۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
برق دزدی ۱۱۰ مزرعه بیت کوین در روزهای بی‌برقی صنعت
بازار گزارش می‌دهد؛

برق دزدی ۱۱۰ مزرعه بیت کوین در روزهای بی‌برقی صنعت

ساری- فعالیت ۱۱۰ مزرعه غیرمجاز بیت کوین در مازندران، برق خانه ها و کارخانه های استان را به خاموشی کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کمبود برق طی ماه جاری در مازندران به اوج رسید و پای رمزارزها در کمبود و قطعی برق بخش تولید و کارخانه‌ها بیش از پیش هویدا است.

سرقت بیش از ۱۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی توسط رمزارزها در مازندران نشانگر آن است که برخی چندماه کارخانه‌ها و مشترکان خانگی استان توسط این مزارع غیرمجاز، به یغما رفته است.

از سوی دیگر، فعالیت چراغ خاموش و غیرمجاز رمزارزها، شناسایی آنها را سخت کرده و در این میان، بیشترین بار فشارها بر بخش تولید و مشترکان خانگی است و هر بار که بار پیک بالا می‌رود، چراغ خانه‌ها و کارخانه‌ها خاموش می‌شود.

ماینرها بلای جان برق مازندران
سید کاظم حسینی سرپرست شرکت توزیع برق مازندران ماینرها را از جمله عوامل مهم در سرقت انرژی یاد کرد و گفت: بخشی از این دستگاه‌های غیرمجاز برق خود را از طریق کنتور تأمین می‌کنند که شناسایی آنان آسان است.

وی با عنوان اینکه بخش دیگری از ماینرها برق مورد نیاز را به صورت قاچاق از خارج کنتور می‌گیرند که شناسایی آنان سخت است، افزود: یک گروه نیز از برق غیرمجاز دریافت می‌کنند و شناسایی آنان نیز سخت است.

وی به راهکارهای مقابله با کنتورهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: کارگروهی برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز تشکیل شده است و نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر ازجمله مخابرات هستیم.

برق دزدی ۱۱۰ مزرعه بیت کوین در روزهای بی‌برقی صنعت

حسینی یادآور شد: در حال حاضر کارگروه به دبیری شرکت توزیع مازندران فعال است و تاکنون سه هزار ماینر با ۱۰۸ مزرعه در استان شناسایی شده است.

سرپرست شرکت توزیع برق مازندران تصریح کرد: بخشی از شناسایی ماینرها به کارفنی بستگی دارد، به عنوان نمونه در منطقه ای اگر شاهد قطعی‌های مکرر برق باشیم قبل از اقدامات لازم بررسی می‌شود آیا در آن منطقه ماینری وجود دارد یا خیر؟

بخشی از شناسایی ماینرها به کارفنی بستگی دارد، به عنوان نمونه درمنطقه ای اگر شاهد قطعی‌های مکرر برق باشیم قبل از اقدامات لازم بررسی می‌شود آیا در آن منطقه ماینری وجود دارد یا خیر

وی گفت: هیچ ماینری نباید در پیک بار و کمبود برق فعالیت کند.

همچنین کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران با اشاره به خسارت رمزارزها بر شبکه برق اظهار داشت: رمزارزهای غیرمجاز، انرژی مضاعفی را بر شبکه‌ها وارد می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار شمار مشترکان تحت پوشش را ۶۵۰ هزار مشترک بیان کرد و گفت: در حال حاضر زیرساخت‌ها متناسب با این تعداد مشترکان است و اعمال فشار مضاعف سبب افزایش بار پیک می‌شود.

برق دزدی ۱۱۰ مزرعه بیت کوین در روزهای بی‌برقی صنعت

وی با اظهار اینکه نگهداری و نظارت بر شبکه برق کاری سخت و پیچیده به شمار می‌رود، گفت: تاکنون بیش از ۱۱۴ مزرعه رمز ارز در استان شناسایی شد که نوعی مهمان ناخوانده و متخلف هستند و اکثر دستگاه‌های آن غیراستاندارد است.

برق یک شهر را به خاطر ماینرها باید خاموش کنیم
فرح زاد یادآور شد: برای تأمین برق این مزارع باید برق یک شهر را خاموش کنیم تا این دستگاه‌ها فعال شوند و این مسئله خسارت زیادی را بر شبکه وارد می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق غرب مازندران تصریح کرد: باید برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز، دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را داشته باشند.

در روزهای اخیر که مازندران با کمبود ۷۰۰ تا هزار مگاوات برق مواجه بود، فعالیت رمزارزها در اعمال بار مضاعف و کمبود برق در شبکه تأثیرگذار بوده است.

مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران فعالیت بیت کویین ها را در کمبود برق مؤثر دانست و گفت: کمبود برق سبب قطعی برق کارخانه‌ها و صنایع شده و این واحدها طی روز با چند نوبت برق مواجه شدند.

برق دزدی ماینرها تولید را فلج کرده است
وی با بیان اینکه بخش صنعت درصد کمی از مصرف برق استان را به خود اختصاص داده است، گفت: اگر فعالیت رمزارزها رصد و جلوی آنها گرفته شود، بخشی از کمبود برق را می‌توان بررسی و حل کرد.

رضوی یادآور شد: افزایش بار شبکه و قطع آن بخش تولید و کارخانه‌ها را مستاصل و فلج کرده است و این وضعیت درحالی است که طبق قانون نباید برق صنایع قطع شود.

طبق قانون فعالیت رمزارزها در ساعت پیک و روزهای گرم سال ممنوع است و روند رو به رشد گسترش رمزارزهای غیرمجاز، نوعی نابسامانی و بی تدبیری را در حوزه انرژی ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان در حال رمزارزها، برق تولیدی استان را به راحتی سرقت می‌کنند که تولید هر مگاوات برق نیازمند سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی و ایجاد زیرساخت‌های نیروگاهی است.

وجود خلاء های قانونی و بازدارنده نبودن برخوردها با رمزارزهای غیرقانونی، سبب شده تا با رشد مصرف انرژی، بخش‌های تولیدی و صنایع و خانگی با چالش‌های زیادی روبرو شوند.

کد خبر: ۹۷٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha