۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
بیماران برای سهولت در دسترسی به تخت بیمارستانی با سامانه ۶۰۷۰ تماس بگیرند
معاون ستاد مقابله با کرونای تهران:

بیماران برای سهولت در دسترسی به تخت بیمارستانی با سامانه ۶۰۷۰ تماس بگیرند

معاون ستاد مقابله با کرونای تهران گفت:‌ اگر مشکلی برای تخت بیمار باشد وظیفه تامین آن بر عهده ما است ضمن اینکه بیماران برای سهولت در دسترسی به تخت بیمارستانی می توانند با سامانه ۶۰۷۰ تماس بگیرند.

به گزارش بازار به نقل از برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران، نادر توکلی معاون ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به افزایش تعدا بستری‌ها و شروع موج پنجم اقدام نهادهای مربوطه برای تولید سریعتر واکسن ایرانی در حجم انبوه گفت: بحث واکسن بسیار مهم است و همه دنیا به به این نتیجه رسیده اند که تنها استراتژی که بتواند به ما برای خروج از وضعیت کرونایی کمک کند تجویز حداکثری واکسن است اما بواسطه تحریم‌های موجود امکان رسیدشن به برنامه ریزی‌های کلان ملی برای تامین واکسن در شش ماه گذشته تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی افزود: در ۴ ماه اخیر به جز فروردین و مختصری اردیبهشت که روال منطقی در تزریق واکسن داشتیم و مراکز تجمیعی واکسن را ایجاد کردیم و در اولویت های سنی تزریق آغازشد؛ متاسفانه در اواخر اردیبهشت ماه با کمبود واکسن وارداتی و نبود مجوز اضطراری تایید برای واکسن های داخلی و همینطور ورود گونه‌های جهش یافته با شدت سرایت بیشتر از هند و پاکستان و در نهایت از سیستان و بلوچستان با موجی از ورود بیماری به کشور مواجه شدیم. با توجه به اینکه سفر از راه های گوناگون اعم از ریلی و زمینی و هوایی در کشور صورت می‌گیرد با ورود بیماری در یک منطقه این وضعیت به نقاط دیگر کشور هم تسری می‌یابد و موجب شرایط سخت مدیریت کنترل بیماری در کشور شده است.

توکلی در پاسخ به اینکه خبر واکسن‌های تولیدی موجب خوشحالی مردم شده اما با ورود موج پنجم برخی مجبور شده اند در صف‌های طولانی منتظر تزریق بمانند و این امر موجب ناراحتی بسیاری از مردم شده است. تکلیف مردم چیست و باید حرف چه کسی را باور کنند؟ گفت: این سوال منطقی است. استراتژی اصلی در دسترس بودن واکسن برای همه است. تولید واکسن کوو برکت هم طبق اظهارات این شرکت به صورت قریب الوقوع اتفاق می‌افتد. اگرچه می تواند این اظهارات از نظر من اظهارات مطمئنی نباشد. ما در حوزه استان تهران تامین کننده واکسن نیستیم و فقط گزارش‌هایی را می شنویم و منتظر تولید و ورود واکسن ایرانی به چرخه واکسیناسیون هستیم. ما در حوزه درمان هستیم و یک سری عوامل از حوزه درمانی خارج است و مدیر عامل شرکت‌های تولیدکننده می توانند جوابی قانع کننده تری به ما بدهند.

وی تاکید کرد: ما می توانیم وضعیت هشدار را اعلام کنیم و اگر مشکلی برای تخت بیمار باشد وظیفه تامین آن بر عهده ما است ضمن اینکه بیماران برای سهولت در دسترسی به تخت بیمارستانی می توانند با سامانه ۶۰۷۰ در استان تهران تماس بگیرند. در صورت توصیه و تجویز پزشک معالج فرد با تماس با این شماره ضمن پرسش از محل زندگی و نوع بیمه بیمار توسط مشاوران، تخت برای بیمار در نزدیکترین بیمارستان محل سکونت که تخت خالی دارد در نظر گرفته شده و از مرکز با بیمارستان مورد نظر واطلاع‌رسانی برای مراجعه بیمار تخت تماس گرفته می شود.

معاون درمان ستاد کرونای تهران با تاکید بر مرگ و میر تا ۳ درصد در موج‌های قبلی به ویژه موج‌های سال ۹۹ گفت: خوشبختانه در موج‌های اخیر آمار مرگ و میر به زیر ۱ درصد رسیده است. بحث سرایت سریع از میرایی متفاوت است. آنچه در ویروس دلتا مورد تاکید است این است که یک نفر بیمار می تواند همزمان ۷ نفر دور خود را بیمار کند بنابراین شدت سرایت آن بالا است اما شدت مرگ و میر آن پایینتر است. علت افزایش مرگ و میر در این شرایط به دلیل افزایش بیشتر بیماران است.

وی در ادامه این گفتگو به خودداری برخی سالمندان از تزریق واکسن اشاره کرد و اظهار داشت: به موازات اجرای فرآیند واکسیناسیون بسیاری از سالمندان از تزریق خودداری می کردند بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران از ۱۲۰۰ بستری اردیبهشت و خردادماه افراد بالای ۷۰ سال بالغ بر ۱۱۵۰ نفر واکسن نزده بودند و این امر حکایت از تاثیر بالای واکسن بر ابتلاء به بیماری و مرگ و میر این گروه دارد. بیش از ۸۰ درصد فوتی ها در طیف سنی بالای ۶۰ سال قرار دارند در صورت واکسینه کردن این گروه به مقدار قابل توجهی از فوتی‌ها کم می شود. پس از این گروه افراد چاق و دارای بیماری دیابت و فشار خون در اولویت مرگ و میر قرار گرفته اند.

توکلی بر مراجعه بانوان باردار به بیمارستان پس از دریافت تست مثبت کرونا بسیار تاکید کرد و گفت: آمار مرگ و میر زیادی در رابطه به زنان باردار داشته ایم. این افراد ممکن است به شدت بدحال شوند و اگر در خانه باشند وضعیت آنها قابل برگشت نخواهد بود. بنابراین رفتار ما در برابر این طیف باید با وسواس بیشتری انجام شود.

معاون درمان ستاد کرونای تهران درباره افراد سالمندی که دیابت و آلرژی دارند و بواسطه ترس از تزریق واکسن خودداری می کنند گفت: تفسیر کلمه آلرژی تفسیری باز است. آلرژی به طور مثال می تواند حساسیت نسبت به پنی سیلین یا آنتی بیوتیک های خاص باشد و با حساسیت نسبت به مواد خاص متفاوت است.

کد خبر: ۹۷٬۲۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha