۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
استان مرکزی پایلوت آموزش هدفمند دانشجویان فنی و مهندسی می‌شود
رئیس انجمن صنایع همگن مرکزی در گفتگو با بازار:

استان مرکزی پایلوت آموزش هدفمند دانشجویان فنی و مهندسی می‌شود

رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: دانشجویان استان مرکزی از این پس هدفمندتر و عملی‌تر در حوزه‌های مرتبط با قطعه سازی و خودروسازی آموزش خواهند دید.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی نخستین رویداد از سلسله رویدادهای پیشگامان فناوری به همت دانشگاه و انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مرکزی برگزار شده است؛ رویدادی که طی آن قرار است از این پس برای ایجاد رابطه تنگانگ صنعت و دانشگاه تلاش شود. به دنبال این سلسله رویدادها که نخستین آن برگزار شده، دانشجویان از ابتدای تحصیل در واحدهای قطعه سازی استان جذب می‌شود و بعد از گذراندن دوره لیسانس هم سابقه کار مفید در صنعت قطعه برای اشتغال دارند و هم از تجربه کافی برخوردار خواهند شد. از این رو دانش آن‌ها از حالت تئوری به عملی و هدفمند تبدیل می‌شود. در این راستا احمدرضا رعنایی، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان مرکزی و عضو هیات مدیره کشوری این انجمن در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد:

* نخستین رویداد از سلسله رویدادهای پیشگامان فناوری به همت دانشگاه استان مرکزی و انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان برگزار شده است؛ این رویداد چیست و قرار است سرآغاز چه نوع همکاری بین دانشگاهیان و قطعه سازان باشد؟
سال گذشته یک تفاهم نامه بین دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد استان مرکزی با انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی استان به امضا رسید و قرار بر این شد همکاری های بین دانشگاه و صنعت را در این حوزه توسعه دهیم. بر این اساس قرار شد همکاری مشترکی بین این بخش‌ها به منظور تحقیق و توسعه برای دست یابی به علم تکنولوژی‌های نوینی که در صنعت قطعه سازی و خودروسازی به آن‌ها نیاز داریم ایجاد شود.

از طرفی با توجه به اینکه تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه ها روز به روز در حال افزایش است، یک سری تجهیزات و زیرساخت‌ها که در عمل سرمایه ملی کشور هستند در دانشگاه ها بدون استفاده قرار می‌گیرند. از این رو انجمن صنایع همگن قطعه سازان به منظور راکد نماندن این سرمایه‌های ملی و کمک به بخش دانشگاهی، تصمیم به همکاری تنگاتنگ‌تری گرفت که نتیجه این شد که طی این تفاهم نامه، امکانات دانشگاه آزاد در صنعت به کارگیری شود.

بنابراین قرار شد بتوانیم از ماشین آلات موجود در کارگاه های دانشگاهی در راستای توسعه علمی صنعت بهره ببریم، ‌ این ماشین آلات در حال حاضر در استان مرکزی در حال استفاده برای تولیدات صنعتی هستند. با این اقدام هم کارآفرینی اتفاق خواهد افتاد و هم سرمایه ملی ماشین آلات از بین نرفته و هم اینکه عوایدی برای دانشگاه دارد. مضاعف بر این، دانشجویان هر دوره می توانند در این کارگاه ها به طور عملیاتی کاری که تولید آن سودآور و با ارزش است را نه فقط به صورت آزمایشگاهی ببینند.

دانشجویان در ایران وقتی فارغ التحصیل می شوند تک بعدی هستند و اگر هوش خوبی داشته باشند فقط دانش تئوری دارند اما در تجربه و عمل خالی هستند. علاوه بر این رزومه مناسبی هم برای شروع به کار ندارند و این مساله باعث شده که فارغ التحصیلانمان بیکار باشند

* بخشی از مزایای همکاری آغاز شده، توسعه صنعت قطعه سازی به کمک بخش دانشگاهی و تقویت آموزش دانشجویان است، چنین همکاری چه فواید دیگری برای دانشگاه‌های استان دارد؟
مساله بعدی که در این سلسله نشست ها دنبال می کنیم ایجاد انگیزه در بین اساتید و دانشجویان است که بتوانند راحت تر وارد بازار و به طور عملیاتی با کار آشنا شوند. در این راستا کارآفرینان مختلف با دانشجویان و اساتید صحبت می کنند، اساتید به هر حال کوله باری از علم و دانش هستند اما کار عملیاتی نکرده اند. این ها بعد از دوران بازنشستگی شان کاری هم نمی توانند انجام دهند. بنابراین بعد از بازنشستگی این سرمایه های ملی کشور که کوله باری از دانش و تجربه هستند از دست می روند.

الان با این سلسله نشست ها هدفمان این است که این اساتید کم کم بیایند و در بخش صنعت  فعال شوند و علم‌شان را به کار بگیرند. در واحدهای صنعتی، علم خودشان را با تجربه افزایش دهند و در نهایت بعد از بازنشستگی هم بتوانند همچنان از علم و دانش‌شان بهره ببرند و دچار افسردگی بعد از بازنشستگی نشوند. هم اینکه این سرمایه ملی نیز در کشور قابل استفاده باشد.

مساله بعدی خود دانشجویان هستند. دانشجویان در ایران وقتی فارغ التحصیل می شوند تک بعدی هستند و اگر هوش خوبی داشته باشند فقط دانش تئوری دارند اما در تجربه و عمل خالی هستند. علاوه بر این رزومه مناسبی هم برای شروع به کار ندارد و این مساله باعث شده که فارغ التحصیلانمان بیکار باشند و به راحتی جذب نشوند.

قصد داریم با ادامه این این سلسله نشست ها با حضور اساتید و  ‌قطعه سازان، دانشجویان اول بتوانند طی زمانی که تحصیل می کنند دوران کار آموزی در ترم های مختلف و کارگاه ها و کارخانه و شرکت های تولیدی وابسته و مرتبط را تحصیل‌شان ببینند و عملی و علمی هر دو را تجربه کنند. دوم بتوانند یک روزمه پربار داشته باشند که بعد از فارغ التحصیلی به هر کجا ارائه دهند سریع جذب کار شوند

* بنابراین  قصد دارید با همکاری مشترکی که با بخش دانشگاهی ایجاد کرده اید تئوری را هم از ابتدا به دانشجویان آموزش دهید تا راحت تر جذب واحدهای قطعه سازی شوند؟
بله، دانشجویان تئوری را آموزش می بینند اما تا پیش از این رویداد بعد از اینکه مدرک را می گرفتند به مرور همان مسائل تئوری را هم فراموش می‌کردند و اگر بعد از فارغ التحصیلی کار مرتبط با رشته تحصیلی شان را پیدا نکنند؛ چهار سال زحمتی که برای دوره لیسانس کشیده بودند فراموش می شود و از دست می رود.

بنابراین قصد داریم با ادامه این این سلسله نشست ها با حضور اساتید و  ‌قطعه سازان، دانشجویان اول بتوانند طی زمانی که تحصیل می کنند دوران کار آموزی در ترم های مختلف و کارگاه ها و کارخانه و شرکت های تولیدی وابسته و مرتبط را تحصیل‌شان ببینند و عملی و علمی هر دو را تجربه کنند. دوم بتوانند یک روزمه پربار داشته باشند که بعد از فارغ التحصیلی به هر کجا ارائه دهند سریع جذب کار شوند.

با این اقدامات دانشجویان از همان ابتدای تحصیل مشغول به کار خواهند شد. بنابراین اگر دانشجو حتی از مسیری که انتخاب کرده دلزده هم شود نیازی ندارد زمان زیادی از عمرش را هدر دهد و به سرعت با درک آینده کاری خود شرایط را برای خود تغییر خواهد داد. اما اگر دانشجو ماند و مسیر انتخاب کرده را مناسب دید در همان راستا آموزش می بینید و کار می کند.

* با این تفاسیر باید از این به بعد شاهد تربیت دانشجویانی باشیم که بعد از پایان تحصیل با سابقه کار مفید، دانش تئوری و فنی بتوانند خیلی سریع جذب بخش‌های مختلف شوند و از دانش‌شان در راستای توسعه صنعت بهره ببرند؟
بله، آن‌ها بعد از تحصیل به دو گروه تقسیم خواهند شد؛ یک گروه افرادی هستند که انگیزه لازم برای کار آفرینی را دارند و احتمالا بتوانند کارگاهی را برای خودشان ایجاد کنند که از این مدت بهترین استفاده را خواهند کرد و زبده می شوند و مشکلات و مسائل کار را در این سلسله نشست ها از می پرسند و در جریان همه چیز قرار می گیرند.

گروه دوم نیز افرادی هستند که این کار را یاد می گیرند و در شرکت های دولتی و خصوصی جذب می شوند، با توجه توان و تجربه شان می توانند ادامه فعالیت بدهند و توسعه صنعتی را آغاز کنند. بنابراین مزایای برگزاری این نشست‌ها هم برای دانشجویان، ‌ هم اساتید و هم قطعه سازان خواهد بود.

کد خبر: ۹۸٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha