۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
افزایش ۱۰ برابری وام ازدواج در ۴ سال اخیر
معاون وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد

افزایش ۱۰ برابری وام ازدواج در ۴ سال اخیر

تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: میزان وام ازدواج ۱۰ برابر و پرداخت وام ازدواج به روز شده است.

به گزارش بازار، محمد مهدی تندگویان در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج افزود: در بحث ازدواج موضوع‌های اقتصادی از جمله اشتغال و مسکن را داریم که فعالیت در حوزه مسائل فرهنگی و آموزشی جزو وظایف ماست، اما در مسائل اقتصادی ما در قالب ستاد ساماندهی امور جوانان و ستادهای استان‌ها این موضوع‌ها را به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم و در صورت نداشتن عملکرد مناسب، گزارش آن را به نهادهای بالا دستی می‌دهیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ به بعد مجموع عملکردها در این چند سال نشان می‌دهد که هم از نظر مبلغ پرداختی و هم از نظر شیوه پرداخت (نظم و ترتیب) در بحث تسهیلات ازدواج هدفمند عمل شده است، گفت: شبکه بانکی نیز به خوبی وارد عمل شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در این مدت میزان وام ازدواج ۱۰ برابر شده است، افزود: امسال نیز مشکلی در صف دریافت وام طولانی مدت نداشتیم و پرداخت وام ازدواج به روز شده است.

افزایش ۵ درصدی آمار ازدواج
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پس از ۱۷ سال که آمار ازدواج در کشور ما شیب نزولی داشت، شاهد افزایش ۵ درصدی آمارها هستیم.

محمد مهدی تندگویان در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج افزود: آمارهای سال ۹۹ نشان دهنده همکاری نهادها با همدیگر بوده و ناشی از فرهنگ سازی‌ها و ترویج بحث ساده سازی ازدواج و استفاده از ظرفیت خیران این حوزه است.

تندگویان افزود: در همه استان‌ها مجمع خیرین راه اندازی شده است و مجمع ملی خیرین نیز شکل گرفته است که در برخی از استان‌ها خیرین مسکن ساز برای زوج‌های جوان نیز فعالیت می‌کنند که همه این فعالیت‌ها یک همراهی و همدلی را به وجود می‌آورد.

وی گفت: البته این افزایش ۵ درصدی آمار ازدواج در حالی اتفاق افتاده است که به خاطر شیوع بیماری کرونا از نظر اقتصادی توانمندی خاصی نداشته ایم بلکه این افزایش به خاطر تلاش همه دستگاهای ذی ربط است، اما یکی از واقعیت‌ها این است که کرونا منجر به حذف برخی تشریفات زائد در ازدواج و کاهش هزینه‌ها شد و در نتیجه شاهد افزایش ازدواج بودیم.

وی ادامه داد: امیدوارم جوانان بحث فرزندآوری را نیز به تأخیر نیندازند چرا که یکی از بحث‌های جدی ما مقابله با کاهش جمعیت است و در یک شیب خطرناکی در حوزه جمعیت قرار گرفته‌ایم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پایش اخیر ما در تحلیل جوانان در سن ازدواج نشان می‌دهد که یکی از مشکلات کشور بحث جنسیت است و به صورت میانگین از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج ۱۰۰ زن آماده ازدواج داریم و این نسبت جنسیتی تأثیر بدی در آمارهای ازدواج خواهد گذاشت و در موضوع فرزندآوری و کاهش فرزندان دختر هشدار دهنده است.

وی افزود: زمانی که آمار کلی جمعیت رو به کاهش است نشان می‌دهد که آمار کسانی که به سن ازدواج رسیده اند یا قصد ازدواج دارند کاهش پیدا کرده است.

تندگویان گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی بنده بحث مهاجرت و نگرانی از افزایش آن است و اگر آمار دختران ما در حوزه مهاجرت افزایش یابد، شاهد نتایج بدی در امر ازدواج، فرزندآوری و جمعیت خواهیم بود.

وی افزود: طبق آخرین پایشی که در مورد ازدواج جوانان انجام شده و تا پایان مرداد ماه نتایج آن منتشر می‌شود، یکی از مشکلاتی که کشور درگیر آن هستیم و توجهی هم با آن نشده، بحث جنسیت است.

افزایش ۳.۶۱ درصدی طلاق در سال گذشته
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال گذشته ۳ و ۶۱ صدم درصد افزایش طلاق داشته ایم.

محمد مهدی تندگویان در نشست خبری به مناسبت هفته ازدواج با بیان اینکه در شیب بد کاهش جمعیتی قرار گرفته ایم افزود: مساله جمعیت یکی از بحث‌های جدی این معاونت است بویژه که کاهش امر ازدواج به موضوع جمعیت معطوف می‌شود.

وی ادامه داد: ما حتی اگر تمام مشکلات ازدواج را حل کنیم، اما آمار کلی جمعیت رو به کاهش باشد باز هم بحث فرزند آوری و توجه به ترکیب جنسیت جمعیت اثرات خود را بر ازدواج می‌گذارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به "قانون تسهیل ازدواج" اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه این قانون در دولت نهم مصوب شد و باید صندوق ذخیره اندوخته جوانان شکل می‌گرفت که مسکن جوانان با مدل درستی برقرار شود، اما هم بحث وام‌ها و هم تسهیلات تا دولت دهم شکل نگرفت و اتفاق بدتر اینکه اعتبارات صندوق ذخیره ازدواج شاید به غلط و شاید در تبعیت نکردن از قانون جای دیگری هزینه شد.

وی افزود: مسکن مهر در دولت نهم شکل گرفت و دولت ما به ازای طرح مسکن جوانان وارد پروژه مسکن مهر شد و اعلام کرد مسکن زوجین و جوانان را در مسکن مهر حل خواهد کرد.

تندگویان گفت: همچنین دولت نهم به جای تشکیل صندوق اندوخته جوانان، صندوق مهر امام رضا را ایجاد و اعتبارات آنجا رفت. تمام اعتباراتی که باید در این صندوق قرار می‌گرفت تا قانون به قوام درستی برسد نه تنها در صندوق نیامد بلکه جاهای دیگری هزینه شد و شاید اگر از سمت مجلس پیگیری می‌شد دولت پاسخ درستی نمی‌داد و زمانی این شرایط تحویل دولت بعد شد که اعتبارات جاهای دیگری هزینه شده بود و نهایتا پرونده وارد دادگاه شد و در قوه قضاییه مطرح است.

وی با بیان اینکه پیش نویس اساسنامه صندوق اندوخته جوانان در دولت مطرح است افزود: امیدوارم با تغییر نگرشی که در ازدواج شکل می‌گیرد و تعیین تکلیف بحث منبع و تامین صندوق ذخیره جوانان که موضوعاتش باید توسط وزارت اقتصاد و سایر نهادهای درآمدی تعیین شود به قانون تسهیل ازدواج برسیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه به مهاجرت جوانان اشاره کرد و گفت: مهاجرت جوانان اثر بدی بر روی بحث جمعیتی ازدواج می‌گذارد که اگر آمار دخترانی که مهاجرت می‌کنند افزایش پیدا کند مشخص است تاثیر بدتری در ازدواج و جمعیت خواهد گذاشت.

وی به افزایش ۳ و ۶۱ صدم درصدی طلاق در سال گذشته اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه آمار ازدواج سال ۹۹ نسبت به سال قبل خود با ۴ و ۴۲ صدم درصد رشد همراه بوده است، اما همزمان ۳ و ۶۱ صدم درصد نیز افزایش طلاق را در سال ۹۹ شاهد بودیم.

تندگویان ادامه داد: ما تقریبا توانسته‌ایم ازدواج را به سمت مثبت شدن پیش ببریم، اما آمار طلاق با همان شیب سال‌های گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده طلاق‌ها نیز زیر یک سال، دو سال و پنج سال است که، ۶۰ درصد آمار طلاق را تشکیل می‌دهند گفت: در این مباحث تاکیدمان بر شناخت نداشتن زوجین از یکدیگر است و از این رو به مشاوره قبل ازدواج و عدم شکل گیری زندگی غلط بین جوانان تاکید داریم چراکه چنین طلاق‌هایی زیر یک سال یا پنج سال نشان از شناخت نداشتن زوجین از یکدیگر است.

بحثمان در دفاتر مشاوره ازدواج نیز شکل گیری زندگی درست هست، این امر به معنای آن نیست که حتما این مشاوره‌ها منجر به ازدواج می‌شوند.

کد خبر: ۹۸٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha