۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
پای دولت روی گلوی معادن؛ نفس های پایانی یک صنعت
بازار گزارش می‌دهد؛

پای دولت روی گلوی معادن؛ نفس های پایانی یک صنعت

ساری- مشکلات و موانع متعدد شمار زیادی از معادن مازندران را به تعطیلی کشاند و با بی تدبیری های دولت، معادن استان نفس های آخر را می کشد.

بازار؛ گروه استان ها: هر روز جلوی فعالیت یک معدن در مازندران گرفته می شود، یکی به دلایل آلایندگی، دیگری تعارضات اجتماعی و آن یکی هم موانع منابع طبیعی و غیره و پای دولت بر گرده معادن سنگینی می کند.

موانع متعدد سبب شده تا حجم زیاد و قابل توجهی از فرآورده های معدنی مازندران همچنان زیر خروارها خاک مدفون بمانند و اراده ای برای اکتشاف و استخراج این طلاهای خفته در زیر خاک ها وجود دارد.

درحالی ظرفیت بلااستفاده زیادی در بخش معدن وجود دارد که تبدیل این ظرفیت های بالقوه به بالفعل سبب شکوفایی و رونق در اقتصاد مازندران می شود.

هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون تن ماده معدنی در مازندران استخراج می شود و تکیه اصلی این ذخایر بر شن و ماسه، زغال سنگ و مقدار ناچیزی فلورین و دیگر مواد معدنی است. طبق آمارپتانسیل معدنی در مازندران بیش از یک میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است.

نیمی از معادن راکد هستند
مهرداد سرمستی رئیس کمیته شن و ماسه خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره رکود بیش از نیمی از معادن مازندران، رکود اقتصادی، معارضان اجتماعی و موانع اداری را دلیل عمده غیرفعال بودن بخش اعظم معادن در استان ذکر کرد.

وی با اظهار اینکه انواع مختلف محصولات معدنی شامل شن و ماسه، زغال سنگ،فلورین، پوکه، گچ،سرب، گرانیت، سیلیس و غیره در استان وجود دارد، گفت: در بسیاری از محصولات رتبه اول کشور را دارا هستیم.

پای دولت روی گلوی معادن؛ نفس های پایانی یک صنعت

وی یادآورشد: محصولات معدنی در استان به دلایل مختلف توجیه اقتصادی ندارد زیرا اغلب معادن زیرزمینی بوده و امکانات مورد نیاز در کشور وجود ندارد.

سرمستی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات اصلی که سبب می شود برخی از مواد معدنی استخراج نشود و یا مواد استراتژیکی نظیر فلورین صادر نشود، کم توجهی به اکتشاف است و اکنون بهره بردار برای رسیدن به محصول اصلی نمی داند از کجا باید شروع کند.

یکی از مهمترین مشکلات اصلی که سبب می شود برخی از مواد معدنی استخراج نشود و یا مواد استراتژیکی نظیر فلورین صادر نشود، کم توجهی به اکتشاف است

رئیس کمیته شن و ماسه خانه صمت مازندران با بیان اینکه اکتشاف مواد معدنی گران و پرهزینه است، افزود: قرار بود دولت حمایت هایی داشته باشد که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

سرمستی با اظهار اینکه هنوز در زمینه اکتشاف به نتیجه نرسیدیم، درباره صادرات محصولات معدنی گفت: از ۱۲ معدن فلورین استان فقط شش معدن فعال است.

وی درباره تعطیلی بسیاری از معادن و تاثیر آن روی افزایش قیمت گفت: تعطیلی این معادن سبب افزایش قیمت محصولات شده است و در معادن غرب استان میزان تولید از مصرف کمتر است و بخشی از تولیدات معادن مرکز به سمت غرب می رود.

وی پوشش گیاهی، درختان و همجواری با دریا سبب محدودیت های در ایجاد معادن شده است، افزود: ایجاد شهرک های معدنی نیز در استان نتیجه بخش نبوده است.

حقوق دولتی معادن ۱۰ برابر شد
عبادله باران چشمه رئیس انجمن معدن غرب مازندران نیز افزایش ۱۰ تا ۱۲ برابری حقوق دولتی را از جمله چالش های فراروی معدنکاران ذکر کرد و گفت: حقوق دولتی معادن از ۳۰ میلیون تومان در سال قبل به ۳۰۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه افزایش حقوق دولتی به رغم آنکه دراواخر سال قبل مصوب شده بود، افزود: با این حال این مصوب را نسبت به کل سال قبل تعمیم دادند و این مصوبه فشار مضاعفی را به معدنکاران وارد کرده است.

وی گفت: حقوق دولتی مبلغی را شامل می شود که به ازای برداشت و تناژ باید پرداخت شود و بخشی از آن برای احیای معادن هزینه می شود.

باران چشمه با بیان اینکه متولیان امر باید از تولید مانع زدایی کنند، افزود: معدنکاران در دل طبیعت و با سختی در حال فعالیت هستند و برای تولید ماده معدن نیاز به تجهیزات چند ده میلیارد تومانی شامل لودر، بولدوزر و تجهیزات غیره است.

پای دولت روی گلوی معادن؛ نفس های پایانی یک صنعت

رئیس انجمن معدن غرب مازندران با اظهار اینکه پنج معدن در غرب مازندران وجود دارد که هر سال چندماه به دلایلی نظیر موانع محیط زیستی و معارضان اجتماعی بسته است، افزود: این موانع سبب شده تا بسیاری از مواد را نتوانیم استخراج کنیم.

فرسودگی تجهیزات معادن از مشکلات مهم است
همچنین رئیس خانه صمت مازندران نیز شمار اشتغال ایجاد شده در بخش معادن را چهار هزار نفر ذکر کرد و گفت: این درحالی که ۱۰ تا ۱۵ هزار راننده کامیون نیز از بخش معدن ارتزاق می کنند.

مجتبی رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار فرسودگی تجهیزات را از مهمترین مشکلات معدنکاران بیان کرد و گفت: ورود ماشین آلات سنگین و نبود آن از جمله چالش ها است و قرار بود مجوز واردات ماشین آلات چندین ساله داده شود که نتیجه ای نداد.

وی گفت: در کشورهای دیگر یک ماشین آلات چندسال کار می کند و از رده خارج می شود درحالی ما این ماشین آلات را خریداری می کنیم و هرسال هزینه های زیادی صرف تعمیرات آن می کنیم.

رضوی یادآور شد: مشکلات متعدد سبب می شود تا قیمت تمام شده محصولات بالا رود و باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.

بیش از ۲۶۰ پروانه معدنی در استان مازندران صادر شده که ۱۳۷ واحد معدنی به دلایل مختلف از جمله تعارضات اجتماعی و موانع دولتی غیرفعال و تعطیل هستند.

کد خبر: ۹۷٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha