۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
ترکیه در پی ساخت واکسن کرونا از تنباکو!
یادداشت میهمان؛

ترکیه در پی ساخت واکسن کرونا از تنباکو!

«دکتر سید جلال ابراهیمی» در یادداشتی نوشت: «بریتیش امریکن توباکو» ترکیه سه میلیون دوز واکسن در هفته به صورت غیر انتفاعی تولید و به قیمت تمام شده در اختیار دولت ترکیه برای تأمین نیاز قرار می دهد.

سید جلال ابراهیمی؛ بازارشرکت بریتیش امریکن توباکو (BAT)  ترکیه که در حال توسعه سرمایه گذاری به میزان دو میلیارد دلار در توتون و تنباکوی نسل جدید ترکیه فعال است، اعلام کرد که تعهد دارد سه میلیون دوز واکسن در هفته به صورت غیر انتفاعی تولید و فقط به قیمت تمام شده در اختیار دولت ترکیه برای تأمین نیاز واکسیناسیون قرار دهد.

«گورخان بیلیج» که مدیر سرمایه گذاری و صادرات شرکت بی ای تی در ترکیه است، اعلام کرد که این شرکت،  یک کمپانی بیوتکنولوژی به نام KENTUCKY یا KENTUCKY BIOPROCESSINF دارد که این KBP  در حال انجام عملیات آزمایشی تست های مربوط به تولید واکسن از تنباکو است.

گورخان مدیر مرکز صادرات توتون و تنباکو در ترکیه میگوید که قبلا مطالباتی برای واکسن SARS (سارس) و ابولا انجام شده بود و با تزریق آنتی بادی به گیاه تنباکو و توتون توانسته بودند برای سرم گیری اقدام نمایند.

مدیر کمپانی BAT ترکیه نیز میگوید: وقتی ما این تکنولوژی و دانش آن را خریداری کردیم، مطالعات تولید از توتون و تنباکو از سوی مرکز F.D.A سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته بود و اجازه تحقیق و توسعه مطالعات و آزمایشات بالینی طبق استانداردهای بهداشت جهانی صادر شده بود.

گورخان بیلیج همچنین اظهار کرد که ما درحال انجام کلیه مطالعات در چارچوب استانداردهای ساخت واکسن هستیم و وقتی کلیه آزمایشات انجام شد، متعهد هستیم این دانش را در مقیاس و راندمان تولید وسیع بدون سود در اختیار دولت و ترکیه قرار دهیم.

گفته شده است که واکسن تهیه شده از توتون و تنباکو قابل نگهداری در درجه حرارت معمولی محیط زندگی و دمای اتاق است و در دمای ثابت معمول هیچ آسیبی نمی بینند و نیازی به محیط سرد و یخ و یخچال ندارد.

یکی دیگر از مزیت های آن تزریق یک دوز آن است و نیازی به دوز دوم ندارد. بنابراین این واکسن ایمنی لازم را با یک دوز تامین میکند و نیز کمپانی BAT ترک اعلام کرده که باید از داشته های طبیعی و طبیعت در جهت تامین نیازهای بشر استفاده کرد.

این کمپانی ۹۰ درصد زباله های خود را بازیافت میکند و درحال کار برای استفاده از انرژی خورشیدی  در کارخانجات خود و همچنین سودان، الجزایر و مصر نیز است.

بریتیش امریکن توباکو در یکصد و هشتاد کشور جهان فعال است و ۵۵ هزار نفر را در اشتغال خود قرار داده و در حوزه تولید تنباکو و توتون هشتاد و چهار هزار نفر را در کشاورزی ترکیه به کار گرفته است. بنابراین، می توان زمینه ارتباط تجاری آن را با تولیدکنندگان توتون و تنباکوی ایران فراهم کرد.

ترکیه با ایجاد مدیریت و تامین امنیت سرمایه گذاری و زمینه های سرمایه گذاری با تخصیص زمین در مناطق محروم و کم اشتغال و مشوق های ویژه از جمله بخشودگی سه سال پرداخت حق کارفرما در بیمه های تامین اجتماعی، کمک های مالیاتی و یا کسر قسمتی از مالیات بر درآمد مشوق و همچنین ایجاد امکانات برای سرمایه گذاری جنبی، صاحبان صنعت و تکنیک وسرمایه را به ترکیه جذب میکند.

از طرفی، ترکیه که در حال کار برای رسمی شدن تجارت آزاد بین قطر و سودان با ترکیه است، خواهد توانست بر صادرات خود به این کشورها و همچنین کشورهای همجوار اضافه کند.

همچنین گفته شده که ترکیه با برنامه ریزی مدون از ۱۲ هزار کشاورز ترک توتون و تنباکو خریداری کرده و به ۳۰ کشور جهان توتون و تنباکو صادر می کند. در حقیقت این کشور به میزان ۲۰ درصد از تنباکوی خود را صادر می کند.

من معتقد هستم که از طریق ایجاد زمینه های مذاکره با شرکای ترک کمپانی های BAT و مشارکت با تولیدکنندگان و صنایع بسته بندی ترکیه با توتون کاران و تولیدکنندگان غرب کشور و رعایت استاندارد روز و بازنگری در آن می توان برای توتون و تنباکو ایران ارزش افزوده ایجاد کرد و این حوزه را صادراتی نمود.

لزوما باید گفت که ایران یکی از تولیدکنندگان توتون و تنباکو در خاورمیانه است و یک کالای ویژه صادراتی  برای کشورهایی نظیر امارات، شیخ نشین ها، کشورهای عربی، پاکستان و آسیای میانه است.

کد خبر: ۹۷٬۱۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha