۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در آینده نزدیک
رئیس سازمان بهزیستی خبر داد

ایجاد صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان در آینده نزدیک

قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی از راه اندازی صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بازار، وحید قبادی دانا در حاشیه مراسم بهره برداری از هزار و ۱۰۰ طرح اشتغالزایی معلولان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: همچنین با همکاری دستگاه‌های حاکمیتی از جمله بنیاد مستضعفان و ستاد اجرائی فرمان حضرت امام، کارآفرینی و شغل‌های جدید، کسب و کارهای خرد و متوسط را در شهرها و روستاها در دست اقدام داریم.

وی با اشاره به حمایت مصوبه مجلس شورای اسلامی و دولت در خصوص بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: بر اساس این مصوبه، مبلغ سه هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه را می‌توانیم در اختیار مددجویان قرار دهیم ضمن اینکه تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر فرد در خصوص اشتغال زایی در نظر گرفته شده است.

قبادی دانا گفت: در سال ۹۹ نیز هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان جذب قطعی برای اشتغال‌های جدید شد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت و تحت پوشش این سازمان، نیاز به شغل دارند افزود: با بررسی‌های صورت گرفته، تدابیری اتخاذ می‌شود که این اقدام در کمترین زمان انجام شود.

وی ایجاد اشتغال برای معلولان را دارای شرایط خاص دانست و گفت: یکی از زمینه‌ها مهارت آموزی است که در حال انجام است.

قبادی دانا با بیان اینکه ۲۲ هزار نفر از مددجویان سازمان بهزیستی در دانشگاه‌ها در حال تحصیل اند افزود: این دانشجویان در حال آموزش دیدن برای کسب و کار هستند.

وی گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان سازمان بهزیستی شغل مناسب ندارند و امیدواریم با همکاری بخش‌های دولتی و غیر دولتی بتوانیم زمینه فعالیت و توانمندسازی معلولان را شاهد باشیم.

قبادی دانا اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار تحت پوشش دریافت مستمری از سازمان بهزیستی داریم که از این تعداد، ۸۵۰ هزار خانوار را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که بسیاری از آنها، افراد دارای معلولیت سرپرست خانوار هستند.

وی گفت: برخی از معلولان دارای معلولیت جسمی حرکتی، زمینه‌های لازم برای برخورداری از شغل‌های مناسب را دارند.

قبادی دانا افزود: در روزهای آینده نیز پارالمپیک را در پیش داریم که ۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت در این مسابقات برای کسب مدال‌های ارزشمند حضور خواهند داشت.

وی گفت: بخشی از افراد دارای معلولیت، شرایط جسمی‌ای دارند که امکان فعالیت را برای آن‌ها محدود می‌کند که باید با مناسب سازی مشاغل و در دسترس قرار دادن امکانات کشور در حوزه حمل و نقل و مبلمان شهری و شرایط مختلف اداری، بتوانیم ایجاد اشتغال را برای این افراد فراهم کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص اینکه سه درصد از اشتغال‌های جدید دستگاه‌های دولتی که باید از طریق افراد معلول تامین شود گفت: بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در اردیبهشت ۹۷ ابلاغ شد، دستگاه‌های دولتی موظف شدند سه درصد از اشتغال‌های جدید خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.

قبادی دانا افزود: با توجه به اینکه همه استخدام‌های رسمی و پیمانی بر اساس آزمون استخدامی سازمان امور اداری و استخدامی خواهد بود، سه درصد از شغل محل‌ها در این آزمون، ستاره دار است و برای افراد دارای معلولیت قرار داده می‌شود و افراد غیر معلول نمی‌توانند این شغل محل‌ها را انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: حتی اگر در آزمون‌هایی که در طول یک سال برگزار می‌شود، شغل محل‌ها اشغال نشود، این ظرفیت برای سال آینده باقی می‌ماند.

قبادی دانا با بیان اینکه این موضوع در سال ۹۸ و ۹۹ اجرا شده است گفت: متاسفانه این قانون به شغل‌های دولتی اختصاص دارد و با توجه به کوچک سازی دولت، شغل‌های دولتی نیز کاهش یافته است.

وی گفت: امیدواریم این قانون به شرکت‌های خصوصی نیز سرایت یابد تا زمینه اشتغال بیشتر افراد معلول فراهم شود.

کد خبر: ۹۶٬۹۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha