۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
کالاهای موردنیاز مردم گران‌تر شدند/ صعود قیمت‌ها از نردبان گرانی
گزارشی از بازار این روزهای سمنان؛

کالاهای موردنیاز مردم گران‌تر شدند/ صعود قیمت‌ها از نردبان گرانی

سمنان - نگاهی به قیمت اقلام موردنیاز مردم شامل میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که همه مایحتاج مردم از ابتدای اسفندماه با افزایش چشم‌گیر قیمت روبرو هستند و در برخی موارد قیمت کالاها بیش از دو برابر شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، اسفندماه ۹۸ که آغاز شد با موج نگرانی‌های مردم درباره کرونا برخی اقلام مصرفی مردم به‌خصوص آنانی که خواص درمانی داشتند یا دست‌کم مردم این فکر را درباره‌شان می‌کنند مانند سیر و زنجبیل و ... یک‌باره گران شد.

امروز در هفته پایانی اسفندماه اما اقلام نسبت به هفته اول اسفند بازهم دو برابر گران شده است. امروز کافی است شما به یکی از میوه‌فروشی‌های سطح استان سمنان بروید مقداری سیب‌زمینی و پیاز بخرید تا با عدد نجومی در مقابل ترازو روبرو شوید. بله ... امروز سیب‌زمینی در بازارهای شاهرود و سمنان کیلویی شش تا تومان و پیاز بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود.

نگاهی به مغازه‌های میوه‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که ارزان‌ترین محصولاتی که در درونشان موجود است هویج کیلویی شش هزار تومان، سیب‌درختی کیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان و خیار بوته‌ای کیلویی شش هزار و ۵۰۰ تومان است و گران‌ترین اقلام نیز موز با ۲۵ هزار تومان، آناناس ۸۰ هزار تومان، لیموترش ۴۵هزار تومان و زنجبیل تازه ۹۸ هزار تومان هستند. در مثالی ساده‌تر سیب‌زمینی کیلویی سه هزار تومان امروز شش هزار و ۵۰۰ تومان است و قارچ ۱۷ هزارتومانی به ۲۳ هزار تومان تغییر قیمت داده است آن‌هم در کمتر از دو هفته.

افزایش چشم گیر قیمت ها

قیمت گوجه در ابتدای اسفندماه به چهار هزار تومان رسید اما امروز هشت هزار تومان است یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت این در حالی است که شنیده می‌شود مطابق باقیمت‌های بازار، قرار است میوه‌های عرضه‌شده در تنظیم بازار نیز افزایش قیمت داشته باشند گویا دولت هم قرار است از مردم سود بگیرد! البته در جامعه امروز که بانک‌ها هم دلالی و بنگاه‌داری می‌کنند شاید خیلی هم نباید توقع داشت.

اما دلیل این افزایش عجیب‌وغریب چیست؟ چرا فلفل دلمه‌ای از کیلوگرمی چهار هزار و ۵۰۰ در ابتدای بهمن‌ماه یک‌باره به کیلویی ۱۴ هزار تومان در هفته سوم اسفندماه افزایش قیمت داشته است؟ آیا کرونا دلیل اصلی است؟

ابتدا باید گفت سه بار تلاش برای تماس با اتحادیه تره‌بار و میوه سمنان به‌منظور پرسش‌ها بی‌نتیجه ماند و فردی که نخواست مصاحبه کند تنها در یک جمله گفت که قیمت اقلام تابع بازار تهران است همین. میوه‌فروش گران می‌خرد باید گران هم بفروشد ارزان بخرد تا ارزان‌تر هم بفروشد!

این توجیه اما چقدر صحت دارد؟ دلیل این تورم چیست؟ چرا برای مثال تخم‌مرغ از کیلوگرمی هفت هزار تومان در بهمن‌ماه به کیلوگرمی ۱۲ هزار تومان در اسفندماه افزایش قیمت داشته است؟ در همین چند روز مگر چه اتفاق عجیب‌وغریب درباره مرغداری‌ها، قیمت دانه و غذای مرغ و ... رخ‌داده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نهاده‌های طیور حتی ۱۰۰ تومان هم افزایش قیمت نداشته است.

ریشه گرانی‌ها

یک استاد دانشگاه اما درباره این گرانی‌ها معتقد است: ریشه گرانی‌ها دو چیز است نخست تقاضای زیاد دوم سودجویی کسبه‌ای که می‌خواهند از جان مردم هم درآمد داشته باشند.

علی‌رضا صالحیان بابیان اینکه برخی در روزگاری که باید مردم کنار هم باشند تا شب سال نو را به‌سلامت مشاهده کنیم متأسفانه به فکر دریدن همدیگر هستند و بی‌رحمی را به اوج رسانده‌اند امروز کافی است شما به داروخانه‌های شهر شاهرود و سمنان مراجعه کنید روی درب نوشته‌شده ماسک نداریم اما کافی است ۹۰ هزار تومان پول روی باجه بگذارید تا دو عدد ماسک فیلتر دار دریافت کنید و با ۱۲۰ هزار تومان می‌توانید دو عدد ماسک ان ۹۵ هم بیابید.

وی می‌افزاید: مقصر این ماجرا هم اما قطعاً مردم و دولت هستند مردم که برای یک جنس هجوم می‌آورند تا دندان طمع توسط برخی کسبه تیز شود و دولت که اصلاً توان مقابله با گرانی و بازار و ... را ندارد لذا دراین‌بین باید چه کرد؟ به نظر می‌رسد وقت‌هایی که التهاب بازار درواقع غیرمعمول و غیرعادی می‌شود نباید انتظار حرکات منطقی هم از بازار داشت اگر همین منوال پیش رفت و مثلاً سیب کیلوگرمی ۲۵ هزار تومان شد هم نباید تعجب داشت چراکه از بازار غیرمنطقی هر چیزی بعید نیست.

هجوم مردم گرانی می آورد

این استاد دانشگاه بابیان اینکه نخریدن یک جنس به ارزانی آن کمک می‌کند اما تجربه نشان داده که مردم ما با گران شدن کالایی اتفاقاً به سمت آن هجوم می‌برند تا گران‌تر نشده آن را بخرند، ابراز کرد: در این شرایط که مردم رفتار منطقی ندارند، شگفت‌آور این است که دولت هم انگار کرکره‌ها را پائین داده و تعطیل است یعنی دولتی که بااین‌همه ابزار قهریه و قانونی و حتی جبری، انتظامی، فرهنگ‌سازی و ... نتواند قیمت پیاز را کنترل کند به‌واقع شایستگی چه‌کاری را دارد؟

صالحیان بیان می‌کند: خیلی‌ها از ما می‌پرسند که آیا وضعیت از دست دولت دررفته است؟ باید گفت خیر وضعیت از دست دولت خارج نشده اما چون دولت نمی‌تواند یا به قولی ناکارآمد است نمی‌توانیم شاهد عملکرد درست و منطقی از آن باشیم. برای مثال شما عملکرد استانداری سمنان و فرمانداری‌ها را ببینید هنوز در مدیریت شرایط کرونا هم عاجز هستند چه برسد به اینکه بتوانند عملکردی صحیح و نظارتی درست بر روی عرضه محصولات داشته باشند.

موز ۵۰۰ تومان گران شده است

سرپرست صمت استان سمنان که به‌تازگی به این سمت رسیده درباره نظارت بر بازار شب عید در سطح استان سمنان، می‌گوید: بازار شب عید با ۵۵ بازرسی دائمی و ده‌ها بازرس داوطلب مدام در حال نظارت و کنترل است و موارد تخلف مورد برخورد قرار می‌گیرند.

علی تشنه دل بابیان اینکه به دلیل کمبود نیروی بازرسی مردم نیز باید با ما همکاری کنند و هر نوع تخلفی را بیان کنند، ابراز کرد: طرح نظارت بر بازار شب عید و جلوگیری از تخلفات در استان که از اول اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین‌ماه ۹۹ ادامه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه اولویت نظارت‌ها کالاهای اولویت‌دار نوروزی مانند میوه و شیرینی، برنج و ... است، ابراز کرد: بازرسان ثابت و افتخاری سمت در سراسر استان سمنان حضور دارند و بر بازار نظارت می‌کنند.

سرپرست سمت استان سمنان در ادامه گفت: بخش میوه و تره‌بار صرفاً محصول موز به دلیل تغییرات ارزی ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است. در محصول پیاز و سیر افزایش قیمت ایجادشده که افزایش قیمت سیر تا ۱۰۰ درصد نیز گزارش‌شده که البته نظارت‌های خوبی بر روی عرضه صورت گرفته است.

شاید مسئولان توان کنترل شرایط را ندارند

نرخ کالا و خدمات موجود، کمبود و فراوانی کالا و خدمات ضروری اولویت‌دار سه محوری هستند که صنعت معدن بر روی آن‌ها تأکید دارد اما به‌واقع باید گفت وقتی گرانی همه‌گیر می‌شود نظارت‌های صمت اصلاً فایده‌ای هم دارد؟  از طرف دیگر تحقیق میدانی خبرنگار بازار نشان می‌دهد که محصول موز نسبت به دو هفته قبل با هفت هزار تومان افزایش عرضه می‌شود نه ۵۰۰ تومان!

وقتی مسئولان از گرانی ۵۰۰ تومانی موز خبر می‌دهند حال‌آنکه این محصول امروز بین ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود نشان می‌دهد که یا مسئولان نمی‌دانند در کف بازارچه می‌گذرد و با می‌دانند اما توان مقابله با آن را ندارند.

مسئولانی که اتفاقاً امروز باید مسئولیتشان را درست انجام دهند تا رکود تورمی شب عید و کرونا زودتر رفع شده و شرایط عادی به بازار بازگردد.

کد خبر: ۹٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha