‌ایم. البته قیمت ها بالا و پایین رفته اما در همان حدود باقی مانده است. بنابراین از اردیبهشت تاکنون تغییر چندانی در نرخ فولاد نمی‌بینیم که ناشی از قطعی برق باشد.

از طرفی بحث تامین به موقع سفارشات مطرح می شود که با توجه به اینکه از زمان ثبت سفارش تا تحویل سه تا چهار ماه زمان می برد، در نتیجه هنوز اثرات قطعی برق را بر روی تعهدات ندیده ایم، حداقل چنین مشکلی در سفارشات شرکت ما تاکنون ایجاد نشده است.

* پیش بینی می کنید با توجه به اتفاقاتی که افتاده سه تا چهار ماه دیگر افزایش قیمتی در محصولات فولاد سازان باشد یا حتی نگرانی در خصوص اینکه تعهدات به موقع تحویل داده شود وجود دارد؟
همانطور که در سوال قبلی به نقل از یکی از اعضای انجمن فولاد سازان اشاره کردید برخی از آن‌ها نیروگاه تولید برق دارند، بنابراین این موضوع نباید چندان تاثیری بر روی تولیدات شان داشته باشد.

البته فولاد مبارکه فقط یکی از تولیدکنندگان فولاد کشور است که نیروگاه دارد و با توجه به اینکه تامین کننده اصلی مواد اولیه مورد نیاز ما نیز فولاد مبارکه است، به عنوان مصرف کننده محصولات آن مجموعه نباید نگران باشیم. اما فولاد فقط ورق و محصولات مبارکه نیست و موارد دیگری را هم شامل می شود. اما به عنوان قطعه سازی که با آن دسته از فولادیها سر و کاری ندارم نمی توانم در آن خصوص نیز اظهار نظری داشته باشم.

روزانه تا ۶ ساعت هم قطعی برق را تجربه می‌کردیم و  نتوانستیم به موقع سفارشات خود را تحویل دهیم، بنابراین فروش از دست رفته داشتیم. از طرفی بلاتکلیفی برای نگه داشتن کارگر، ترخیص یا جابه جایی سرویس ها نیز معضل دیگر ما بود

* طی این مدت که قطعی‌های برق در مناطق صنعتی افزایش یافته برخی از تولیدکنندگان همچون ایران لنت افزایش هزینه های تولید، بالا رفتن حجم ضایعات به واسطه ماندن لنت در دستگاه‌ها و عقب ماندن از ۴۰ درصد برنامه تولید را مطرح کردند؛ تجربه شما از قطعی‌های برق چگونه بوده است؟
متاسفانه شرکت مهندسی خور نیز چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته است. هر چند اکنون شرایط بهتر شده اما یک هفته پیش قطعی های برق خیلی زیاد بود. اما در همان زمان روزانه تا ۶ ساعت هم قطعی برق را تجربه می‌کردیم و به رغم اینکه با معطل ماندن قطعه در دستگاه و افزایش ضایعات مواجه نبودیم اما نتوانستیم به موقع سفارشات خود را تحویل دهیم. بنابراین فروش از دست رفته داشتیم. از طرفی بلاتکلیفی برای نگه داشتن کارگر، ترخیص یا جا به جایی سرویس ها نیز معضل دیگر ما بود. برخی از روزها بعد از چند ساعت قطعی برق، ‌سرویس رفت و برگشت کارکنان می‌آمد و آن‌ها را می‌برد اما بعد از نیم ساعت شاهد دوباره آمدن برق بودیم به ناچار کار را تعطیل کردیم.

همچنین برای جلوگیری از کاهش تولید به اجبار نیروها را از شیفت صبح به شیفت شب انتقال دادیم. تمام این اتفاقات بی نظمی در فعالیت کارخانه ایجاد کرد، بخصوص که در شیفت شب راندمان کاری پایین تر است. این ها تمام مسائل و مشکلاتی است که داشته ایم.

* با توجه به تمام مشکلاتی که برای کارخانه قطعه سازی مهندسی خور به دنبال قطعی‌های پیاپی ایجاد شده بفرمایید طی این مدت چند درصد به هزینه‌های تولید افزوده و چقدر از برنامه تولید عقب ماندید؟
به دنبال قطعی‌های برق و نیاز به جا به جایی شیفت کارکنان حداقل ۲۰ درصد هزینه های تولید افزایش یافته است. همچنین نسبت به برنامه تولید نیز حدود ۳۰ درصد عقب افتاده ایم. این اعداد و ارقام حدودی هستند و هنوز به صورت دقیق خسارات ناشی از قطعی برق محاسبه نشده است.

با توجه به شعار امسال، انتظار می‌رفت که موانع کمتری در مسیر تولید ایجاد شود و کمی پشتیبانی ها افزایش می‌یافت؛ قیمت دستوری خودرو و ضرر و زیان خودروسازان باعث شده که مطالبات معوقه قطعه سازان از خودروسازان بالاتر رود و مشکلات نقدینگی نیز افزایش یابد

* امسال به نام  سال «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» مزین شده است؛ ‌ به نظرتان چقدر تا این لحظه دولتمردان سعی کرده اند از مسیر تولید مانع زدایی کنند؟
با توجه به شعار امسال، انتظار می‌رفت که موانع کمتری در مسیر تولید ایجاد شود و کمی پشتیبانی ها افزایش می‌یافت؛ با این حال تا این لحظه که گفتگو می کنیم نه تنها این اتفاق رخ نداده بلکه به حجم موانع اضافه هم شده است. همین موضوع قطعی برق، افزایش قیمت مواد اولیه و غیره همگی مسائلی هستند که با آن‌ها دچار چالش شدیم.

از طرفی به خاطر اینکه درباره قیمت دستوری خودرو تصمیم درستی گرفته نشده است؛ ضرر و زیان خودروسازان باعث شده که مطالبات معوقه قطعه سازان از خودروسازان بالاتر رود و مشکلات نقدینگی نیز افزایش یابد. به عنوان تولیدکننده انتظار داشتیم مشکلات سال قبل کمتر شود اما متاسفانه امسال مشکلات بیشتر هم شده است.

کد خبر: ۹۸٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha