۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱
ترویج ماده کُشی در سایه سیاست های غلط دولت| ضرورت خرید حمایتی و تامین ذخایر داخلی گوشت قرمز
رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده در گفتگو با «بازار»:

ترویج ماده کُشی در سایه سیاست های غلط دولت| ضرورت خرید حمایتی و تامین ذخایر داخلی گوشت قرمز

پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور گفت: در حالیکه خرید حمایتی دام از سوی دولت ضروری ترین کار برای حمایت از دامداران و تامین ذخایر داخلی است متاسفانه هنوز قیمت گذاری صورت نگرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت بحران زده دامپروری در حالی با مشکلات دست و پنجه نرم می کند که طی هفته های اخیر شاهد کشتار دام مولد بوده ایم آن هم به این دلیل که قیمت گوشت ماده ارزانتر از گوشت دام نر است. این در حالی است که فعالان این صنعت خواستار باز شدن راه های صادراتی و خرید گوشت تولیدی فعلی توسط شرکت پشتیبانی امور دام است در راستای حمایت از دامداران است. خبرنگار خبرگزاری «بازار» در راستای بررسی وضعیت فعلی صنعت دامپروری و شرایط آتی بازار این بخش گفتگویی با «منصور پوریان» رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده کشور انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*صنعت دامپروری طی هفته ها و ماه های اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشته است. این نابسامانی بازار عمدتا از چه عواملی نشات می گیرد؟
در وهله اول باید بدانید که فشارهای زیادی که صنعت دامپروری طی چند سال متحمل شده و فشارهای به صورت مستقیم هم به خود دامدار وارد می شود، موجب شده که الان این صنعت بسیار ضعیف باشد. در واقع در حالی که تولید کننده کارش تولید است و وظیفه خود را به درستی انجام می دهد، هیچ مقام، مسئول و سازمانی به این تولید اهمیت نمی دهد و دامدار به تنهایی با مشکلاتی مانند بالا بودن هزینه های تولید؛ کمبود علوفه و انباشت دام دشت و پنجه نرم می کند.

به عبارت دیگر از یک طرف در پی کرونا ۵۰ درصد از پرمصرف ها یعنی هتل ها و رستوران ها عملا خرید را متوقف کرده اند و از سوی دیگر الان با بحران خشکسالی نیز روبه رو هستیم و همین امر موجب شده صنعت دامداری و دامپروری کشور مورد تهدید قرار گیرد.

برای رفع مشکل صنعت دامپروری دولت هرچه سریعتر باید ورود کند و سیاست های حمایتی اعمال کند به این نحو که در راستای تامین ذخایر داخلی،  اقدام به خرید حمایتی از دامداران کند

*از نگاه شما چاره کار چیست؟
چاره کار در این است که بایستی سیاست های حمایتی از جانب دولت وجود داشته باشد که ورود کند و این مشکل را رفع کند. این در شرایطی است که اعمال سیاست های حمایتی منفعتی دو طرفه برای دولت و صنعت دامپروری دارد. همانطور که می دانید الان قیمت گوشت دام زنده بالای ۵۵هزار تومان است اما دامدار به اجبار زیر این قیمت محصول خود را عرضه می کند. بنابراین انتظار می رود در شرایطی فعلی سیاست های حمایتی خوبی از دامدار صورت بگیرد تا مجبور نشود محصول خود را زیر قیمت واقعی به بازار بدهد.

از سوی دیگر الان گوشت قرمز موجود در بازار اکثرا گوشت گاو ماده است چون از نظر قیمتی ارزان تر از نر است. به این ترتیب عملا سیاست ماده کشی را راه انداخته ایم که به دلیل تفاوت قیمتی نسبت به گوشت نر رخ می دهد. بنابراین آنچه الان در دامداری ها مانده بره نر و گوساله نر است یعنی با این کار هم به مولدهای مان آسیب می زنیم و هم از این سیاست غلط دفاع می کنیم.

با این وجود ما طی چند هفته اخیر اعلام کرده ایم که حاضر هستیم گوشت را با یک قیمت مناسب برای تامین ذخایر داخلی در اختیار شرکت پشتیبانی قرار بدهیم اما هنوز قیمت گذاری نشده است. آن هم در زمانی که دامدار با نبود علوفه، خشکسالی و دیگر مشکلات مواجه است و نیاز به حمایت شدن دارد. به همین دلیل می بینیم که سرمایه ای به این مهمی را خودمان به دست خودمان می کشیم و به کشتارگاه می فرستیم.

ترویج ماده کُشی در سایه سیاست های غلط دولت| ضرورت خرید حمایتی و تامین ذخایر داخلی گوشت قرمز

به شرکت پشتیبانی اعلام کرده ایم که حاضریم گوشت کوساله ۵ تیکه را با نرخ ۱۳۰ هزار تومان تحویل بدهیم

*قیمت پیشنهادی شما به شرکت پشتیبانی چقدر است؟
ما اعلام کردیم که به صورت کارتنی می توانیم گوساله ۵ تیکه را با نرخ ۱۳۰ هزار تومان به شرکت پشتیبانی بدهیم. تا به این ترتیب از یک طرف قسمتی از گوساله نرها کشتار و فرآوری شود و از سوی دیگر ذخایر داخلی تامین شود.

*با توجه به اینکه اخیرا ستاد تنظیم بازار به وزارت جهاد اعلام کرده که ذخایر راهبردی تا دو ماه دیگر با کمبود مواجه می شود. آیا وزارت جهاد کشاورزی در این راستا کاری انجام داده است؟ و پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟
تا جایی که بنده اطلاع دارم وزارت جهاد و شرکت پشتیبانی در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده است در حالی که برای سازمان دام و عشایر قیمت ۴۵ هزار تومان تعریف کرده اند! و مسلما هیچ دامداری حاضر نیست دام خود را به این قیمت بدهد. با این حال باز هم تاکید می کنم که تنها راه این است که به صورت اورژانسی روی بحث تامین ذخیره داخلی متمرکز شوند و با خرید حمایتی ذخایر مورد نیاز را تامین کنند. متاسفانه این تعلل دولت در خرید حمایتی در حالی صورت می گیرد که در صورت نیاز به واردات، واردات این محصول به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان برای دولت تمام خواهد شد.  

حرف ما این است که الان آقایان مسئول، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت منتظر چه هستند؟ چرا تمام سیاست ها انقباضی و دقیقا جهت ضربه زدن به تولید است؟ چرا با اتخاذ یک سیاست یک درصد را حمایت می کنند و ۹۹ درصد دیگر را سرکوب می کنند؟ در حالی که نباید به این مزیت کشاورزی آسیب بزنند چرا که صنعت دامپروری در ایران یک مزیت است اما متاسفانه سال ها با سیاست های سرکوبی و عدم توجه این صنعت را آسیب پذیر کرده اند.

۲ سال است که شاهد بی برنامه ترین و بی نظم ترین شرایط در صنعت دامپروری هستیم. اگرچه نمی توان گفت این اقدامات تعمدی است یا نه اما نشان از بی اهمیتی مسئولین است که امروز می بینیم دام مولد کشتار می شود

*با این تفاسیر پیش بینی تان از وضعیت آتی بازار و صنعت دامپروری چیست؟
الان ۲ سال است که شاهد بی برنامه ترین و بی نظم ترین شرایط در صنعت دامپروری هستیم. اگرچه نمی توان گفت این اقدامات تعمدی است یا نه اما نشان از بی اهمیتی مسئولین است که امروز می بینیم دام مولد کشتار می شود. سوال من این است که آیا با صادر نکردن توانستیم قیمت را پایین بیاوریم و دامدار را حمایت کنیم؟ خیر.

متاسفانه با اعمال اشتباه سیاست انجام واردات و ممنوعیت صادرات، الان دامدار وارد مرحله بقا شده است؛ یعنی تولید کننده خود را در شرایطی می بیند که امکان بقا برایش سخت است، ولو اینکه سیاست هایی  بیاید زخم هایی به این عمیقی را ترمیم کند. بنابراین اگر سریع خرید حمایتی را انجام دهند و از طرف دیگر راه صادرات را باز کنند در ماه های آتی با مشکل تامین گوشت مواجه نخواهیم شد چون حجم تولید و ظرفیت تولید در کشور بسیار بالا است.

کد خبر: ۹۸٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha