۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
صربستان بازاری امن و مطمئن برای محصولات ایرانی/ تبادلات تجاری توسعه می یابد
صربستان مقصد جدید تولیدات قزوین؛

صربستان بازاری امن و مطمئن برای محصولات ایرانی/ تبادلات تجاری توسعه می یابد

قزوین- تولید داخلی در هر کشوری بعد از گذر از مرحله قطع وابستگی خارجی باید وارد فاز ارزآوری شود که این امر با ایجاد روابط اقتصادی با سایر ملت ها اجرایی می شود، حالا صربستان مقصدجدید تولیدات قزوین است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولید داخلی، اگرچه سالهاست به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارها برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی در کشور مطرح است اما به نظر می‌رسد اکنون پس از گذر از رفع نیاز داخلی و قطع وابستگی به بیگانگان صنایع داخلی برای بلوغی جدی نیازمند حضور در بازارهای خارجی و سودآوری از صادرات برای تولیدکنندگان است.

صنایع استان قزوین با وجود نزدیک به یک قرن تجربه فعالیت در عرصه‌های مختلف حالا پس از گذر از مرحله بلوغ نیاز است تا برای سودآوری بیشتر و پا گذاشتن به مراحل بعدی وارد بازارهای خارجی شوند، اگرچه از سال‌ها قبل چندین از صنایع قدرتمند این استان جای خود را در بازارهای بین المللی باز کرده اند، اما صنایع تازه کار تر در مراحل نخست برای رسیدن به صادرات نیازمند حمایت مسئولین هستند.

 محصولات قزوین راهی صربستان می‌شود
حالا مسئولان قزوین برای تعامل با صربستان این کشور هفت و نیم میلیون نفری واقع شده در اروپا، که به نوعی پیوند گر میان مرکز، جنوب و خاور اروپاست وارد مذاکرات شده اند.

بافت قالب جمعیتی، بررسی تحلیل‌های شهرنشینی و موقعیت جغرافیایی ویژه ی این کشور بازارهای گسترده و برخورداری را برای حضور تولیدات استان قزوین فراهم کرده است، بازارهایی که برای رسیدن به آن برخی از تعاملات مرتبط از سوی مسئولان استانی با سفرای این کشور آغاز شده است.

دراگان تودورودیچ سفیر صربستان در کشورمان عصر امروز شنبه با هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین دیدار و گفت و گو کرد، در این جلسه که مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین نیز حضور داشت چگونگی توسعه روابط تجاری قزوین و صربستان، راهکارهای توسعه صنعت گردشگری متقابل و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو مقصد مورد بررسی قرار گرفت.

کالای ایرانی با کیفیت و قیمت مناسب در بازارهای جهانی عرضه می‌شود
مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین در بخش دیگری در این خصوص اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کالای ایرانی که راه را برای حضور در بازارهای بین المللی فراهم کرده است قیمت مناسب در کنار کیفیت بالاست، چرا که شاید تولیدات برخی از کشورها از نظر اقتصادی از ایران ارزان‌تر باشد اما قطعاً کیفیت تولیدات ایران در کنار قیمت مناسب یک موقعیت ویژه اقتصادی و وجهه تمایز برای ما ایجاد کرده است.

وی گفت: صنایع استان قزوین با تجربه‌ای عمیق در طی سالیان سال به بومی سازی برخی از تکنولوژی‌ها دست پیدا کردند و بسیاری از نواقص موجود در طی یک بازه زمانی طولانی احصاء و رفع شده است، بر همین اساس قالب تولیدات داخلی کشور امروز از کیفیت مطلوب رو به بالایی برخوردارند.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین خاطرنشان کرد: کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب می‌تواند شرایط حضور محصولات ایرانی را در بسیاری از بازارهای جهانی فراهم کند و کشور صربستان یکی از همین بازارهای مناسب است.

بخشنده گفت: اگرچه لغو روادید صربستان برای ایران در سه سال گذشته که در پی فشارهای زیاد اروپا ایجاد شد برخی از تبادلات تجاری و اقتصادی را نیمه تمام گذاشت اما همواره مسئله ظرفیت‌های دو طرف برای گسترش تعاملات مد نظر بوده است و امروز زمان مناسبی برای این امر فراهم شده است.

وی افزود: در سفرهای گذشته سفیر صربستان به قزوین برخی از ظرفیت‌های موجود دو طرف برای تعاملات بیشتر بررسی گردید و امیدواریم به زودی شرایط حضور تجار و بازرگانان ایرانی در این کشور ایجاد شود.

مناسبات اقتصادی قزوین و صربستان توسعه می‌یابد
هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به برخی از مزایای توسعه مناسبات اقتصادی بین قزوین و صربستان اظهار داشت: قزوین اکنون با شرایط ویژه ای که برای حضور سرمایه گذاران فراهم شده است به بهشتی کامل برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری تبدیل شده است.

وی بیان کرد: وجود زنجیره تولید کامل و امکانات مناسب برای تعاملات تجاری و اقتصادی در این استان موجب شده تا سرمایه گذاران متعددی برای حضور در قزوین اعلام آمادگی کنند، اما تلاش استان مدیریت استان همراهی با سرمایه گذارانی است که بتواند به توسعه تعاملات اقتصادی وتجاری قزوین منجر شود.

استاندار قزوین افزود: استان قزوین با وجود جاذبه‌های ویژه اقتصادی و گردشگری هنوز به اندازه کافی در دنیا معرفی نشده است و آنگونه که باید مورد توجه واقع نشده است.

جمالی پور خاطرنشان کرد: قزوین مسیر ارتباطی ۱۱ استان کشور است و با نزدیک به پایتخت، مرزهای زمینی و دسترسی به بنادر دریای خزر نقش مهمی در ترانزیت کالا در کشور را بر عهده دارد که می‌تواند یک جاذبه مهم برای سرمایه گذاران محسوب شود.

وی اظهار داشت: در کنار محصولات صنعتی استان قزوین قطب تولیدات کشاورزی در کشور نیز محسوب می‌شود و محصولاتی نظیر انگور، پسته، کشمش، گیلاس و صیفی جات مناسبی برای عرضه در بازارهای صربستان دارد.

تشکیل هیئت دوجانبه قزوین و صربستان بسترهای تعاملات اقتصادی را گسترش می‌دهد
استاندار قزوین گفت: تشکیل یک هیئت دو جانبه برای بررسی وجود مشترک اقتصادی و گردشگری دو طرف و می‌تواند بسترهای تعاملات اقتصادی دو طرف را فراهم کند.

جمالی پور خاطرنشان کرد: توسعه تبادلات اقتصادی ایران و صربستان می‌تواند مجموعه‌ای از ظرفیت‌های سرمایه گذاری دو کشور را برای تعاملات بیشتر و ایجاد وحدت رویه در خصوص تصمیم گیری های مشترک ایجاد کرده و تولیدات استان قزوین را راهی بازارهای این کشور کند.

وی افزود: همچنین یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در شرایط حاضر کشور ارائه تصویری واقعی از ایران و ایرانی است و امیدواریم تبادلات این چنینی بتواند چهره دروغینی که استکبار جهانی از ایران در جهان ایجاد کرده را از بین ببرد.

توسعه مناسبات اقتصادی و گردشگری بین صربستان و قزوین در دستور کار قرار می‌گیرد
دراگان تودورودیچ سفیر صربستان در ایران در ادامه این دیدار با اعلام آمادگی برای توسعه مناسبات اقتصادی و گردشگری بین دو طرف اظهار داشت: استان قزوین با ظرفیت‌های کشاورزی و گردشگری برجسته ای که دارد می‌تواند فرصت‌های اقتصادی خوبی را در اختیار کشور صربستان قرار دهد.

وی افزود: این در حالی است که مشترکات فرهنگی و اجتماعی بین دو ملل شرایط را برای توسعه این تعاملات ایجاد کرده است و در صورت همراهی مسئولان می‌توان انتظار روابط خوبی را در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی داشت.

سفیر صربستان در ایران گفت: اگرچه در طی چند سال گذشته روابط ایران و صربستان چندان گسترده نبوده است اما دوستی‌های دو ملت ریشه در تاریخ دارد و با توجه به نقش کنونی ایران در منطقه و تأثیرگذاری آن در آسیا می‌توان انتظار اتفاقات خوبی را در این حوزه داشت.

ودورودیج خاطرنشان کرد: وجود مشابهت‌های فرهنگی موجب شده است تا کتب زیادی از فارسی به زبان صرب ترجمه شود که نشان از علایق ملت ما به فرهنگ ایران دارد و می‌توان انتظار استقبال خوب مردم صربستان از تولیدات ایرانی و به خصوص قزوین باشد.

وی تصریح کرد: تاکید ما در این سفر توسعه تبادلات تجاری در حوزه محصولات کشاورزی و مسئله گردشگری است و امیدواریم نتایج خوبی از این همراهی دو جانبه برای هر دو طرف حاصل شود.

تولیدات قزوین پا را فراتر از مرزها می‌گذارد
اگرچه تولیدات کشاورزی قزوین برای سال های طولانی توانسته است سهم قابل توجهی در تأمین سفره غذایی کشور ایفا کند و صنایع قدرتمند این استان در تأمین نیاز کشور اثرگذار بوده اند، اما توسعه صنایع و هدفمند شدن کشاورزی موجب شده است تا صادرات به عنوان مرحله بعدی از رشد این بخش‌ها مد نظر فعالان قرار گیرد.

از این رو امیدواریم با همراهی مسئولان زمینه‌ها برای عبور تولیدات استان از مرزها فراهم شود و مردم ملت‌های مختلف با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

کد خبر: ۹۸٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha