۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۵
توقف ۶۰ واگن صادراتی در مرز اینچه برون/ ترکمنستان حاضر به مذاکره نشد
مدیرکل گمرکات استان گلستان:

توقف ۶۰ واگن صادراتی در مرز اینچه برون/ ترکمنستان حاضر به مذاکره نشد

گرگان- مدیر کل گمرکات گلستان گفت: با شیوع کرونا در کشور، ترکمنستان واردات از مرز اینچه برون به این کشور را ممنوع کرده و هم‌اکنون ۶۰ واگن صادراتی در مرز اینچه برون متوقف هستند.

سیدابراهیم حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشور ترکمنستان از اوایل اسفندماه به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، از پذیرش محموله‌های صادراتی و ترانزیتی از مرز اینچه برون، خودداری کرده و به کامیون‌ها و واگن‌های صادراتی از ایران اجازه عبور نمی‌دهد.

وی افزود: هم اکنون ۲۰ ماشین ترانزیت و ۶۰ واگن صادراتی پشت مرز  اینچه برون متوقف هستند و ترکمنستان آنها را پذیرش نکرده است.

مدیرکل گمرکات استان گلستان ادامه داد: اقلام صادراتی این واگن‌ها عموما سیمان و پروفیل است و تنها ۹ واگن دارای اقلام خوراکی همچون سیب و خرما هستند.

وی با یادآوری اینکه از اوایل اسفندماه ترکمنستان فقط یک مرحله در (۸ اسفند) محموله‌های صادراتی و ترانزیت از مرز اینچه برون پذیرش کرده است، اضافه کرد: تعداد کامیون‌های ترانزیت در پشت مرز اینچه برون بیشتر از این تعداد بود اما در این فاصله زمانی بسیاری از آنها یا تغییر مرز داده‌اند و از مسیر امیرآباد کالا را صادر کرده‌اند و یا محصولات را به داخل کشور بازگردانده‌اند.

حسینی تصریح کرد: کشور ترکمنستان تنها کشور مقصد کالای صادراتی ما نیست و به کشورهای دیگر همچون افغانستان، پاکستان و عراق هم صادرات داریم بنابراین صادرات از گلستان زیاد کاهش پیدا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که اگر کشور ترکمنستان بار و کامیونی بفرستد دریافت کنیم چرا که هر روزه نیروهای بهداشت در گمرک مستقر هستند و عملیات ضدعفونی انجام می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان گلستان توضیح داد: مقرر شده بود دوشنبه گذشته جلسه ای برای حل مشکلات با طرف ترکمنستانی در مرز اینچه برون برگزار شود اما طرف ترکمنستانی حاضر به مذاکره نشد.

وی یادآور شد: حمل و نقل مسافر از مرز اینچه برون از حدود دو ماه قبل انجام نمی‌شود و پیش از این محدودیت، روزانه به طور میانگین ۸۰ دستگاه کامیون و تریلی ترانزیت از مرز اینچه ‌برون بین دو کشور تردد می‌کردند.

کد خبر: ۹٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha