۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
مرز هوایی تسهیل‌گر صادرات در استان سمنان است
یادداشت؛

مرز هوایی تسهیل‌گر صادرات در استان سمنان است

سمنان- «استان سمنان دارای دو فرودگاه است که یکی بین‌المللی و دیگری در دست اخذ مجوز مرزهوایی است. ظرفیت‌هایی که تسهیل‌گر صادرات هستند» این بخشی از یادداشت پدرام حکیم، کنشگر رسانه‌ای برای بازار است.

پدرام حکیم، بازار؛ استان سمنان هیچ چیز نداشته باشد، راه و راه آهن و فرودگاه به فراوانی دارد. در واقع قرارگیری استان سمنان در شاهراه اصلی شمال شرق ایران و کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، از این استان یک موقعیت استراتژیک ساخته است که نه تنها فرصتی برای تردد و توسعه گردشگری بلکه ظرفیتی برای حمل کالا و توسعه صادرات نیز محسوب می‌شود.

استان سمنان با ۷۰۳ هزار نفر جمعیت در سال ۹۵ دارای سه فرودگاه است که یکی از آن‌ها کوچک و غیر رسمی در ایوان‌کی، یک فرودگاه بین‌المللی در شاهرود و یک فرودگاه در سمنان است که کارهای اخذ مجوز مرز هوایی آن انجام پذیرفته و مسئولان به دنبال تحقق آن هستند. به این ظرفیت اساسی، شاهراه راه آهن شمال شرق ایران را نیز اضافه کنید که مرکز آن در شاهرود است.

استان سمنان هیچ چیز نداشته باشد، راه و راه آهن و فرودگاه به فراوانی دارد

تمام اینها نشان از ظرفیت عظیم استان سمنان در بخش حمل و نقل و ترانزیت به خصوص صادرات دارد. از سوی دیگر استان سمنان ۲۳ شهرک و نواحی صنعتی دارد که مهمترین آنها دو شهرک صنعتی اصلی در سمنان، یک شهرک صنعتی بزرگ در گرمسار و ایوان کی و همچنین سه منطقه ویژه اقتصادی در دامغان، سمنان و گرمسار است که مورد آخر با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی شستا قرار است به بندر خشک بدل شود که در واقع گرمسار را به هاب ترانزیتی کشور بدل می‌سازد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌ها
سوال اصلی اما اینجا است که چقدر از این ظرفیت‌ها تاکنون بهره برده شده است؟ از یک سو استان سمنان بر پایه صنعت، گردشگری، معدن و کشاورزی (بدون ترتیب اولویت) می‌چرخد و از سوی دیگر فرودگاه‌های مستعد آن متأسفانه توسعه‌ای که باید داشته باشند را ندارد.

عجیب‌تر اینکه در همه جای ایران ابتدا یک استان بودجه را می‌گیرد و سپس در درون خود با کلاً نجار رفتن بر سر آنها، تقسیم آن صورت می‌گیرد اما استان سمنان هنوز بودجه و زیرساختی نیامده، ابتدا بر سر آن دعوا می‌شود در نتیجه هیچوقت نتوانسته‌ایم آنچه که شایسته و بایسته استان باشد را ببینیم. این البته از یک عدم اتحاد بین شرق و غرب استان نیز نشئات می‌گیرد.

در همه جای ایران ابتدا یک استان بودجه را می‌گیرد و سپس در درون خود با کلاً نجار رفتن بر سر آنها، تقسیم آن صورت می‌گیرد اما استان سمنان هنوز بودجه و زیرساختی نیامده، ابتدا بر سر آن دعوا می‌شود

توسعه صادرات
فرودگاه‌های بین‌المللی و یا دارای مرز هوایی فقط برای عتبات عالیات نیستند بلکه باید کارگو باشند و بار جابجا کنند تا بتوان آنها را ظرفیت‌هایی ثروت ساز نام نهاد وگرنه به چه کاری می‌آیند؟ در نتیجه امروز باید یک برنامه‌ریزی در سایه همدلی وجود داشته باشد که بتوانیم هر دو فرودگاه عملیاتی استان را حمایت کنیم.

فرودگاه شاهرود ۳۰ سال پیش با هدف صادرات انگور و زردآلو و میوه‌های سردرختی تأسیس شد اما تاکنون صادرات کشاورزی ممتازی از آن صورت نگرفته و از بین‌المللی بودنش جز چند پرواز باری و چند پرواز عتبات خبر دیگری نبوده است. حال آنکه امروز پسته و فندق در دامغان، پرورش گل، گیاهان دارویی، فرآوری معدنی، مصنوعات چوبی و قطعات خودرو و ده‌ها مورد دیگر در سطح استان تولید می‌شوند که قابلیت صادرات دارند.

تولید وقتی رونق می‌گیرد که بتوانیم شاهد گشایش بازارهای جدید بر روی آن باشیم اما این در حالی است که ما در استان دارای ظرفیت‌های انبوه ریلی و هوایی هستیم ولی از آن بهره‌ای نمی‌بریم. تا جایی که فرودگاه شاهرود با بودجه مردمی توسعه و ساخته شده است نه دولتی؛ این رویه بی‌توجهی به صادرات هوایی در صورتی که تغییر نکند قطعاً گریبان فرودگاه سمنان را هم خواهد گرفت در نتیجه ابتدا باید از دولت سیزدهم بخواهیم که یک تغییر نگرش اساسی در زمینه فرودگاه‌های استان (در نزد افکار مسئولان و تصمیم سازان) به وجود بیاورد.

تغییر دیدگاه مسئولان
جالب‌تر اینکه فرودگاه بین‌المللی شاهرود حتی امکان سوخت گیری های بین‌المللی را هم دارد اما اگر از مسئولان اقتصادی استان بپرسیم شاید این موضوع را اصلاً ندانند! فرودگاه‌ها امروز مصلوب بازی‌های سیاسی هستند در حالی که اتفاقاً دو فرودگاه مهم استان وقتی در توسعه نقش ایفا کنند، این سراسر استان است که ثمرات آن را خواهد دید از سوی دیگر این دو فرودگاه می‌تواند حتی شهرهای اطراف در استان‌های همجوار را نیز تحت پوشش صادرات هوایی و عتبات و … قرار دهد.

تولید وقتی رونق می‌گیرد که بتوانیم شاهد گشایش بازارهای جدید بر روی آن باشیم

پس نیاز توسعه فرودگاه‌های استان سمنان نخست تغییر نگرش مدیران و جدی انگاشتن دو فرودگاه استان به یک اندازه است، سپس برنامه‌ریزی برای توسعه صادرات به خصوص محصولاتی که باید فوراً بارگیری و تخلیع شوند ماند پسته تازه و محصولاتی که جنبه تازه خوری دارند مانند زردآلو و … داشته باشم و سوم خط مشی و سیاستی را دنبال کنیم که تولید استان نیز بر پایه صادرات محوری باشد یعنی تکمیل زنجیره تولید در بخش‌هایی صورت گیرد که قابلیت صادرات داشته باشد و در وهله آخر نیز باید برند سازی محصولات استان را در سطح ملی و بین‌المللی انجام داد تا همگان بدانند که این استان چه محصولاتی را تولید می‌کند.

۱۰۸ شرکت صادراتی نزدیک به ۱۲۰ قلم کالا را از استان سمنان صادر می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌بایست به کولر و کرک بز (که در صنعت پاکیزه کردن تلسکوپ‌های فضایی می‌تواند درآمد میلیاردها تومانی داشته باشد) قطعات، مواد معدنی و … اشاره کرد محصولاتی که اگر مرزهوایی های دو فرودگاه استان ایجاد شوند قطعاً تعدادشان با ورود گل و گیاه، میوه و سردرختی و … بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

کد خبر: ۹۶٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha