۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
پایتخت نشین ها سقف تعیین شده برق را رعایت نکردند| خبری از رعایت جدول زمان بندی ها نیست
سکوت وزارت نیرو در قبال خاموشی های خارج از برنامه

پایتخت نشین ها سقف تعیین شده برق را رعایت نکردند| خبری از رعایت جدول زمان بندی ها نیست

خاموشی های گسترده در حالی بسیاری از مناطق تهران را با مشکل مواجه کرد که سخنگوی صنعت برق از رعایت نشدن سقف مجاز مصرفی می گوید و مشترکین از قطعی های بدون جدول زمان بندی گله میکنند.

به گزارش خبرنگار بازار، خاموشی گسترده شب گذشته پایتخت را فرا گرفته بود. خاموشی های که در جدول زمان بندی اعلام شده جای نداشتند. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به خبرگزاری بازار می گوید که پایتخت نشین ها سقف مجاز مصرفی خود را رعایت نکرده و ناچار به قطعی گسترده برق شدیم.

او می گوید که یک سقف مصرفی برای تمامی استان تعیین شده است. چنانچه میزان مصرف در استانی از این مقدار فراتر رود، خاموشی ها را اعمال می کنیم.

او همچنین دلیل تکراری برای قطعی های گسترده برق اعلام می کند و می گوید که به دلیل کاهش بارندگی ها در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ظرفیت تولید برق کاهش پیدا کرده و تراز تولید و مصرف با هم نمی خواند.  

سخنگوی صنعت برق همچنین کسری تولید و مصرف برق را حدود ۱۱ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت که ظرفیت قابل تولید نیروگاه ها حدود ۵۴ هزار مگاوات و نیازمصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است.

شب گذشته بسیاری از مناطق تهران و کشور شاهد قطعی های خارج از برنامه بودند. سخنگوی صنعت برق می گوید که پایتخت نشین ها سقف مجاز تعیین شده را رعایت نکردند و به همین دلیل ناچار به اعمال خاموشی شدیم 

قطعی برق کرکره ها را بالا نگه داشت 
توانیر ساعت های اوج مصرف برق در تابستان را ساعات ۱۳ الی ۱۷ و ۱۹ الی ۲۳ اعلام کرده و حداکثر زمان قطعی های برق طبق جدول زمان بندی حدود دو ساعت تعیین کرده است. اما نکته قابل تامل قطعی های خارج از برنامه در شب گذشته، اعمال خاموشی در ساعت های غیر پیک بود.

ایمانی یکی از فعالان صنفی محدوده جنوب غرب تهران است که در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید که برق منطقه ۹ از ساعت ۸ شب قطع شده بود و تا ساعت ۱۱ و نیم شب ادامه داشت. این در حالی است که طبق جدول زمان بندی برق این منطقه باید بین ساعت ۲ تا ۴ ظهر قطع می شد.  

او ادامه می دهد: امکان بسته مغازه به دلیل برقی بودن کرکره وجود نداشت و از آن دستگاه های pos کار نمی کرد. بسیاری از مشتری های خواهان دریافت خدمات بودند اما چنین امکانی برای ما وجود نداشت.  

اما محمدی یکی از مشترکین منطقه شادمان است که می گوید دیشب به مدت ۴ ساعت برق نداشته اند. او می گوید از ساعت ۱۱ شب برق این منطقه قطع شد و تا ساعت ۳  بامداد ادامه داشت. او با انتقاد از طولانی بودن مدت خاموشی ها می گوید: قرار بود که حداکثر زمان قطعی برق ۲ ساعت باشد اما حالا دو برابر مقدار اعلام شده، آن هم در ساعت های غیر پیک خاموشی اعمال می شود.  

حالا این سوال پیش آمده که خاموشی های گسترده در ساعت های غیر پیک دلیلش چیست.  

قطعی های برق در شب گذشته به هیج وجه با جدول خاموشی های اعلامی هم خوانی نداشتند. ضمن اینکه در بسیاری از مناطق خاموشی ها در ساعت های غیر پیک اعمال شده است 

وزارت نیرو خسارت وارده را جبران کند
اما این تنها مشترکین خانگی نیستند که کاسه صبرشان از قطعی های گسترده برق لبریز شده است. گزارش های دریافتی نشان می دهد که خاموشی های خارج از برنامه خسارت سنگینی را به واحدهای صنعتی وارد کرده است.

مرتضوی رییس خانه صنعت، معدن تهران در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: قطعی های برق سطح تولید در تمامی بخش ها را کاهش داده است و وزارت نیرو به عنوان متولی امر در این حوزه باید پاسخ گو باشد.

او با بیان ایکه بر اساس قانون رفع موانع تولید چنانچه نهاد یا ارگانی به تولید زیان وارد کنند، باید پاسخ گوی خسارت وارد شده بوده و آن را جبران کنند. این در حالی است که توانیر در پاسخ به اعتراضات ما می گوید که اگر کارتان خیلی وابسته به برق است باید خود را به ژنراتور های تولید برق مجهز کنید.  

او در ادامه با اشاره به قیمت های بالای ژنراتورهای تولید برق، گفت:سیاست های نادرست اقتصادی نرخ تورم در کشور را به حدود ۵۰ درصد رسانده است. در چنین شرایطی تحمیل هر گونه هزینه اضافی به تولید دو حالت را پیش می آورد. یکی ورشکستگی تولید و دیگر گرانی بیشتر کالا ها و افزایش نرخ تورم است. اما به نظر می رسد که مسئولین هیچ توجهی به این مساله نداشته و شرایط  را سخت و سخت تر می کنند.  

رضا اردکانیان وزیر نیرو در زمستان پارسال اعلام کرده بود دولت بعدی از افتتاح پروژه هایی که در دولت دوازدهم آغاز شده، وقت سرخاراندن نخواهد داشت. اما به نظر می رسد که بحران برق و آب میراث عملکرد ضعیف اردکانیان برای وزیر نیروی بعدی خواهد بود.  

کد خبر: ۹۶٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha