۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
کشتار دام مولد ممنوع است/ ذخائر دامی در تنگنای خشکسالی ذبح نشوند
مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

کشتار دام مولد ممنوع است/ ذخائر دامی در تنگنای خشکسالی ذبح نشوند

بیرجند-اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ذبح دام مولد خلاف قانون است، گفت: دامداران مشکلات عدیده دارند ولی نباید بگذاریم ذخائر دامی استان در تنگنای خشکسالی ذبح شوند.

محمد اصغرزاده در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: طبق دستورالعملی که سازمان دامپزشکی کشور به ما ابلاغ کرده است ذبح دام آبستن و مولد ممنوع است مگر اینکه شرایط خاصی چون بیماری دام مادر وجود داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ذبح دام آبستن هم از لحاظ دستورالعمل‌ها و هم از نظر شرعی و اخلاقی اشکال دارد، بیان‌کرد: البته ما در خراسان‌جنوبی قبل از این دستورالعمل هم مراقبت‌های لازم را داشتیم.

اصغرزاده در پاسخ به این سؤال که برخی از دامداران از سر نیاز به دام آبستن خود خوراک و یا دارویی برای سقط حمل او می‌دهند تا بتوانند با مجوز او را ذبح کنند، گفت: این اتفاق در صورت وقوع از نظر اخلاقی کار بسیار ناپسندی است.

وی ادامه‌داد: ما نیز بر این باور هستیم که دامداران ما در خراسان‌جنوبی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند ولی واقعیت این است که نباید مشکل را با ذبح دام حل کرد بلکه دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید علوفه و نهاده مورد نیاز را تأمین کنند تا کار به چنین اتفاقات تلخی نیفتد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: دام‌های خراسان‌جنوبی از جمله ذخایر ژنتیکی ما محسوب می‌شوند و نباید بگذاریم به راحتی این ذخیره مهم در گره‌ای که خشکسالی به کار ما انداخته است از بین بروند.

اصغرزاده یادآور شد: ما باید به این نکته بیندیشیم که شاید سال آینده شرایط بارندگی از امسال بهتر و یا در صورت استمرار خشکسالی علوفه با شرایط سهل‌تری به دست ما برسد و آن وقت بابت از دست دادن این سرمایه‌های ارزشمند حسرت و افسوس خواهیم خورد.

کد خبر: ۹۷٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha