۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
دلتای هندی را جدی‌ بگیرید| نوع جدید کرونا فوق العاده مسری است
هشدار عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا؛

دلتای هندی را جدی‌ بگیرید| نوع جدید کرونا فوق العاده مسری است

محرز، با تاکید بر تشابه علامت‌های اولیه بیماری کرونای دلتای هندی با سرماخوردگی گفت: علائم حضور این ویروس در بدن با علائم شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی آغاز شده و بعد موجب تنگی نفس و سرفه می شود.

به گزارش بازار به نقل از رادیو تهران، مینو محرز مجری کارآزمایی واکسن ایرانی کوو برکت و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ضمن تاکید بر ورود کشور به موج پنجم از روزهای گذشته با انتقاد از ازدحام جمعیت در مراکز کنکور و عدم استفاده ماسک توسط بسیاری داوطلبان و خانواده‌های آنها گفت: نوع جدید کرونا فوق العاده مسری است و حتی کودکان بسیار کم سن هم درگیر می‌شوند.

محرز با تاکید بر اطلاع رسانی کمیته علمی کرونا به ستاد ملی و هشدار ورود به پیک پنجم و تصمیم گیری جدید ستاد کرونا در محدودیت حضور کارمندان در اداره ها گفت: ما هشدارهای لازم را نسبت به شروع پیک پنجم به ستاد دادیم. در حال حاضر بیمارستان‌ها جا ندارند. انواع جدید بیش از ۹۷ درصد قدرت انتقال دارند. هنوز همچنان تجمع وجود دارد و با گرم شدن هوا اغلب مردم ماسک نمی زنند. استفاده نکردن از ماسک در این شرایط برای خود فرد و دیگران ضرر وحشتناکی دارد.

وی درباره تولید واکسن کوو برکت گفت: تا به امروز ۴۰۰ هزار دوز واکسن کوو برکت تحویل وزارت بهداشت شده و آماده تزریق است و بیش از ۵۴۰ هزار دوز هم در مرحله کیفیت سنجی است و حداکثر هفته آینده به وزارت بهداشت تحویل داده می شود. نمی دانم وزارت بهداشت چکار می کند؟ باید روند واکسیناسیون تسریع شود. جوانان و به ویژه افرادی که بیماری‌های زمینه ای دارند باید سریعتر واکسینه شوند. شب تا صبح نوبت می‌گیرند تا واکسن بزنند و آن هم به تعدادی محدود است و این تجمع که نتیجه اجرا و سیاست‌های ما است موجب تجمع بیشتر و سرایت بیشتر بیماری می شود.

مجری کارآزمایی واکسن ایرانی کوو برکت بر استفاده ۱۰۰ درصدی از ماسک برای افرادی که حتی دوز دوم واکسن را زده اند تاکید کرد گفت: برخی داوطلبان تزریق از ماسک استفاده نمی کنند و کرونا می‌گیرند. پس از تزریق ادعا می‌کنند به دلیل تزریق واکسن، بیمار شده اند در صورتیکه واکسن موجب ابتلا به کووید نمی شود. تزریق واکسن جلوی ابتلاء ۱۰۰ درصدی را نمی گیرد اگرچه از بیماری کشنده و شدید جلوگیری می کند به همین دلیل حتی پس از تزریق دوز دوم باید از تجمع دوری کرده، ماسک بزنیم و دستهایمان را شسته و ضدعفونی کنیم.

وی ویروس دلتای هندی را بسیار تهاجمی و وحشی خواند و گفت: قدرت سرایت این ویروس بیش از ۹۷ درصد است و همه حتی کودکان را درگیر می‌کند. این ویروس به بافت‌ها حمله می‌کند و موجب شدت بیشتر بیماری می‌شود. علائم این ویروس با علائم شبیه سرماخوردگی مثل آبریزش بینی آغاز می‌شود و بعد موجب تنگی نفس و سرفه می شود. همه باید با ایجاد علائم تست دهند و آن را با آلرژی و سرماخوردگی اشتباه نگیرند. با شروع علائم باید با سرعت به پزشک مراجعه کرد و تست داد اگرچه بسیاری از تست‌ها منفی کاذب هستند.

محرز سیستم بهداشتی کشورمان را بسیار مناسب و کارا توصیف کرد و با انتقاد از وضعیت فرآیند واکسیناسیون اظهار داشت: مسئول فرآیند واکسیناسیون وزارت بهداشت است. امکانات واکسیناسیون وجود دارد اگرچه همه جای دنیا خواستار واکسن به تعداد زیادی وجود دارد و همه جا با کمبود واکسن مواجه هستند. در هر صورت جامعه باید به سرعت واکسینه شود. یکی از واکسن های ما به تولید رسیده و به کمک واکسیناسیون آمده است. به هر ترتیب واکسن باید تأمین شود و مشکل این است که خیلی جاها(شرکت های تولید واکسن) واکسن به ویژه واکسن مورد تایید بهداشت جهانی را نمی‌دهند.

کد خبر: ۹۷٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha