۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش فاصله دو دوز واکسن استرازنکا تا ۴۵ هفته
مطالعات در مورد کارایی واکسن ها ادامه دارد؛

افزایش فاصله دو دوز واکسن استرازنکا تا ۴۵ هفته

در این روزها که مساله واکسیناسیون مهمترین دغدغه دنیا است. آخرین مطالعه نشان داد افزایش فاصله دو دوز واکسن استرازنکا تا ۴۵ هفته کارایی آن را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها اصلی ترین و مهمترین دغدغه دنیا واکسیناسیون است و جهان برای گذر از روزهای سخت کنونی هیچ ابزاری جز واکسن در اختیار ندارد. یکی از واکسن هایی که می تواند نقش مهمی در خارج کردن دنیا از بحران کنونی داشته باشد، واکسن استرازنکا است و هر روز مطالعات تازه ای در مورد ان انجام می شود.

اخیرا خبری در مورد ترکیب واکسن استرازنکا و فایزر و افزایش کارایی واکسن ها در صورت ترکیب ارایه شده است. خبری که در رسانه ها بازتاب وسیعی داشت . اما دانشگاه اکسفورد در روز گذشته نتیجه یک مطالعه دیگر را ارایه داد.

طبق این مطالعه تازه در صورتیکه فاصله بین دوز اول و دوم واکسن استرازنکا به ۴۵ هفته برسد، کارایی واکسن افزایش خواهد یافت. این  مطالعات نشان داد برای اینکه بدن در مقابل جهش های ویروس  کرونا ایمن شود باید سومین دوز از واکسن در فاصله  شش ماه بعد از تزریق دوز دوم به فرد تزریق شود. با این کار ایمنی بدن در مقابل کرونا و جهش های ان تا سطح قابل قبولی افزایش پیدا می کند.

 اندرو پولارد، پژوهشگر دانشگاه اکسفورد در این مورد گفت: «این خبر خوبی برای کشورهایی است که با کمبود واکسن روبرو هستند و با توجه به بحران های کنونی نمی توانند  در زمان مناسب محموله های واکسن را دریافت کنند. پیش از این ما بهترین فاصله زمانی برای دریافت دومین دوز را واکسن استرازنکا را سه ماه بعد از اولین دوز پیشنهاد کرده بودیم ولی هم اکنون به این نتیجه رسیدیم که افزایش فاصله زمانی بین دوز اول و دوم می تواند باعث افزایش سطح انتی بادی ها و افزایش مقاومت بدن شود.»

وی ادامه داد: «حتی در حالتی که  ۱۰ ماه بعد از دوز اول، دومین دوز تزریق شده است، پاسخ بدن به واکسن بسیار خوب بود و سطح انتی بادی ها با سرعت بالایی رشد کرد. این نشان می دهد تعجیل در تزریق دوز دوم کار نادرستی است.»

آیا واکسن یادآور ضروری است
بسیاری از شرکتهای تولید کننده واکسن در مورد ضرورت تزریق واکسن یاداور صحبت می کنند ولی تعداد شرکتهایی که واکسن های متفاوتی برای یاداوری ایجاد کرده اند بسیار کم است. واکسن تولیدی کشور کوبا تنها واکسنی است که دارای دوز یاداور است و سومین دوز از این واکسن در فاصله یک ماه بعد از دریافت دوز دوم باید تزریق شود.

شرکت فایزر در ابتدا در مورد ضرورت تولید دوز یادآور صحبت می کرد ولی مطالعات اخیر نشان داده است که کارایی این واکسن برای دوره ای طولانی است و تا یک سال بعد از تزریق واکسن های تولید شده با سیستم mRNA سطح انتی بادی های موجود در بدن افراد به اندازه ای است که توان مقابله با ویروس کرونا را دارند. به همین دلیل است که فعلا ضرورتی برای تولید دوز یاداور برای این دسته از واکسن ها وجود ندارد.

اما شرکت استرازنکا اخیرا در بیانیه ای با اشاره به این مطلب که نمی توان با اطمینان در مورد ضرورت تزریق  دور یادآور صحبت کرد ولی می توان اطمینان داشت که در صورتیکه دوز یادآور با فاصله ۶ ماه از دوز دوم تزریق شود، کارایی واکسن افزایش خواهد یافت، گفت: «واکسن ها تنها سلاح دنیا برای مقابله با کرونا هستند و بهتر است از این سلاح به بهترین نحو و در تمامی دنیا استفاده شود.» این شرکت با شرکتهای زیادی در دنیا قرار داد  تولید امضا کرده است و واکسن های تولید استرازنکا که نسبت به دیگر واکسن های موجود در بازار جهانی قیمت کمتری دارد در ۱۶۰ کشور دنیا تزریق می شود.

دانشگاه اکسفورد در مطالعه اخیر خود به عوارض جانبی واکسن های استرازنکا هم اشاره کرد و نگرانی در مورد لختگی خون در نتیجه تزریق این واکسن را بی مورد خواند. طبق این گزارش واکسن استرازنکا عوارض جانبی بسیار کمی دارد و این عوارض بعد از دوز اول واکسن بیش تر از تزریق دوزهای دوم و سوم است. در ماه های اخیر در مورد خطر بروز لخته خون در  افراد دریافت کننده واکسن  استرازنکا هشدارهایی داده شد ولی بررسی ها نشان داد که این احتمال بسیار کم است و خطری برای سلامت جامعه ندارد.

ترکیب واکسن استرازنکا با دیگر واکسن ها
گزارش دیگری که دانشگاه اکسفورد ارایه داد، ترکیب این واکسن با دیگر واکسن ها است. طبق این گزارش در صورتی که این واکسن به دیگر واکسن های تایید شده در اروپا ترکیب شود کارایی بیشتری خواهد داشت.

این ترکیب می تواند به این صورت باشد که واکسن استرازنکا در دوز اول دریافت شود و دوز دوم واکسن فایزر تزریق شود یا اینکه افرادی که دو دوز اول استرازنکا را دریافت کرده اند به عنوان یاداور و با فاصله شش ماه از دوز دوم، یک دوز از واکسن فایزر  دریافت کنند. البته در این ترکیب می توان از واکسن مدرنا نیز استفاده کرد که مورد تایید آژانس دارویی اروپا است.

کد خبر: ۹۶٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha