۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
معاون وزیر صمت: ادامه ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال| مجلس: واردات با منشا ارز خارجی آزاد شود
جنجال خودرویی بین دولت و مجلس

معاون وزیر صمت: ادامه ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال| مجلس: واردات با منشا ارز خارجی آزاد شود

در حالی مجلس به دنبال طرحی برای آزاد سازی واردات خودرو است که «زادبوم» معاون وزیر صمت می گوید به دلیل تولیدات داخل و همچنین محدودیت های ارزی واردات خودرو در دستور کار دولت نبوده و همچنان ممنوع است.

بازار؛ گروه خودرو : جنجال ها سر راه واردات خودرو همچنان ادامه دارد. در حالی بهارستان نشین ها به دنبال مسیری برای از سر گیری واردات خودرو هستند که «حمید زادبوم» معاون وزیر صنعت می گوید که واردات خودرو تا پایان سال ممنوع است.

او با بیان اینکه هیچ تغییری در روند ثبت و سفارش خودرو ایجاد نشده، به خبرگزاری «بازار» گفت: به دلیل حجم بالای تولیدات داخلی و همچنین محدودیت های ارزی واردات خودرو در دستور کار دولت نبوده و همچنان ممنوع است.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: البته در قانون بودجه از محل حقوق گمرکی واردات خودرو درآمدی برای دولت دیده شده که این درآمد ممکن است برای خودروهایی باشد که اجازه ترخیص از گمرکات کشور را پیدا نکرده اند.  

در حالی بهارستان نشین ها به دنبال آزاد سازی واردات خودرو هستند که معاون وزیر صمت می گوید که ورود خودروهای خارجی تا پایان سال به کشور ممنوع است
 

برنامه های بهارستان نشین ها برای ساماندهی بازار خودرو 
در حال حاضر مجلس دو طرح مرتبط با صنعت خودرو سازی را در اختیار دارد. یکی از این طرح‌ ها مرتبط با ساماندهی بازار خودرو و عرضه خودرو در بورس است که در مجلس یازدهم تدوین و در  کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. 

طرح دیگر نیز به واردات خودرو از محل ارز با منشا خارجی می‌ پردازد. طرح دوم که در مجلس دهم نیز به رای گذاشته شده بود در شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده و حالا پس از رفع ایرادات مذکور مجددا در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

گفته می‌شود این طرح که به واردات خودرو از محل صادرات قطعات خودرو و ارز بدون منشا داخلی می‌ پردازند، پیش از این در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بازبینی و اصلاح واقع شده و به تصویب این کمیسیون رسیده است. این طرح حالا باید مجددا به صحن علنی مجلس برود تا به رای گذاشته شود.

افت قیمت خودرو با آزاد سازی واردات 
در حالی بسیاری از کارشناسان امیدوارند که با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی و حتی داخلی در کشور هم روند نزولی به خود بگیرد که بازار روزهای کم رمقی را تجربه می کند.

بلاتکلیفی مذاکرات وین موجب شده تا بازار وارداتی ها این روزها وارد فاز سکون و انتظار  شود. در حالی که دادن حق انتخاب به مشتریان می تواند به افت قیمت خودروهای داخلی منجر شود

به گفته فعالان بازار خودرو، بلاتکلیفی مذاکرات وین موجب شده تا بازار وارداتی ها این روزها وارد فاز سکون و انتظار  شود. در حالی که دادن حق انتخاب به مشتریان می تواند به افت قیمت خودروهای داخلی منجر شود. جاده مخصوص نشین ها می گویند که مخالفتی با این تصمیم بهارستان نشین ها ندارند.

اوایل خردادماه نیز نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا همچنین دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خطاب به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن ضمن ارائه پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی، به صراحت اعلام شد که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌ کننده می‌دانند.

برخی از فعالین بازار معتقدند که با آزاد سازی واردات خودرو، قیمت ها در بازار هم روند نزولی به خود خواهد گرفت  . با  این وجود جاده مخصوص نشین ها مدعی اند که مخالفتی با این تصمیم بهارستان نشین ها ندارند 

خسارت میلیاردی ممنوعیت واردات خودرو برای دولت 
اردیبهشت‌ سال ۹۷ بود که تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران دوباره از سر گرفته شده و بازار خودروی ایران بیش از گذشته به انحصار دو خودروساز بزرگ کشور درآمد.  ممنوعیت واردات خودرو حالا دیگر ۳ ساله شده و در تمام این سالها عملا دولت از عوارض میلیاردی حاصل از ورود خودروهای لاکچری بی نصیب بوده است. جالب است که بدانید واردات خودرو دولت در سال ۹۳ چیزی حدود هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت داشت.  رفته رفته با رشد قیمت دلار اما درآمد دولت هم بیشتر شد به طوری که دولت حسن روحانی در سال دوم فعالیت خود توانست از این محل حدود هزار و ۳۷۰  میلیارد تومان درآمد کسب کند.  

یک سال بعد یعنی سال ۹۵، درآمد وارداتی دولت ناگهان به دو هزار و ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کرد که از رشد حدود ۷۰ درصدی حکایت می کرد. سال ۹۶، واردات خودرو برای دولت دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عایدی داشت.   با توقف واردات خودرو در سال ۹۷ و سنوات بعد از آن، می‌توان تصور کرد که دولت چه منبع ارزشمند درآمدی را از دست داده است.

کد خبر: ۹۷٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha