۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰
کشیدن ترمز تولید به سرعت برق| سوختن دستگاه‌ها و خرابی مواد اولیه در شرایط تحریم
فغان صنعتگران البرز را در بازار بخوانید؛

کشیدن ترمز تولید به سرعت برق| سوختن دستگاه‌ها و خرابی مواد اولیه در شرایط تحریم

کرج- قطعی های مکرر برق علاوه بر خوابیدن خطوط تولید، آسیب ها و خسارات بی شماری به واحدهای صنعتی از سوختن تجهیزات گرفته تا خرابی مواد اولیه وارد کرده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: چند وقتی است قطعی برق به مشکلات مردم و واحدهای صنعتی اضافه شده، ابتدا این قطعی روزی یک بار و نهایت ۲ ساعت اعمال می شد اما در روزهای گذشته قطعی برق به روزانه ۲ یا ۳ بار هم می رسد و هر بار از حداقل ۲تا ۸ ساعت در روز می رسد.

این فرآیند یا بهتر بگوییم فاجعه، صنایع و واحدهای تولیدی را بیشتر از واحدهای خانگی تحت الشعاع داده و گستردگی آسیب ها و خسارات ناشی از آن بیشتر و تبعات ماندگارتری دارد.

در شرایط سخت اقتصادی، تحریم ها و فشارهایی که روی عموم مردم و تولیدکنندگان هست، سوختن دستگاه ها، خرابی و هدر رفت مواد اولیه و بیکاری ناشی از آن درد مضاعفی است بر دردهای این روزهای کشور که هر روز بیشتر می شود.

سوختن موتور و سرخط دستگاه به دلیل قطعی برق
«مهرداد مقدم» مدیرعامل شرکت تولیدی نان صنعتی نان آوران در شهرک صنعتی اشتهارد در گفتگو با بازار اظهار کرد: طبق برنامه ای که به ما دادند قرار بود قطعی روزانه ۶ ساعته باشد ولی در چند روز گذشته عملا تا ۸ ساعت هم ادامه دار بوده ازساعت ۱۱ تا ۸ شب برق قطع می شد و روز گذشته علاوه بر ۱۱ صبح تا ۸ شب، دوباره از ۱۰ شب تا ۳ صبح برق قطع شد و ما عملا شیفت روز و شیفت شب برق نداشتیم.

مقدم افزود: با وجود اینکه ما موتور دیزل داریم ولی متاسفانه جوابگوی کل کارمان نیست و از طرفی برای تامین سوخت دیزل مجبوریم گازوئیل آزاد خریداری کنیم که خود این مسئله مشکلاتی به همراه دارد.

وی در رابطه با آسیب های ناشی از قطعی برق به تجهیزات اظهار کرد: در روزهای گذشته صدمه های زیادی از قطعی برق دیدیم، یکی از موتورهای ما و سرخط یکی از دستگاه ها سوخت که برای تعمیر به تهران ارسال شدند.

کارخانه ای هست که هزینه هر بار خاموش و روشن شدن کوره اش یک میلیارد تومان است و با قطع شدن برق سرد شده و دوباره باید روشن شود که صدمه زیادی به صاحب کارخانه می‌زند یا کارخانه ای که هشت میلیارد تومان هزینه خرید رنگ کرده و در حین فرایند تولید برق قطع می‌شود، رنگ از بین می‌رود

مقدم با بیان اینکه شرکت هایی که موتور دیزل ندارند در حال ورشکستگی هستند، افزود: برای مثال ؛ کارخانه ای هست که هزینه هر بار خاموش و روشن شدن کوره اش یک میلیارد تومان است و با قطع شدن برق سرد شده و دوباره باید روشن شود که صدمه زیادی به صاحب کارخانه می‌زند یا کارخانه ای که هشت میلیارد تومان هزینه خرید رنگ کرده و در حین فرایند تولید برق قطع می‌شود، رنگ از بین می‌رود. متاسفانه مشکلات این چنینی کارخانجات و شرکت ها را درگیر کرده است.

عاجزانه درخواست می کنم مسئولان به داد صنعتگران برسند
«قنبر سلمانی» مدیرعامل شرکت پاک فرم البرز که در شهرک صنعتی سیمین دشت واقع است با بیان اینکه روزانه از ۳ تا ۵ ساعت متفاوت قطعی برق داریم، اظهار کرد: توسط اداره برق برای قطعی زمانبندی اعلام شده اما قطعی ها با برنامه داده شده هماهنگ نیست.

سلمانی که در صنعت پلاستیک و ظروف بسته بندی تولید دارد، گفت: روزانه حداقل ۳ ساعت خط تولید به دلیل قطعی برق می خوابد و ۲ ساعت هم طول می کشد تا دستگاه راه بیفتد. در نتیجه در این مسیر ضایعات زیادی می دهیم.

وی با بیان اینکه هفته گذشته به دلیل قطعی یکباره برق یکی از دستگاه های شرکت سوخته گفت: مشکل قطعی برق فقط مختص من نیست و مسئولان مملکت می دانند چه بلایی سر صنعت کشور می آید.

این تولید کننده البرزی گفت: عاجزانه درخواست می کنم مسئولان به داد صنعت برسند در غیر اینصورت «بیکاری، سرقت مسلحانه و ناامنی» همه جای مملکت را خواهد گرفت. مضاعف بر اینکه صنعتگران ما از مملکت فرار می کنند و در کشورهای همجوار سرمایه گذاری می کنند. من خودم سالهاست از کشور ترکیه تقاضای سرمایه گذاری در این کشور را دارم، چقدر با خودم مقابله کنم که با این شرایط سخت از این مملکت نروم؟

سلمانی با بیان اینکه ۸۵ پرسنل مشغول بکار دارد، افزود: به زودی با راه اندازی و توسعه فاز دوم در هشتگرد هم برای ۱۰۰ نفر اشتغالزایی خواهم داشت اما با این شرایط دلسرد کننده نمی دانم چه خواهد شد.

با قطع کردن اضافه کاری ناشی از قطعی برق معیشت کارگران با مشکل مواجه شده است
«شهرام پورزارع» مدیرعامل شرکت آرد داران در مجموعه تک ماکارون، اولین شرکت تولید آرد برای انواع نان مسطح و حجیم، بیسکویت، ماکارونی، شیرینی و غذای کودک نیز با بیان اینکه روزانه تا ۴ ساعت هم قطعی برق دارند گفت: با قطعی برق نان هم از مردم گرفته می شود. وقتی برق می رود و دستگاه ها می خوابد، کارگران را به خانه می فرستیم.

قطعی ها طبق زمانبندی نیست و از شروع قطعی برق در استان برخی دستگاه های ما سوخته، گندم و مواد اولیه ما خراب شده و به ناچار اضافه کار پرسنل را هم قطع کردیم

پورزارع با اشاره به زمانبندی اعلام شده اداره برق گفت: قطعی ها طبق زمانبندی نیست و از شروع قطعی برق در استان برخی دستگاه های ما سوخته، گندم و مواد اولیه ما خراب شده و به ناچار اضافه کار پرسنل را هم قطع کردیم.

وی با اشاره به اینکه به دلیل حذف اضافه کاری کارگران، وضعیت معیشتی آنها به هم ریخته گفت: تمام تلاشمان بر این است که نیروها را تعدیل نکنیم. چرا که نیروهای ما باارزش و سابقه دار هستند.

وی در پاسخ به میزان خسارت ناشی از قطعی برق گفت: کارخانه ای که روزی ۳۰ تا ۴۰ درصد توان تولیدش را از بین ببرند مشخص است چه بلایی سرش می آید. در این مدت هم پیگیری های زیادی داشتیم که متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده است.

استانداری حتی تلفن ها را جواب نمی دهد و پاسخگو نیست
«مهدی مطلب زاده» تولید کننده قطعات خودرو در البرز با بیان اینکه روزانه از ۲ تا ۶ ساعت قطعی برق در شهرک صنعتی سیمین دشت دارند، گفت فقط یک روز مطابق برنامه اعمال شد. فردا آن که قرار بود و انتظار داشتیم مطابق آن برق قطع شود. اعمال نشد و زودتر قطع شد.

مطلب زاده با بیان اینکه به اداره برق و فرمانداری مراجعه و اعتراض کرده، گفت: پاسخ این بود که دست ما نیست و دست دیسپاچینگ است. استانداری هم که تلفن ها را جواب هم نمی دهد. فکس ها هم مشغول است.

مدیرعامل «آذرموتورمبین» اظهار کرد: در نتیجه این قطعی ها تمام وسایل برقی و موتورهای برقی ما نیم سوز یا به طور کامل می سوزند و قطعات الکترونیکی از بین می روند. مخصوصا در شرکت هایی که تزریق پلاستیک یا دایکاست آلومینیوم دارند.

وقتی برق قطع می شود تمام مواد مذاب داخل سیستم منجمد می شود و دستگاه دیگر تا ۱۰ روز می خوابد و از کار می افتد تا داخل آن دمونتاژ و تراشکاری بشود و داخل آن ذوب شود و اینها همه برای دستگاه ها آسیب است

مطلب زاده بیان کرد: وقتی برق قطع می شود تمام مواد مذاب داخل سیستم منجمد می شود و دستگاه دیگر تا ۱۰ روز می خوابد و از کار می افتد تا داخل آن دمونتاژ و تراشکاری بشود و داخل آن ذوب شود و اینها همه برای دستگاه ها آسیب است.

وی افزود: قطعات الکترونیکی هم که تحریم هستند و دستگاه ها قطعات یدکی ندارند و یا نمی توان تهیه کرد یا با قیمت های گزاف باید خریداری کرد.

وی بیکاری کارگران را از دیگر عوارض قطعی برق عنوان کرد.

شهرک صنعتی سپهر روزانه تا ۸ ساعت قطعی برق دارد
احمد غلامی مدیرعامل «شهرک صنعتی سپهر» نظرآباد با اشاره به بی برنامگی قطعی برق و نارضایتی مردم از این مسئله گفت: در شهرک صنعتی سپهر هر روز قطعی برق داریم. گفته می شود از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعدازظهر اما عملا تا ۸ ساعت قطعی ادامه دارد و متاسفانه دو روز است علاوه بر این زمان شب ها هم قطعی برق داریم.

غلامی در خصوص آسیب های ناشی از قطعی برق به لوازم و تجهیزات صنعتی افزود: آمار به طور وحشتناکی شاهد آسیب های ناشی از قطع برق هستیم، آسیب هایی از جمله: بیکاری کارگران، ضایع شدن مواد اولیه، به تاخیر افتادن تعهدات، بیکاری کارگران، خراب شدن تجهیزات و قطعات و مشکلات دیگری که شمار زیادی دارند.

غلامی اظهار کرد: حدود ۸ هزار نفر در قریب به ۲۰۰ واحد در این شهرک مشغول به کار هستند که تحت الشعاع این فرآیند قرار گرفته اند.  

غلامی در آخر تاکید کرد: هرکاری که فکر می‌کردیم و با هر مسئول مربوطه ای که می‌شد گفتگو کردیم اما متاسفانه نتیجه ای نداشت. اما اشکال این است که برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد و مردم هم از این مسئله ناراحت و شاکی هستند که متاسفانه کاری از دست کسی بر نمی آید.

پرداخت خسارات توسط بیمه گزار شرکت برق
«شاهین عباس زاده» مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق البرز در پاسخ به خبرنگار بازار در خصوص آسیب های ناشی از بی برنامگی در قطعی ها گفت: برخی از خاموشی های بی برنامه ناشی از آسیب وارد شده به شبکه بعلت مصرف بالای محلی بوده و کاملا اتفاقی و خارج از اختیار و مدیریت شرکت برق می باشد، در صورت بوجود آمدن خسارت احتمالی اطلاعات خسارات وارده در قسمت بیمه و خسارات سایت شرکت توزیع برق البرز و ثبت گردد، تا پس از بررسی نسبت به پرداخت خسارت توسط بیمه گزار اقدام گردد.

کد خبر: ۹۷٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha