۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
بحران آب در کشاورزی ایلام| لزوم افزایش استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین
بازار گزارش می‌دهد؛

بحران آب در کشاورزی ایلام| لزوم افزایش استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین

ایلام- بحران کم آبی در استان ایلام ضربات سنگینی را بر پیکره کشاورزی وارد کرده است، با این حال این مسئله ضرورت استفاده از سیستم‌های آبیاری‌های نوین و قطره‌ای در بخش کشاورزی استان را دوچندان می کند.

کبری ولیزاده؛ بازار: یکی از حوزه‌هایی که در استان ایلام از دیرباز به دلیل اقلیم خاص موردتوجه قرار گرفته حوزه کشاورزی است و هم اکنون حدود ۶۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان مشغول به فعالیت است.

با توجه به اینکه محصولات کشاورزی نقش حیاتی در تامین امنیت غذایی به عنوان کالاهای استراتژیک و اساسی دارند، بحران‌های آبی و آب و هوایی و کمبود منابع آبی در کشور به عنوان یک بحران در بخش کشاورزی تبدیل شده است.

بسیاری از مردم بر این اعتقاد هستند که بخش عمده‌ای از آب‌های تجدید شونده و آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و آن طوری که باید و شاید حوزه کشاورزی کارایی و کارآمدی ندارد.

انجام حدود ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایلام
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بخش کشاورزی برای رشد گیاه بیشتر از همه نیاز به آب و خاک است.

تورج کرمی اضافه کرد: کل آب قابل استحصال کشور سطحی و زیرزمینی حدود ۱۲۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که در حال حاضر حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب استفاده می‌شود که بیش از ۸۰ درصد آن در بخش کشاورزی است.

وی افزود: کل اراضی کشور حدود ۲۰ میلیون هکتار است که کمتر از ۴۰ درصد آن آبی بوده مابقی دیم است، تامین آب بخش کشاورزی عمدتاً به عهده وزارت نیرو است.

امسال بر اساس برآورد برای هر هکتار سیستم‌های آبیاری نوین حدود ۳۰ میلیون تومان نیاز است، در این خصوص کشاورزان می‌توانند هر چه سریع‌تر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و تشکیل پرونده دهند

کرمی اضافه کرد: توسعه شبکه‌های اصلی، توسعه سدها، تامین آب و مجوز بهره برداری از آب‌ها به عهده وزارت نیرو است و توسعه شبکه‌های آبیاری بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

بحران آب در کشاورزی ایلام/ لزوم افزایش استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین

وی عنوان کرد: جهاد کشاورزی استان ایلام به دنبال آبیاری تحت فشار با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری است، در این زمینه اعتبارات بلاعوض دولتی تا ۸۵ درصد هزینه‌ها به کشاورزان می‌شود.

کرمی بیان کرد: امسال بر اساس برآورد برای هر هکتار سیستم‌های آبیاری نوین حدود ۳۰ میلیون تومان نیاز است، در این خصوص کشاورزان می‌توانند هر چه سریع‌تر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

معاون آب و خاک جهاد کشاورزی استان بیان داشت: طی یک دهه گذشته حدود ۳۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان ایلام از کمک‌های بلاعوض دولتی انجام شده است.

حمایت جهاد کشاورزی از طرح‌های آبیاری نوین
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود چند سالی است به کمک سازمان جهاد کشاورزی در بحث حمایت از کشاورزان و در راستای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که عملکرد و راندمان بالایی دارند، اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.

ابراهیم درویشی افزود: حدود ۸۵ درصد از هزینه‌های اجرای این سامانه‌های نوین آبیاری را سازمان جهاد کشاورزی و صندوق حمایت تقبل می‌کند.

در طرح احیای اراضی ایلام که از سد کرخه برای این طرح تامین آب انجام می‌شود، کارهای بسیار زیادی در بحث توسعه آبیاری نوین انجام گرفته و بسیاری از اراضی که اصلاً قابل کشت نبودند با سامانه‌های نوین آبیاری زیرکشت رفتند

وی گفت: طی این چند سال اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته و اراضی بسیار زیادی از سیستم آبیاری سنتی به سیستم آبیاری نوین تغییر پیدا کرده که در مصرف آب و نیز بحث افزایش عملکرد مزارع تاثیرگذار بوده است.

درویشی ادامه داد: در شهرستان‌های دهلران، مهران و دره شهر که اراضی آبی بیشتری وجود دارد، تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین بیشتر صورت گرفته است.

بحران آب در کشاورزی ایلام/ لزوم افزایش استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام بیان کرد: در شهرستان‌هایی مانند ایلام که کوهستانی تر هستند و باغات بیشتر وجود دارد، آبیاری قطره‌ای بیشتر رونق گرفته است.

درویشی افزود: در شهرستان‌هایی که دارای دشت بودند نیز بیشتر آبیاری بارانی توسعه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: این طرح‌های آبیاری از طریق سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است و امیدواریم منجر به افزایش تولید و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ایلام بیان کرد: در طرح احیای اراضی ایلام که از سد کرخه برای این طرح تامین آب انجام می‌شود، کارهای بسیار زیادی در بحث توسعه آبیاری نوین انجام گرفته و بسیاری از اراضی که اصلاً قابل کشت نبودند با سامانه‌های نوین آبیاری زیرکشت رفتند.

استقبال کشاورزان از طرح‌های آبیاری نوین
یکی از کشاورزان استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بحث توسعه کشاورزی اقدامات خوبی برای بهره وری لازم برای آب و خاک در این استان انجام شده است.

کشاورزانی که دارای چاه هستند و یا اینکه دسترسی به منابع آبی دارند می‌توانند از این وام‌های بلاعوض استفاده و طرح‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای را به صورت کاملاً رایگان اجرا کنند و از این مزیت بهره مند شود

محمد مرادی بیان کرد: در چند سال اخیر با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی هایی که با آن مواجه بودیم، برای بهره وری بیشتر از آب‌های موجود، از طرح‌های سیستم های آبیاری نوین و قطره‌ای استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: با توجه به وام‌های بلاعوضی که در خصوص طرح‌های آبیاری نوین داده می‌شود، کشاورزانی که دارای چاه هستند و یا اینکه دسترسی به منابع آبی دارند می‌توانند از این وام‌های بلاعوض استفاده و طرح‌های آبیاری بارانی و قطره‌ای را به صورت کاملاً رایگان اجرا کنند و از این مزیت بهره مند شود.

بدون شک کمبود منابع آبی یکی بزرگترین چالش‌های کشاورزی در سال جاری و سال‌های آینده خواهد بود، بر همین اساس استفاده از ظرفیت‌های منابع آّی استان نیازمند سیستم‌های آبیاری نوین است.

سیستم‌های نوین علاوه بر کاهش هدررفت آب، به افزایش تولید در بخش کشاورزی استان کمک شایانی خواهد کرد.

کد خبر: ۹۶٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha