۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
 دپوی ۴ میلیون تن نهاده های دامی در بنادر
نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد

دپوی ۴ میلیون تن نهاده های دامی در بنادر

عسگری، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: فساد در سیستم‌های دولتی نهادینه شده و این عناصر فرصت‌طلب فضا را برای نفوذ این آدم‌ها هموار می‌کند.

به گزارش بازار، محمدجواد عسگری نایب رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی از رانت و فساد در دستگاه های دولتی خبر داد و گفت: فساد در سیستم‌های دولتی نهادینه شده و این عناصر فرصت‌طلب فضا را برای نفوذ این آدم‌ها هموار می‌کند و طی دو ماهه حدود ۴ میلیون تن نهاده های دامی در بنادر (بندر امام خمینی) وجود دارد که ۸ نهاد در این مسیر موظف بودند که کوتاهی کرده اند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه برخی عناصر دولتی عمدا در تامین نهاده خوراک دام مشکل ایجاد می کنند، گفت: برخی افراد که از وزارت جهاد رفته‌اند، با تاسیس شرکت در کنار شرکت پشتیبانی امور دام باعث فساد شده‌اند.

وی گفت: در بازدید های میدانی از بندر امام (ره) داشتم حدو ۴ میلیون تن از دو ماه پیش این نهاده ها دپو شده است که یک سوم مربوط به پشتیبانی و دام است و مابقی به بخش خصوصی مربوط می شود و مشکلات نهاده در کشور چند تا است، نخست اینکه برخی عناصر دولتی تعمدا می‌خواهند مشکل ایجاد کنند و به جای حل مشکل، عمدا در مسیر سنگ اندازی می‌کنند.

عسگری از دیگر مشکلات را موضوع حمل و نقل و ۸ نهاد مرتبط در این مسیر اشاره کرد و افزود: یکی از این نهاد ها بانک مرکزی است، قرار بود که طی یکسال برای تامین ۹,۲ میلیون تن ذرت، ۴.۳ میلیون سویا و ۶.۶ میلیون تن جو ارز اختصاص دهد، اما این ارز اختصاص نیافت و یا با تاخیر و تعلل انجام شد.

عسگری ادامه داد: سال ۹۸ به میزان ۴۵۰ میلیون دلار ارز به بهانه واردات نهاده‌های دامی به افراد داده شده، اما نهاده‌ای وارد نشده، سال ۹۹ به میزان ۱۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده داده‌اند، اما وارد نشده بانک مرکزی اینها را پیگیری نکرده است، بنابراین مقصر اصلی همان نهادهای دولتی است که اخلال ایجاد می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: نکته دیگر پشتیبانی امور دام به ماموریت خود به خوبی عمل نمی‌کند و شرکت‌های اقماری مشکل ایجاد می‌کنند.

وی افزود: برخی افرادی که از وزارت جهاد کشاورزی رفته‌اند، در کنار شرکت پشتیبانی امور دام کشور که یک شرکت دولتی است، یک شرکت تاسیس کرده‌اند و باعث ایجاد رانت و فساد می‌شوند و این شرکت انحصاری است، دستگاه‌های قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و سیستم‌های بازرسی و نظارت کشور باید ورود کرده و به این موضوعات رسیدگی کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: رئیس جمهور باید بپذیرد که همه ماموریت‌های بازرگانی نهاده‌ها باید جزو اختیارات وزارت جهاد کشاورزی باشد و رئیس جمهور برای اینکه ثابت کند، نیتش خیر است، باید این را قبول کند و اگر نپذیرد قطعا در این اخلال ها نقش دارد و باید به مردم پاسخگو باشد.

محمدجواد عسگری نایب رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی درپایان با اشاره به فساد در قاچاق دام های مولد گفت: یکی از نگرانی ها موضوع از بین رفتن دام های مولد است که وزارت جهاد کشاورزی و دیگر ارگان های مرتبط باید نظارت بیشتری کنند چرا که یک دهه طول می کشد تا مجدد دام مولد داشته باشیم البته دستگاه قضایی. پیگیر است و نکته آخر اینکه بخش خصوصی آماده است با اعتبار خود و یا به صورت تهاتری نهاده وارد کند، اما بخش دولتی در این زمینه همکاری نمی‌کند.

کد خبر: ۹۷٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha