۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
آسیب خودتحریمی قوی تر و ریشه ای تر برای تولید| اقتصاد کشور، سیاست زده است
مسؤل دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکزی:

آسیب خودتحریمی قوی تر و ریشه ای تر برای تولید| اقتصاد کشور، سیاست زده است

اراک--مسئول دبیرخانه شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، گفت: اقتصاد و سیاست بیش از هر زمان دیگر به هم گره خورده و آمیخته گشته، یعنی اینکه اقتصاد کشور یک اقتصاد سیاست زده است.

حمیدرضا مهدی نیا در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه اقتصاد و سیاست بیش از هر زمان دیگر به هم گره خورده و آمیخته گشته، یعنی اینکه اقتصاد کشور یک اقتصاد سیاست زده است، افزود: بر همین اساس حساسیت این مسئله برای بخش خصوصی و بازیگری اقتصادی بیشتر شده است. آسیب شناسی از وضع موجود می تواند ما را در ارائه راهکار در خصوص شرایط پسا تحریم راهگشا باشد.

 وی افزود: در تبیین و تحلیل تئوری «پسا تحریم» یا « پسا برجام» شاید در یک تصویر واقعی بتوان به عنوان «اقتصاد فردا» از آن یاد کرد. آنچه مسلم است این است که خروج از هر بحرانی چنانچه مبتنی بر برنامه و استراتژی نباشد خود یک بحران مضاعف است.

  وی بیان کرد: فضای پسا تحریم بر جامعه سایه افکنده و دو موضوع مهم را پیش رو قرار داده است. موضوع اول رفع محدودیت‌های تجاری و آزاد سازی منابع انرژی که باید به بهترین نحو اقدام اقدامات اجرایی نسبت به آن عملیاتی شود موضوع دوم مسئله اقتصاد رفتاری است. یعنی آنچه بازیگران اقتصادی و حتی عموم جامعه از توافق انتظار دارند.

مهدی نیا خاطرنشان کرد: تحریم یک مهمان ناخوانده بود که به واسطه ضعف مدیریت کلان و اقتصاد سیاسی کشور و سیاست اقتصادی ناکارآمد، بدون آمادگی لازم با آن مواجه شدیم.

با برنامه‌ای منسجم به استقبال پساتحریم برویم
وی ادامه داد: حال پسا تحریم‌ میهمان خوانده و مقبولی است که انتظار آمدنش را داشته‌ایم و لذا بایستی با تشریفات شایسته و آمادگی هر چه تمام‌تر مقدمات حضور و پیاده سازی آن را فراهم کرده و با برنامه‌ای منسجم، مدون و همه جانبه به استقبالش برویم.

 مهدی نیا خاطرنشان کرد: آنچه شناخت ما را از پساتحریم تسهیل می‌بخشد بی شک، آسیب‌شناسی وضع موجود است. به عبارتی بررسی مقوله اقتصاد کشور در سه دوره باید واکاوی شود. «دوران قبل از تحریم»، «دوران تحریم» و «دوران پساتحریم متحمل» است.

خودتحریمی مسئله ای ریشه ای، داخلی و معضل بسیار بزرگی است که شاید به جرأت بتوان گفت آسیب هایی از خود تحریم ها بر بدنه اقتصاد و ظرفیت واحدهای تولیدی وارد شده است قوی تر و ریشه ای تر بوده است

 وی ادامه داد: ضروری است این نکته مورد تاکید قرار گیرد که شناسایی و احساس مشکلات داخلی، مربوط به دوران قبل از تحریم ها و یا حداقل در زمان تحریم جهت تسهیل امورات جاری می باشد. خودتحریمی مسئله ای ریشه ای، داخلی و معضل بزرگ بسیار بزرگی است که شاید به جرأت بتوان گفت آسیب هایی از خود تحریم ها بر بدنه اقتصاد و ظرفیت واحدهای تولیدی وارد شده است قوی تر و ریشه ای تر بوده است. چرا که وقتی تولیدکننده از حمایت داخلی به طور کامل برخوردار نباشد چطور می‌تواند با توان واقعی خود در عرصه بین المللی حاضر شود.

 مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، بیان داشت: این که در حال حاضر در زمان پساتحریم متحمل، که با فرصت ها و تهدید های بسیاری که قابل پیش بینی و بعضاً غیر قابل شناسایی است مواجه هستیم و همچنان صرفاً به مشکلات داخلی بپردازیم یک ضعف است. به عبارتی بایستی با احتساب وضع موجود نسبت به پساتحریم برنامه ریزی کنیم.

مهدی نیا افزود: نکته حائز اهمیت این است که مقوله پساتحریم مصادف با دوران حساس سیاسی در کشور شده است. به عبارتی کشور در آستانه عبور از دو دوره مهم و حساس است یک دوره انتخات ریاست جمهوری جدید و انتقال قدرت از دولتی به دولتی دیگر و دیگری متحمل دوران پساتحریم .

حساسیت اوضاع پس از تحریم برای بخش خصوصی و بازیگران اقتصادی
وی اضافه کرد: لذا به نوعی اقتصاد و سیاست بیش از هر زمان دیگر به هم گره خورده و آمیخته گشته (هرچند که اقتصاد کشور ما یک اقتصاد سیاست زده است.) و لذا حساسیت این مسئله برای بخش خصوصی و بازیگران اقتصادی بیشتر شده است. اینکه پساتحریم به وجود می‌آید یا نه؟ اگر رفع شود یا موقتی است یا دائمی. البته هر کدام برنامه مختص به خود را می طلبد.

وی گفت: این که دولت بعدی که روی کار می‌آید چه نگاهی به مقوله برجام و برنامه‌های ارائه شده دارد؟ دیدگاه دولت بعدی نسبت به نقش و جایگاه بخش خصوصی چگونه است؟ چه برنامه و راهکاری دارد؟

مهدی نیا ادامه داد: از تئوری مسئله که خارج شویم بایستی بر اساس مدل  swot نقاط قوت و ضعف فرصت‌ها و تهدیدها را بررسی کنیم. چرا که همیشه اینها در کنار یکدیگر هستند و باید شناسایی شود.

وی اظهار کرد: البته مدیریت بحران و لزوم توجه به اصل زمان ضروری است. پس آسیب‌شناسی از وضع موجود می‌تواند ما را در ارائه راهکار در خصوص شرایط پسا تحریم راهگشا باشد. بطور مثال فعال خصوصی از مشکل ایکس متضرر شده است. بایستی مشکل ایکس شناسایی و علت یابی شود. به این صورت که مشکل مذکور یک علت داخلی بوده یا خارجی (تحریم). اگر علت یک عامل و عنصر خارجی یعنی تحریم باشد پس باید به عنوان تهدید و تدبیر، یک استراتژی مرتبط به هدف مد نظر باشد.

کد خبر: ۹۷٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha