۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
توقف کامیون‌های حامل بار ایرانی در مرز دوغارون
عضو هیات رئیسه اتاق تهران تایید کرد

توقف کامیون‌های حامل بار ایرانی در مرز دوغارون

عضو اتاق تهران می‌گوید در میان محموله هایی که به مقصد افغانستان ارسال شده، اقلام فاسد شدنی وجود دارد که با توقف کامیون ها امکان فاسد شدن کالاها وجود دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، با تحولاتی که در گمرکات مشترک افغانستان و ایران رخ داده، نگرانی ها از روند تجارت میان دو کشور افزایش یافته است. خبرگزاری ها روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه، از تصرف گمرک اسلام‌قلعه واقع در مرز هرات با ایران خبر دادند و روز شنبه هفته جاری نیز روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اعلام کرد که روند تجارت با افغانستان متوقف شده است. او همچنین از تجار و بازرگانان درخواست کرد که تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای دوغارون و ماهیرود خودداری کنند. البته تعدادی کامیون از روزهای گذشته کشور را به مقصد گمرکات مرزی ایران و افغانستان ترک کرده و اکنون در این مبادی دچار معطلی شده اند. لطیفی البته گفته است که رایزنی هایی برای بازگشت مرحله به مرحله کانتینرهای ایرانی صورت گرفته است.

در همین رابطه، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تایید توقف کامیون ها در مرز دوغارون گفت: با وجود محدودیت هایی که در حوزه حمل ونقل از نظر تعداد ناوگان وجود دارد، بروز این مشکلات و توقف کامیون ها در مرزها به منزله خروج این ناوگان از گردونه حمل و نقل و لجستیک است. نکته حائز اهمیت اینکه، حفظ جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در گرو دسترسی به ناوگان کافی و حرکت به موقع این ناوگان است.

او با اشاره به اینکه وقوع مشکلاتی از قبیل توقف و معطلی ناوگان، علاوه بر افزایش هزینه تمام شده، موجب تاخیر در رساندن کالا به مقاصد صادراتی می‌شود، ادامه داد: در میان محموله هایی که به مقصد افغانستان ارسال شده، اقلام فاسد شدنی، مواد غذایی، مواد اشتعال زا و سوخت نیز وجود دارد که با توقف کامیون ها نه تنها امکان فاسد شدن این کالاها وجود دارد که امنیت ناوگان و رانندگان نیز در مخاطره قرار می گیرد؛ هنوز حادثه آتش سوزی در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان واقع در مرز ایران که در ۱۶ اسفندماه رخ داد و خسارات مالی و جانی در پی داشت، فراموش نشده است.

مقیمی با بیان اینکه انتظار این است که با مداخله دولت ایران، زمان توقف کامیون ها در مرز به حداقل برسد، افزود: گفته می شود که مذاکراتی از سوی دولت ایران با طرف های افغانستانی در جریان است و این مساله ظرف هفته آینده حل خواهد شد.

برابر گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران، ارزش صادرات ایران به افغانستان طی دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ افت داشته است و سهم ایران از کل واردات افغانستان در سال ۲۰۲۰ کاسته شده و به ۱۷ درصد رسیده است. اما بررسی تجارت کالایی ایران بدون احتساب نفت خام طی فصل نخست سال ۱۴۰۰ نشان می دهد که افغانستان با واردات ۵۷۰ میلیون دلار کالا در جایگاه پنجمین شریک تجاری ایران قرار گرفته است. از این رو به نظر می رسد تجارت با افغانستان برای فعالان اقتصادی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و باید دید با وقوع تحولات سیاسی در این کشور، آینده روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به کدام سمت و سو حرکت می‌کند.

کد خبر: ۹۸٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha