۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
موجود میکروسکوپی نفس صنعت گردشگری بوشهر را به شماره انداخت/ سکون اقتصادی گردشگری
بازار گزارش می‌دهد؛

موجود میکروسکوپی نفس صنعت گردشگری بوشهر را به شماره انداخت/ سکون اقتصادی گردشگری

بوشهر- شاید کسی فکر نمی‌کرد ویروس کرونا این موجود میکروسکوپی بتواند اینگونه نفس صنعت گردشگری بوشهر را به شماره بیاندازد.

فرشاد درگاهی، بازار، تأثیری که کووید ۱۹ بر صنعت گردشگری کشورها داشته است، ایران را نیز مستثنی نکرده است در همین راستا استان بوشهر نیز تحت تأثیر این موجود ریز نفس‌گیر قرار گرفته است.

شاید کسی فکر نمی‌کرد ویروس کرونا این قدر در کاهش تولید ناخالص داخلی تمام کشورها تأثیر داشته باشد و همه فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی را تحت تأثیر قرار بدهد. آمارهای اقتصادی از نوسانات بازار سهام تجارت تمامی کشورهای درگیر، حاکی از آن است که رکود اقتصاد در تمامی صنعت‌ها پیش‌بینی‌شده است.

کنسلی سفرها و رزرو هتل‌ها، کنسلی تورها، گردهمایی‌ها، موزه‌ها و تمامی اماکن فرهنگی تفریحی یکی از چالش‌های جدی است که درآمد کشورها را از سهم گردشگری به‌طور چشمگیری کاهش داده است و مدت زمان گسترش کووید ۱۹ می‌تواند شدت بحران را کم یا زیاد بکند.

اینکه این موجود میکروسکوپی چه خطراتی می‌تواند در پی داشته باشد موضوعی است که تحلیل گران اقتصادی با احتساب میزان تولید ناخالص داخلی و سهم گردشگری در مقایسه با سال‌های قبل پیش‌بینی خواهند کرد.

نبود فعالیت خدمات گردشگری و حمل‌ونقل باعث شده است حتی شاخصه‌های سرمایه‌گذاری نیز رو به افول بگذارد و دوران سکون اقتصادی فعلی شکل بگیرد.

بحرانی به وجود آمده که با تمام قوا سعی در کنترل، پیشگیری و بازگرداندن شرایط به حالت عادی داریم تا جایی که دیگر به حالت عادی اقتصادی فکر نمی‌کنیم بلکه در تلاش برای امنیت سلامت شهروندانمان هستیم.

هم‌اکنون مهم‌ترین نکته سلامت عموم مردم است و تلاش جدی و مجدانه برای کنترل شیوع این بیماری در حال انجام است، اما اینکه زیان اقتصادی آن چه میزان است با توجه به سیر صعودی که در کشور دارد بسیار مبهم است.

استان بوشهر هر ساله مقصد گردشگران زیادی بوده است و چرخش مالی بسیار خوبی هم برای تمام تأسیسات گردشگری و صنایع وابسته به آن نیز داشته است، ولی هم‌اکنون در حال رکود و رشد اقتصادی منفی برای کل تأسیسات گردشگری است و این فقط برای بوشهر و ایران نیست و مستثنی برای سایر کشورهای درگیر نیز قائل نبوده است.

اگرچه بوشهر بیشتر با ذخایر استراتژیکی همچون نفت و گاز شناخته‌شده ولی ظرفیت‌های گردشگری آن نشان می‌دهد اهمیت این حوزه نه‌تنها کم از منابع زیرزمینی آن نیست بلکه حتی بیشتر است.

در تعطیلات نوروزی سال ۹۷، استان بوشهر با هفت میلیون و ۳۵۰ هزار نفر بعد از استان‌های مازندران و گیلان، به عنوان سومین استان گردشگر پذیر کشور معرفی شد.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: در ایام تعطیلات نوروز سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر از گشت‌های دریایی این استان استفاده کردند.

سیاوش ارجمند زاده افزود: در نوروز سال گذشته ۲۹ کشتی و لنج تفریحی در سواحل استان بوشهر خدمات گردشگری دریایی ارائه کردند.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: در نوروز سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال محصولات صنایع‌دستی در استان بوشهر فروش رفت.

محمدحسین ارسطو زاده افزود: در تعطیلات نوروز سال گذشته ۵۹۴ غرفه، ۳۵ بازارچه و فروشگاه عرضه محصولات صنایع‌دستی در اقامتگاه‌های بوم گردی استان برپا شد.

این آمار نشان‌دهنده این است که درآمد استان بوشهر از سهم گردشگری به‌طور چشمگیری کاهش داده است.

خدمات گردشگری ارائه نمی‌شود

معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به فراگیری بیماری کرونا در سراسر کشور مردم از سفرهای غیرضروری به استان بوشهر جدا خودداری کنند.

مهرداد ستوده با بیان اینکه تمام عزم خود را جزم کرده تا توصیه‌های بهداشتی که از وزارت بهداشت اعلام‌شده، انجام شود، افزود: شهروندان نیز باید طبق تأکید مسئولان، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده و حتی‌الامکان در منازل خود بمانند.

وی تصریح کرد: با توجه به سرایت بالای این بیماری، عدم رعایت بهداشت و مسافرت‌های غیرضروری، موجب ایجاد بحران در استان خواهد شد. باید به این نکته توجه کرد که ممکن است امکانات و ظرفیت بیمارستان‌های بوشهر، پاسخگوی این حجم از مبتلایان نباشد.

تعطیلی مهمان‌پذیرها و بوم گردی‌ها

وی همچنین با بیان اینکه با افزایش مسافرت‌ها در ایام نوروز ضریب ابتلا به این بیماری افزایش خواهد یافت، گفت: استان بوشهر هرساله پذیرای مسافران بسیاری از سراسر کشور بوده است و در این بین برنامه‌های بسیاری نیز اجرا می‌شد.

ستوده تصریح کرد: متأسفانه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی خدمات گردشگری ارائه نخواهد شد و اماکن مهمان‌پذیرها و بوم گردی‌ها نیز تعطیل خواهند بود.

معاون عمرانی استاندار بوشهر اضافه کرد: به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری دستور داده‌شده است با همکاری اماکن با گردانندگان منازل مبله در استان که به هشدارهای بهداشتی توجهی ندارند بشدت برخورد قانونی کنند.

درواقع ویروس کرونا اقتصاد کل کشورها را درگیر به رکود کرده است. ویروس کووید ۱۹ شوک اقتصادی ناباورانه‌ای در مقیاس تمام دنیا بود و شرایطی را به وجود آورده که بانک‌های جهانی نیز پاسخگویی برای کمک‌های آتی اقتصاد کشورها نخواهد بود. اینکه این تهدیدات تا کی ادامه خواهد داشت بستگی به تهدیدات این ویروس مرگبار و مدت زمان گسترش آن است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری بوشهر در گفت و گو با بازار اظهار داشت: در شرایط فعلی و برای رهایی از این وضع و اینکه بتوانیم چه شرایطی را به وجود بیاوریم و آرامشی به دارندگان و بهره برداران صنعت گردشگری بدهیم تنها چیزی که در حال حاضر می‌توانیم اقدام بکنیم، سه ماه به بازپرداخت اقساط تنفس داده‌شده است.

سکینه سالاری افزود: مسئولان باید مدت زمانی را بعد از شکست این ویروس منحوس در نظر بگیرند تا بتواند جبران این تعطیلات نوروزی را برای این تأسیسات داشته باشد.

امید است با مشارکت عمومی، هر چه زودتر این ویروس منحوس را شکست دهیم اما مسئولان باید برای احیای صنعت گردشگری استان‌ها بعد از شکست این ویروس تصمیمات را برای هر استانی با توجه به شرایط آب و هوایی در نظر بگیرند.

کد خبر: ۹٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha